sobota, 16 február 2019 07:36

Halloweensky večierok

Ariadne Oliverová, známa autorka detektívok, sa počas návštevy priateľky nedobrovoľne ocitá v horúčkovitých prípravách večierka pre deti. Ženy – prevažne matky a učiteľky - pripravujú pre svoje deti dekorácie, občerstvenie a rôzne hry, aby večierok pri príležitosti Halloweenu bol pre ich potomkov nezabudnuteľný. Ani netušia, do akej miery sa ich želania vyplnia.

Hlavnú úlohu v detektívke Agathy Christie – Halloweensky večierok zohrávajú jablká. Tie majú špeciálny význam aj pre samotnú Ariadne, ktorá je povestná svojou posadnutosťou jablkami. Hneď, ako sa objaví na večierku, obklopia ju zvedavé deti, ktoré z nej vyťahujú informácie o vraždách. Trinásťročná Joyce chce slávnu spisovateľku upútať, a tak vyhlási, že ona sama raz bola svedkom vraždy.

Hneď po vyrieknutí osudných slov sa miestnosťou šíria rôzne emócie – vrstovníci sa jej vysmievajú, pretože ju dobre poznajú a vedia, ako si dokáže vymýšľať. Dospelí zostanú zhrození a cítia sa pred pani Ariadne trápne. No a potom je tu jedna osoba, ktorej sa zmocní čistá hrôza...

Len jednej osoby v miestnosti sa zmocní čistá hrôza...

Večierok sa chýli ku koncu a je naozaj úspešný, hoci Joyce nevie nikto nájsť. Napokon sa objaví v knižnici – utopená vo vedre s vodou, z ktorej mala ústami loviť jablká... Vražda dievčaťa spôsobí šok nielen jej rodičom a kamarátom, ale aj ostatným ľuďom, prítomným na večierku. Ariadne sa nedokáže zbaviť pocitu, že vražde mohla zabrániť, že jej skrátka niečo uniklo. Zhodou okolností je nablízku jej dávny priateľ – Hercule Poirot a rozhodne sa ho požiadať o pomoc.

Ďalej už nasleduje známa schéma (a predsa v každej knihe jedinečná) vyšetrovania, v ktorej sa Poirot snaží rozlúsknuť prípad, odhaliť dávne tajomstvá a usvedčiť páchateľa. Ani tentoraz to nemá jednoduché, jeho sivé bunky dostanú riadne zabrať. Pribúdajú ďalšie vraždy a s nimi aj okruh podozrivých. Hercule sa nevie pohnúť z miesta. Čo mu nakoniec pomôže? Zanedbateľný detail či chyba páchateľa? Ako vraždy navzájom súvisia? Čo sa muselo stať v minulosti, keď to má taký dopad na prítomnosť? Čo v skutočnosti videla/zažila malá Joyce? Alebo si všetko naozaj len vymyslela a zomrela pre svoj podrezaný jazyk?

Pomôže zanedbateľný detail či chyba páchateľa?

Na všetky otázky nájdete odpovede. Len sa treba začítať do tejto umne napísanej knihy, ktorej autorka je právom označovaná za Kráľovnú detektívok. Tento titul jej nemôže nikto odobrať. Zápletku dokonale vystavala, od začiatku nás vplieta do množstva príhod a poznámok a my len bezradne tápeme, prikláňame sa raz k jednej, raz k druhej osobe. Pokiaľ máte diela Agathy Christie načítané, v druhej tretine knihy už tušíte, akým smerom sa treba vybrať.

„Všetko, čo sa stane, má pôvod v minulosti. V minulosti, ktorá je spojená s dneškom, ale odohrala sa už včera, pred mesiacom alebo pred rokom. Prítomnosť má takmer vždy korene v minulosti. Pred rokom, pred dvoma, možno dokonca pre tromi rokmi niekto spáchal vraždu, ktorej svedkom sa stalo dieťa. A keďže mu v ten deň videlo, muselo pred štyrmi dňami zomrieť. Nie je tak?“

Čím je táto kniha jedinečná a odlišuje sa od iných autorkiných detektívok? V prvom rade obeťou/obeťami. Človeka či čitateľa vždy zarazí, keď je obeťou vraždy dieťa alebo viacero detí. Aj v tomto prípade je tomu tak. Každá vražda je krutý a hrozný čin, ale keď rukou vraha zomrie dieťa, v človeku to zanechá ešte nepríjemnejšie pocity.

Okrem samotnej zápletky a deja sa stretávame aj s hĺbaním Hercula Poirota či jednej z hlavných postáv, riaditeľky školy slečny Emlynovej. Obaja vraždy odsudzujú a neschvaľujú napriek tomu, že páchanie vrážd začína byť za určitých okolností pre veľkú časť spoločnosti prijateľné. Zamýšľajú sa nad tým, že vrahovia môžu byť medzi nimi, hoci na prvý pohľad tak vôbec nemusia pôsobiť a nikto ich ani neupodozrieva. O to väčšmi sú potom nepríjemne prekvapení, keď zistia, že existuje niekto, kto ich môže usvedčiť.

Všetko, čo sa stane, má pôvod v minulosti.

„,Som si istý,´ prisvedčil detektív. ,Keď do seba všetko zapadá, človek si uvedomí, že by to tak mohlo byť, a začne hľadať dôvody, prečo by to tak nemalo byť. A keď ich nenájde, vo svojom názore sa len utvrdí.´
,Dovolím si povedať, že motív mi pripadá trocha zložitý.´
,V skutočnosti vôbec nie je zložitý,´ nedal sa Poirot. ,Je taký jednoduchý, že je ťažké odhaliť ho.´“

Halloweensky večierok si určite prečítajte, ak ste fanúšikmi klasických detektívok s pútavou zápletkou, minimom brutálnych scén alebo máte radi britskný humor a svieži štýl Agathy Christie. Alebo vtedy, keď len skrátka obľubujete jablká.

• Meno autora: Agatha Christie
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 216