piatok, 16 november 2018 10:32

Dve tváre pravdy

Detektív Harry Bosch sa znova vracia do policajných radov, aby svojimi skúsenosťami pomohol mladším kolegom. Jeho najnovším prípadom sa stane dvojitá vražda otca a syna. Omnoho zaujímavejšie ale môže byť opätovné prešetrovanie prípadu, kde Harry dostal za mreže vraha – na doživotie. Teraz môžu vraha prepustiť a zdiskreditovať tak Boschovo meno. Teraz ide naozaj o všetko!

Detektív Harry Bosch je už oficiálne v policajnom dôchodku. Podarilo sa mu na Oddelení nevyriešených prípadov ostať dlhšie o rok a pol, no ani to nemení nič na fakte, že aj on raz musí opustiť policajný zbor. Bosch si bol vedomý, že si musí zvyknúť na život penzistu. Na čo si ale po niekoľkých mesiacoch doma nezvykol, bolo nič nerobenie s vedomím, že ešte môže uzavrieť mnoho otvorených prípadov.

V rámci policajnému projektu sa mu podarí dostať ako dobrovoľníkovi na malú policajnú stanicu na okraji Los Angeles. Tento program dáva možnosť penzionovaným policajtom byť naďalej užitočnými a odovzdávať svoje skúsenosti mladším kolegom. Harryho novou pracovňou je malá cela, ktorú na stanici používajú ako sklad a archív. Vyhovuje mu to, pretože môže opäť robiť to, čo ho najviac baví – vyšetrovať vraždy a posielať do basy tých, ktorých správanie nie je v tejto spoločnosti akceptovateľné.

Vie, že Preston je vrah a toto je jeho posledná možnosť, ako sa dostať von.

Spomínate si na jeho poslednú kolegyňu, Luciu Sottovú? Práve tá ho príde jedného dňa na nové pracovisko navštíviť. Sprevádzajú ju ale dvaja páni a Bosch vie, že to, čo mu povedia, sa mu isto nebude páčiť. Preston Borders je totiž už viac ako 30 rokov v base odsúdený na doživotie za vraždu mladej ženy. Pobyt v cele mu zabezpečil práve Bosch. Sottová s policajtmi mu prišli oznámiť, že Prestonov prípad znova otvárajú, pretože použitím nových metód dospeli k záveru, že je možno nevinný. Pre Harryho to znamená, že Preston bude od neho žiadať peniaze ako náhradu za roky, ktoré strávil vo väzení a Harryho meno bude navždy pošpinené. To nemôže dopustiť. Je celkom možné, že by začali skúmať všetky prípady, ktoré kedy Harry uzavrel.

Harry je veľmi nazlostený. Vie, že Preston je vrah a toto je jeho posledná možnosť, ako sa dostať von. Neostáva mu nič iné, len sa pokúsiť očistiť svoje meno a bojovať za spravodlivosť. O pomoc žiada svojho nevlastného brata, Mickeyho Hallera. Začína sa boj s časom, pretože Prestonov prípad sa bude na súde prejednávať už o deväť dní. Čas hrá v Harryho neprospech. Posledné, čo môže urobiť v prípade neprepustenia Prestona z väzenia, je bojovať.

Vražda

V kompetencii policajnej stanice, ktorej posádky je teraz súčasťou, sa totiž stane dvojitá vražda. Obeťou sú otec a syn – majitelia rodinnej lekárne. Boli chladnokrvne zavraždení. Bosch aj napriek tomu, že nie je plnohodnotným zamestnancom stanice, neoficiálne tento prípad preberá od miestneho policajného veliteľa. Ten sa totiž spolieha na jeho skúsenosti a vie, že každé vyšetrovanie dovedie do konca. Okrem toho, vyhovuje mu, že pri tom učí aj jeho podriadených, a všetku slávu pri objasnení aj tak zlízne on.

Začína sa boj s časom, pretože Prestonov prípad sa bude na súde prejednávať už o deväť dní.

Pomerne rýchlo zistia, o čo v lekárni išlo a kto vraždil. V Los Angeles a ďalších veľkých mestách sa vzmáha biznis s liekmi, samozrejme, ide o čierny trh, takzvaných tabletárov. Viac im ale o tomto biznise rozpráva Harryho dávny kolega, Jerry Edgar. Práve on pracuje na sťažnostiach, kde sú podozrenia na takého obchodovanie s liekmi. Organizovaná skupina presvedčí starších ľudí a narkomanov, aby na falošné recepty vyberali zo „spolupracujúcich“ lekární lieky. Títo ľudia „volavky“ za túto služby dostávajú svoje drogy a nejaké peniaze. Je to pre nich asi posledná a najrýchlejšia cesta, ako sa dostať k dávke a peniazom. Boschovi sa teraz naskytá možnosť, aby pracoval v utajení. Zistí, ako funguje čierny trh a tabletkami a kto ho v Los Angeles riadi?

„Väčšina volaviek sú ťažkí narkomani. Tabletár je ich priamy nadriadený. Sám podlieha zase niekomu vyššiemu a má za úlohu dozrieť, aby mu volavky nepožrali úlovok. Drží ich pekne v dodávke, vozí ich po lekárňach a pri každej im hneď vezme, čo si vybrali na recept. Za odmenu dostanú toľko, aby si udržali na uzde vlastnú závislosť a pracovali ďalej. Drzí ich pod drogami a vozí z miesta na miesto. Je to pasca. Ak do nej raz spadnú, už sa nemôžu dostať von.“

Prípad Bosch

Zatiaľ čo je Bosch na svojej tajnej misii, jeho brat robí všetko pre to, aby tento prípad vyhral a meno svojho nevlastného brata očistil od obvinení.

Tento príbeh je presne to, čo som očakávala, keď som dočítala knihu s názvom Kvapka. Už tam autor totiž jasne uviedol, že aj postava detektíva Boscha bude musieť odísť do penzie. Nebola som si istá, či takáto situácia aj reálne nastane, keďže Bosch je  ústrednou postavou všetkých Connellyho príbehov. Ale, stalo sa! Harry sa vracia ako dobrovoľník do radov polície a odovzdáva svoje skúsenosti mladším kolegom. Bola som zvedavá, ako sa skončí Boschov príbeh. Ako sa vysporiada s možnosťou, že pri vyšetrovaní naozaj urobil chybu a pykal nevinný človek?

Ako sa vysporiada s možnosťou, že pri vyšetrovaní naozaj urobil chybu a pykal nevinný človek?

„Kennedy, Sottová a Tapscott však nemohli vedieť to, čím si bol Harry dokonale istý – že Bordersovi žiadne dôkazy nepodstrčil. Nikdy v živote nepodstrčil vôbec nič žiadnemu podozrivému. Toto vedomie ho napĺňalo adrenalínom a pocitom životného poslania. Vedel, že pravda má v našom svete dve tváre. Jedna je skalopevným základom nášho života a poslania. Druhá je tvárna, ohybná pravda politikov, šarlatánov, skorumpovaných právnikov a ich klientov, zdeformovaná a vytvarovaná tak, aby slúžila ich momentálnemu účelu.“

Páči sa mi, ako Connellyho postavy nie sú zaseknuté v čase. Tak ako postava Harryho, aj mnoho jeho ďalších postáv si akoby niekde v úzadí naďalej žije svoje životy, akoby mimo Boschovho záberu. Jeho postavy nie sú statické, často sa s kolegami Harry stretáva náhodne pri iných vyšetrovaniach. Kto má rád Connellyho príbehy, vidí Harryho živote, aj súkromný. Príbehy nie sú len o práci, ale aj o jeho súkromí, jeho pádoch, bezmocnosti, strate motivácie, ale aj radosti, napríklad v podobe jeho dcéry Maddie. Príbehy sú realistické a je vidieť, že autor prostredie, o ktorom píše, dobre pozná. Nemôžeme sa preto diviť, že za veľkou mlákou je jedným z tvorcov obľúbeného detektívneho seriálu.

• Meno autora: Michael Connelly
  • Počet strán: 416
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 2018