utorok, 25 jún 2019 11:13

Balík

Je paranoja dostatočným ospravedlnením vraždy? Niekedy je ale ťažké rozoznať, čo je skutočné a čo podstrčené našou fantáziou. Emma sa razom ocitá na mieste svojich pacientov, v psychiatrickej liečebni. Musí zistiť, čo sa stalo, no hlavne, prečo sa to stalo.

V mojej knižnici pribudla nová kniha. Od Sebastiana Fitzeka už druhá. Po jeho Terapii som sa nevedela dočkať ďalšieho príbehu z pera tohto nemeckého autora. Aj pri čítaní Balíka som prežívala emócie, z ktorých niektoré sa len ťažko dajú opísať. Zažila som veľa prekvapení, tých dobrých, aj tých, ktoré ma zarazili a nechali ma pozerať sa neprítomne pred seba a spracovávať vlastné pocity. Ale poďme po poriadku.

Počas kongresu Emmu v hotelovej izbe niekto znásilní a oholí jej hlavu.

Emmina trauma

Emma Steinová je mladá psychiatrička, ktorá s manželom Filipom plánuje spoločnú budúcnosť. Vidia sa v nej ako milujúci rodičia s deťmi, tráviaci voľné chvíle vo svojom dome s veľkou záhradou. Ich životy ale naberú nový smer, keď počas kongresu Emmu v hotelovej izbe niekto znásilní a oholí jej hlavu. Začína sa pre ňu tortúra v podobe vypočúvania, nekonečných otázok, chápavých, aj nechápavých výrazov na tvárach jej známych, aj neznámych ľudí. Po tejto skúsenosti ju prenasledujú preludy, počuje hlasy, pol roka nevychádza z domu. Trpí paranojou a neskutočným strachom z toho, že by sa mala stretnúť hoci len s poštárom pri bránke či susedmi na ulici.

Je to obrovská zmena nielen pre ňu, ale aj jej manžela. Ten sa ju snaží presvedčiť, aby začala terapie s psychológmi, ktorí by jej pomohli zmierniť stres a následky udalostí a pokúsila sa žiť opäť plnohodnotný život. Emma však tvrdohlavo odmieta.

Emma nechce, no s omámenou hlavou od liekov, ani nevie ako, balík preberie.

„Emma milovala spánok. Neznášala však sny, jed únavy ich zmenil na strašidelné preludy. Strašidelné preto, lebo boli ako skutočné a odzrkadľovali to, čo sa jej skutočne stalo. Zakaždým, keď upadla do mdlôb, sa najprv ozval zvuk. Srrrrrrrr. Nespájalo sa to s násilným vniknutím, s ťažkým dychom pri uchu alebo s kašľaním, čo jej do tváre vháňalo závany mätového dychu, zatiaľ čo jej Holič stláčal bradavku, keď ejakuloval do kondómu. Nevedela, či sú to reálne spomienky, alebo mučivé úsilie mozgu vyplniť nočnými morami vygumované hodiny medzi prepadom v hoteli a chvíľou, keď sa prebrala na autobusovej zastávke."

Raz pri jej dverách zazvoní poštár a nechá jej balík pre suseda, ktorého nevie doma zastihnúť. Emma nechce, no s omámenou hlavou od liekov, ani nevie ako, balík preberie. Ak dovtedy trpela predstavami, že ju niekto sleduje, od tejto chvíle to bude iba horšie. Emma vyrozpráva svoje spomienky na oné udalosti dobrému priateľovi Konradovi, svojmu právnikovi. Ten sa snaží zistiť, čo sa skutočne stalo a či je naozaj vinná. Čelí totiž obžalobe z dvoch vrážd.

Fitzekov podpis

Prvou knihou, ktorú som od tohto autora prečítala, bola spomínaná Terapia. Viem, že každý autor má svoj štýl písania, napríklad spôsob, akým vytvára vety, aké poradie slov vo vetách používa, do akého prostredia zvykne dej umiestniť a ďalšie. To všetko môže urobiť z jeho príbehov nezabudnuteľné chvíle pre čitateľov. Aj v tejto knihe nájdeme mnoho spoločných znakov. Tak ako v Terapii, aj tu je hlavnou postavou osoba, ktorá trpí silnou paranojou a nemožnosťou rozoznať skutočné od vymysleného. Paranoja sa nezačala u Emmy vyvíjať ako následok šoku, ale v detstve. Ani teraz nevieme, čo je skutočnosť a čo iba výplodom jej fantázie. K udalostiam sa vracia vo svojich spomienkach. Vždy sú ale zahmlené, nie vždy jasné, nepredvídateľné a často až absurdné.

Fitzekovi sa zjavne páči oblasť psychiatrie, kde má voľnú ruku v písaní.

Práve absurdné udalosti, ale aj nejasné hranice medzi realitou a fikciou môžu byť dôvodom, prečo knihu niekto odloží a už sa k nej nevráti. Všetky udalosti sa točia okolo Emmy, ani teraz nemáme možnosť nazrieť na udalosti z iného uhla, čo by niekedy nebolo na škodu, aby si čitateľ ľahšie pospájal súvislosti a pochopil tak, o čo vlastne ide.

Fitzekovi sa zjavne páči oblasť psychiatrie, kde má voľnú ruku v písaní a fantázii necháva dvere dokorán otvorené. Nepopieram, že psychológia a psychiatria nie sú zaujímavé námety na úspešné knihy, ale niekedy nie je na škodu z nich trochu ubrať a zamerať sa na skutočný svet, tu a teraz.

„V miestnosti pre návštevy sa vznášal hnilobný zápach, samozrejme, bola to len ilúzia; čuchová halucinácia, lebo jeho hrudník sa dvíhal a klesal a nozdry sa mu chveli takmer tak ako ruka so stareckými škvrnami, v ktorej držal slúchadlo telefónu. Nečudo, že ošetrovatelia niekedy nazývali väzňov zombíkmi. Živé mŕtvoly. Lieky ich utíšili a natrvalo odrezali od sveta.“

• Meno autora: Sebastian Fitzek
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Tatran