pondelok, 18 február 2019 14:43

Lakový paraván

Paraván je niekoľkodielová zástena, ktorej hlavnou funkciou je oddeľovať priestor a ukryť pred zrakom zvedavcov to, čo má zostať skryté. To vie, hádam, každý. Zároveň je kdesi v nás skrytá túžba nakuknúť a odhaliť, čo paraván ukrýva.

Úlohou lakového paravánu z rovnomennej knihy Roberta van Gulika však nie je niečo ukrývať. Práve naopak. Lakový paraván na svojich dieloch odhaľuje štyri epizódy zo života mladého muža. Počnúc snom o krásnych dievčatách a končiac šťastným manželským životom. Lakový paraván je majetkom Teng Kana – sudcu okresu Wej-ping, ktorý podľa vlastných slov nachádza prepojenie medzi vlastným osudom a obrazmi z paravánu. Spomínaný sudca Teng Kan je zároveň priateľom sudcu Ti.

„Ako jeden zo stoviek okresných sudcov bol iba malým kolieskom v obrovskej administratívnej mašinérii mocného čínskeho cisárstva dynastie Tchangovcov. A hoci vo svojom okrese Wej-ping bol najvyšším vládnym úradníkom, bol iba jedným z asi tucta okresných sudcov, podliehajúcich prefektovi v Pien-fu.“

Sudca Ti prichádza inkognito stráviť pár dní osobného voľna do okresu Wej-ping.

A je to vonku. Lakový paraván je ďalšou zo série obľúbených detektívnych románov, ktoré spája práve postava sudcu Ti Žen-Ťie. Možno je vám dobre známy, možno ste ako ja, úplne neznalí. Sudca Ti je pôvodne skutočná postava z čínskych dejín, ktorú pre rozprávanie svojich príbehov s detektívnou zápletkou využíval známy holandský sinológ Robert van Gulik. Naschvál volím minulý čas, keďže van Gulik zomrel už pred viac ako polstoročím. Jeho príbehy však nič nestrácajú na svojej sile a hoci sa odohrávajú v hlbokej čínskej minulosti, nestrácajú ani na svojej uveriteľnosti. Lakový paraván prvýkrát vyšiel už v roku 1969 a opäť vychádza v reedícii vydavateľstva Slovenský spisovateľ.

„,Prirodzene, túto strašnú tragédiu treba ohlásiť prefektovi. Ale veľmi mi pomôžete, ak mi dovolíte, aby som vám všetko rozpovedal, a ak mi poradíte, ako mám formulovať svoju obhajobu. Lebo manželku som naozaj zabil ja.´ ,Prečo?´ spýtal sa sudca Ti potichu. Teng sa zaklonil v kresle a unavene odvetil: ,Odpoveď na túto otázku treba hľadať hlboko v minulosti.´“

Príjemne dynamické, bez straty spádu v rozprávaní!

Sudca Ti prichádza inkognito stráviť pár dní osobného voľna do okresu Wej-ping, kde sa chystá trošku si oddýchnuť od svojho náročného povolania. Spoločnosť mu robí jeden z jeho pobočníkov Čchiao Taj a ten sa neprestáva čudovať, čo sa z oddychovej cesty postupne stáva. Hneď po príchode zisťuje, že sa nudiť rozhodne nebudú. Bohužiaľ – pre zločin nebudú ani oddychovať. Je neuveriteľné, že van Gulik dokáže plnohodnotne rozohrať vyšetrovanie troch prípadov súčasne na ploche menšej ako 200 strán. Stretnete sa s násilníkmi, podvodníkmi, prostitútkami, drobnými zlodejíčkami i vodcom gangu, vstúpite do súdnej siene i pochybných podnikov, užijete si bažiny i blahodarne pôsobiace kúpele. Príjemne dynamické, bez straty spádu v rozprávaní! Okrem skvelého priblíženia dobových reálií a vkusne striedmych opisov pomáha čitateľovi vo vytváraní predstáv i vlastnými ilustráciami v čínskom štýle Ming. Že neviete, čo to je? Nevadí, pri čítaní pochopíte a určite aj oceníte.

„Ten bezočivý darebák bol užitočný aspoň v tom, že mi pripomenul dôležité pravidlo, na ktoré vyšetrovateľ zločinov nesmie v nijakom prípade zabudnúť. A to, že nikdy nesmie priveľmi lipnúť na jedinej teórii. Je to bystrý a všímavý naničhodník.“

Štýl, ktorý je v záľahe súčasnej detektívnej tvorby jasne rozpoznateľný a originálny.

Ide teda o vyšetrovanie troch prípadov. Prvým je Prípad lakového paravánu, druhým prípad Ľahkoverného obchodníka a napokon Prípad falšovaných účtov. Všetky prípady rieši sudca Ti s eleganciou sebe vlastnou. Pozorne počúva, čo sa kde šepká, všíma si detaily a hľadá kúsky skladačky, pričom využíva neústupnú logiku a zdravé pochybovanie. Je zaujímavé, ako si dokáže udržať profesionálny odstup a nenechá sa ovplyvniť ani priateľstvom, ani vzbudenými sympatiami. Ďalšou z devíz, ktoré so sebou nesú Gulikove príbehy, je jeho dokonalá znalosť čínskeho prostredia. Každú informáciu podáva s istotou a vedomím, že má čitateľovi nejakým spôsobom pomôcť pri pochopení jednotlivých postáv a priblížiť ho k dobe, v ktorej postavy žijú. Ak sme v úvode hovorili, že paraván by mal niečo skrývať, sklamaní nebudete. Prekvapivých momentov si užijete až-až.

Je zvláštne, že Gulik je nám vzdialený päťdesiat a jeho protagonisti stovky rokov, napriek tomu nás dokáže stále oslovovať a udržiavať v napätí. A dokáže to aj napriek kultúrnej bariére medzi východným a západným svetom. Navyše to robí štýlom, ktorý je v záľahe súčasnej detektívnej tvorby jasne rozpoznateľný a originálny. Ak ste s ním ešte neprišli do kontaktu, mali by ste to rozhodne napraviť. Lakový paraván čaká, kedy zaň (v tomto prípade aj doň) nakuknete.

• Meno autora: Robert van Gulik
  • Národnosť: holandská
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ