nedeľa, 17 február 2019 07:47

Tajomstvá jedného domu

S kým bývate? Kto k vám chodí? Aký život vediete? Mysleli ste si, že to viete len vy? Omyl... Ak bývate v bytovom dome, zbystrite pozornosť. Nikdy neviete, ktorý sused na vás čo vie a ako to môže využiť vo svoj prospech.

Detektívka od slovenskej autorky, ktorá predtým písala dievčenské romány? Je to tak. Mňa síce Šulajovej Džínsové denníky minuli, ale keď som zbadala jej Tajomstvá jedného domu, nezaváhala som a konečne som sa chopila príležitosti niečo si od nej prečítať.

Všetci si po prvotnom otrase tak trochu vydýchnu a v duchu sa poďakujú vrahovi.

Príbeh nám odkrýva život obyvateľov bytovky v Bratislave v Karlovej vsi. Keď sa v jednom z bytov nájde mŕtvola hlučnej, drzej, arogantnej a promiskuitnej ženy Estery, ktorá tam roky bývala a svojimi každodennými výstupmi ničila svojich susedov, všetci si po prvotnom otrase tak trochu vydýchnu a v duchu sa poďakujú vrahovi. Všetci, okrem jej druha Miloša, exmanžela Radovana a jej dvoch synov, ktorí za ňou aspoň navonok smútia. Iróniou osudu sú práve títo štyria aj hlavnými podozrivými.

„Pre Tibora boli najdesivejšie sčerneté prázdne očné jamky bez mihalníc a obočia. Oči, ktoré nevidia, oči, ktoré sa už nezatvoria, oči, ktoré sa už nikdy nezasmejú.“

Vyšetrovateľov je v prípade viac, ale takým kľúčovým, okolo ktorého sa to celé krúti, je sympaťák Tibor – pohľadný chlap v najlepších rokoch, niečo pred štyridsiatkou. Je ženatý, ale jeho vzťah k manželke už dávno stratil šťavu a všetok svoj čas obetuje práci, čo mu ona nevie odpustiť, a tak sa točia v jednom kole nezhôd a nedostatku času na seba navzájom. Vlažný vzťah Tibora k manželke je protikladom k prudkej iskre, ktorá v ňom vzplanie k jednej zo svedkýň.

„Nikdy nikoho nepoznáš. Deti nepoznajú svojich rodičov. Rodičia nepoznajú svoje deti. Priatelia sa navzájom nepoznajú. Človek sám nevie, čoho je schopný. Nevieš, čo spraví ten, s ktorým chceš žiť, keď nastane nejaká situácia.“

Mohla to urobiť tá stará babka, ktorej išla Estera na nervy vo dne v noci?

Je to síce detektívka so všetkým, čo k tomu patrí (vražda, vyšetrovanie, vrah), ale je to aj kniha, ktorá by sa mohla viac páčiť ženám, pretože v celej príbehovej línii sa nezaprie romantická vsuvka, ktorá okrem dramatických udalostí výrazne posúva dej. A okrem toho je kniha prešpikovaná vzťahmi – manželskými, mimomanželskými, rodičovskými, rodinnými, susedskými... Popis postáv a ich prežívanie vzťahov voči sebe navzájom núti čitateľa analyzovať a rozmýšľať: Ako mohol tento tamto? Ako mohla tá toto? Ako môže niekto cítiť až takú lásku, nenávisť? Urobila by som to aj ja tak? Ako by som sa zachovala na ich mieste?

Zrazu si čitateľ kladie otázku: Mohla to urobiť tá stará babka, ktorej išla Estera na nervy vo dne v noci? Či jedna z tých mamičiek, ktorým pravidelne bezohľadne budila deti? Alebo to bol ozaj jej partner, ktorý sa tak dobre pretvaruje? Či tá suseda pod ňou, ktorá nemala pokoj už roky?

Pre mňa bolo veľmi sympatické, že sa príbeh odohráva v Bratislave na rôznych miestach, niektoré poznám dobre, iné aspoň približne. Takže som si živo predstavovala prostredie a pohyb postáv v ňom. Dokonca ma inšpirovali tipy na zastrčené miesta, ktoré sa oplatí navštíviť. Niekedy je príjemným spestrením čítania, keď si človek nemusí všetko len tvoriť vo svojej fantázii, ale vie sa oprieť o reálny základ. A páčili sa mi autorkine opisy policajných papierovačiek a predpisov, lebo ten, kto žije na Slovensku, podobné „ťahanice“ dôverne pozná aj pri rôznych iných úradných záležitostiach, nielen v styku s políciou.

„História nie je suchopárny školský dejepis, ale príbehy živých ľudí. Príbehy našich predkov, bez ktorých by sme tu neboli. Dnes sme zavalení takým množstvom informácií z každej oblasti, že niečo takéto pekné, niečo, čo je našou bezvýhradnou súčasťou, sa stráca a, bohužiaľ, stráca to aj význam.“

Tajomstvá jedného domu sú sviežim dielkom.

Autorke by som vytkla možno len jednu vec – podľa mňa jej zameranie na možných páchateľov bolo dosť úzke a sústredilo sa najmä na obyvateľov domu. Síce sa v tom nevyznám, ale neviem, či by v reálnom prípade nehľadali vyšetrovatelia širšie súvislosti okolo obete. A tiež neviem, či v dnešnom svete môžu byť susedské vzťahy až tak „vrúcne prepojené“ ako v tejto knihe. Skôr mám pocit, že každý si žije svoj život a iní ho pramálo zaujímajú. Ale chápem, že takto, ako to bolo, to výborne zapadalo do deja. A účinkujúcich osôb a mien bolo dosť aj bez ďalšieho rozvíjania kontaktov postáv.

Tajomstvá jedného domu sú sviežim dielkom jednej z perspektívnych slovenských autoriek, ktorá vystúpila zo zástupu kolegýň, čo sa venujú len čisto ženským románom a hľadá si vlastnú cestičku vpred. Myslím, že na to ide veľmi dobre a teším sa na ďalšie Tiborove prípady (snáď ešte nejaké pribudnú).

• Meno autora: Zuzana Šulajová
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 472