nedeľa, 20 január 2019 17:38

Revival

Kam je schopný zájsť človek pri hľadaní odpovede na to, čo nás čaká po smrti? Naozaj exituje nebo a peklo, alebo je to iba výmysel? Reverend Charlie Jacobs je pripravený získať odpovede na túto otázku, aj keby ho to malo stáť život.

Reverendova viera a nadšenie opäť naplní kostol v malom meste Harlow. Reverend má rád deti, preto im vysvetľuje Božie zázraky aj pomocou svojich vynálezov, v ktorých hlavnú rolu hrá elektrina. Keď rozpráva o elektrine, je ako v tranze, v inom svete. Elektrina a jej využitie ho nekonečne fascinuje. A to až do tej miery, že je ochotný robiť experimenty na svojich veriacich. Prvý pokus urobí na Jamieho bratovi Conovi, ktorý po úraze na lyžovačke stratil hlas. Všetci vrátenie chlapcovho hlasu považovali za zázrak.

Po nešťastnej autohavárii umiera reverendovi manželka a malý syn. Táto udalosť ho navždy poznačí. Na svojej poslednej kázni nahlas vyjadrí svoj názor, či vôbec existuje život po smrti. Neexistuje. Načo teda konať dobro, keď neexistuje nič, ani nebo a peklo? Úplne na vieru zanevrie a odchádza nielen z mesta, ale zrieka sa aj viery.

Je ochotný robiť experimenty na svojich veriacich s použitím elektriny.

Druhé stretnutie s reverendom

Do Jamieho života sa vracia, keď má Jamie 36 rokov. Živí sa ako gitarista v rockandrollových kapelách. Život gitaristu si ale vyberie svoju daň. Je závislý od heroínu. V jedno popoludnie, keď nutne potrebuje ďalšiu dávku, ani nevie ako, s teplotou a s absťákom, ocitne sa v zábavnom parku pri atrakcii. Ocitne sa tvárou v tvár reverendovi. Ten ho spozná a navrhne mu pomoc so zbavením sa závislosti. Jamie ani nevie prečo, dovolí reverendovi vyliečiť ho svojou „elektrinou“. Chuť na drogy pominie, no objavia sa iné dôsledky...

„Len čo zastal na svojom parkovacom mieste v lunaparku, opäť vytiahol fľaštičku s heroínom. ,Ak chceš, vezmi si.’ Ale nechcel som. Cítil som sa ako človek, ktorý sa pozerá na banánový dezert minútku po tom, čo spratal deväťchodovú sviatočnú večeru. Prepchatému človeku nepripadá banánový dezert ako predmet túžby, len ako predmet.“

Jamie nie je jediný

Jamie po svojom vyliečení pracuje s Charliem Jacobsom ako jeho asistent. Po čase sa Jacobs rozhodne, že ich cesty sa musia rozísť. Jamiemu odporúča navštíviť Hugha Yatesa, ktorý mu poskytne prácu. Hugh vlastní nahrávacie štúdio, takže práca sa Jamiemu viac ako páči, nachádza nový zmysel života, začína viesť vyrovnaný a šťastný život. Pri jednom rozhovore ale zistí, že aj Hugh má podobné skúsenosti s Jacobsovou božskou elektrinou ako on. Opisuje vedľajšie účinky „liečby“ a následky, ktoré musí znášať.

Jamie ani nevie prečo, dovolí reverendovi vyliečiť ho svojou „elektrinou“. Chuť na drogy pominie, no objavia sa iné dôsledky...

Jacobs teraz na verejnosti vystupuje ako liečiteľ, má svoju webstránku. Iste ste takéto videá videli aj vy. Zbor spieva, ľudia uzdravení zázračným dotykom reverenda vstávajú z vozíkov a po vlastných prejdú k príbuzným. Uzdravenie pomocou zázračných prsteňov ponúka aj reverend.

Tretie a posledné stretnutie s reverendom

Jamie vie, že reverend nejako podvádza. Nevie ale prísť na to, ako to robí. Nachádza dôkazy, že ľudia sa naozaj vyliečili. S reverendom sa musí stretnúť aj po tretí raz. V liste mu napíše, že jeho láska z mladosti má rakovinu a dovolila mu, aby ju uzdravil. Jamie vie, že ak sa k nemu vráti, nebude to zadarmo. Nikdy to nie je zadarmo. Jamie musí Astrid vidieť. A tak sa chtiac nechtiac znova stáva reverendovým asistentom. Jamie sa týmto rozhodnutím upíše samotnému diablovi, pretože sľúbi, že sa zúčastní na poslednom experimente. Ten má ukázať, čo je na druhom svete, čo človeka čaká po smrti, ktorá si ho čoskoro vezme. Je pripravený na najväčší experiment jeho života.

„Jamie, všetky zakázané knihy sú o MOCI a o tom, ako sa dá získať spôsobmi, čo spájajú alchýmiu, matematiku a isté nepekné okultné rituály. Všetko je pravdepodobne výmysel, ale nemám z toho dobrý pocit – vravel si, že Jacobs celý život študuje elektrické javy a na tomto štúdiu si založil svoj liečiteľský úspech. Nedá mi pokoj myšlienka, že nadobudol dosť pozoruhodnú moc. A to mi pripomína staré príslovie: Kto chytá tigra za chvost, nech sa ho neopováži pustiť.“

Diskutabilné

Pritiahnuté za vlasy, bohorúhačstvo, odvážne, pokrokové, či výplod pomätenej mysle starca? Ťažko nájsť slovo, ktoré by vystihovalo záver knihy. Celý príbeh je uveriteľný, veď zázraky a uzdravenia sa dejú aj dnes. Takisto príbeh o Frankensteinovi je o tom, že človeka možno stvoriť a vzkriesiť pomocou blesku, čiže božskej elektriny. Je vôbec možné nazrieť za dvere, kde nás čaká druhý život, nech už má akúkoľvek podobu?

Tému posmrtného života rozvíja autor v celej svojej knihe.

Tému posmrtného života rozvíja autor v celej svojej knihe. Úvahy sú to niekedy rozsiahle. Odvoláva sa na knihy, ktoré sú vraj cirkvou zakázané, pretože ponúkajú návod na to, ako sa pozrieť na druhý svet.

Na dlho

Ani po tejto druhej knihe od Stephena Kinga nemôžem povedať, že ma autorov štýl písania zaujal. Asi to spôsobili dlhé opisy, odbočenia, stagnovanie deja. Kniha je opäť obsiahla, čo sa počtu strán týka. Celkom dopodrobna opisuje udalosti z Jamieho života, ktoré ho nejakým spôsobom zasiahli. Zasiahlo to aj mňa, pretože mi trvalo, kým som sa cez tie opisy dostala. V závere knihy som začala mať tušenie, čo bude ten posledný experiment. Bolo to ale rozvláčne a dlhé čakanie. Aj keď dej začína gradovať, tempo je pomalé a nudné. Trocha vzrušenia so sci-fi prvkami sa dočkáte na posledných stranách.

• Meno autora: Stephen King
  • Počet strán: 456
  • Dátum vydania: utorok, 16 február 2016