pondelok, 29 október 2018 15:05

Krátky pád Doporučený

Predvolebná kampaň vrcholí, Spojené štáty žijú nadchádzajúcimi primárkami, predvolebnými mítingami, sľubmi a usmiatymi tvárami s víziou. Médiá však nezamestnávajú len tradičné kortešačky, ale i smutné desiate výročie zmiznutia mladého dievčaťa. Výročie by zrejme nijako zvlášť nerezonovalo, keby zmiznuté dievča nebolo dcérou jedného z horúcich kandidátov, aktuálneho viceprezidenta Benjamina Lombarda.

Benjamin Lombardo je vplyvný senátor a mnoho dôležitých ľudí sa snaží byť v jeho blízkosti. Dokáže mať kvalitný ťah na bránku a len tak hocičo s ním nezamáva. Dokonca aj zmiznutie dcéry Suzanne dokáže umne využívať vo svoj prospech.

Do deja vstupuje Gibson, bývalý vojak a šikovný hacker, ktorého s Lombardom spájú okrem Suzanne i isté nevyrovnané účty. Gibson nie je hackerom, ktorý by zázračne rozumel strojom. Je skôr typom hackera, ktorý rozumie ľuďom a na základe pozorovania toho, ako sa ľudia správajú, dokáže odhadnúť ich činy vo virtuálnom svete. Hoci od zmiznutia Suzanne ubehlo desať rokov, objavuje sa nová stopa a rýchly sled udalostí rozbehne nielen divokú jazdu prekvapujúcich odhalení a bolesti, ale i dojímavých scén. Gibson sa stane súčasťou vyšetrovacieho tímu a po príchode do Pensylvánie začínajú stopy pribúdať.

Rýchly sled udalostí rozbehne divokú jazdu prekvapujúcich odhalení.

„Odjakživa mal dar porovnať zabezpečenie a ľudí, čo ho mali na starosti a nájsť medzi nimi kaz. Často objavil trhlinky a najrôznejšie procedurálne skratky, pretože dakto si myslel, že nikto si to nevšimne. Nevedomosť, zvedavosť, zvyk, lenivosť, nenásytnosť, hlúposť – počítače sú iba také šikovné, ako tí, čo ich ovládajú, a nejaká slabôstka sa vždy nájde. Gibsona nebavilo hackovať počítače. A čo hackovanie ľudí? Tam sa začína zábava.“

Krátky pád je debutom amerického spisovateľa Matthewa Fitzimmonsa a treba povedať, že úspešným. Vydavateľstvo Ikar uvádza na obálke, že ide o politický triler plný intríg a napätia. Musím sa priznať, po dočítaní som zostala trochu v rozpakoch. Intríg a napätia bolo v knihe požehnane, ale od knihy s označení politický triler by som očakávala trochu viac. Nepopieram, nájdeme v nej zmienku o politickej kampani, stretneme sa v náznakoch so snahou „pretiahnuť“ najschopnejších ľudí na svoju stranu, no politického zákulisia, úskokov a „hry“ v štýle Všetci prezidentovi muži, Prípad pelikán či Nepriateľ štátu je v Krátkom páde predsa len málo. Miestami som sa prichytila pri úvahách, či by sme mohli pomenovať triler, v ktorom sa objavuje postava murára, trilerom stavbárskym a podobne. Myslím preto, že čitatelia, ktorí by po Krátkom páde siahli kvôli avizovanému žánru, môžu zostať sklamaní. Žánrové zaradenie je však jedinou vážnejšou výhradou.

Žánrové zaradenie je však jedinou vážnejšou výhradou.

„,Podávame si ruky ako na bežiacom páse. Každý sa chce ukázať. Pamätaj, synu, na svete nie je nič falošnejšie ako večierok v DC. Úprimné sú len objednávky pri bare.´ ,Načo sme sem potom šli?´ ,Niekedy si nevyberieš. Treba sa ukázať. Nehovoril som to už náhodou? Vtip je v tom, že treba pozorovať, čo nechcú, aby si videl. Čo sa snažia zatajiť? Rozmýšľaj a máš ho. Alebo ju. Začni mužmi, tí sú jednoduchší. Na ženy treba PhD.´“

Medzi tie menej vážnejšie patria pre mňa málo vypracované charaktery hlavných protagonistov, teda okrem Gibsona, vďaka ktorému príbeh napreduje. Spomínaná plochosť postáv môže spôsobiť drobný chaos v menách a funkciách jednotlivých osôb. Niekoľkokrát som si musela ujasňovať, kto je kto.

„Georea ani Calistu už k Benjaminovi Lombardovi neviazalo nič, obaja sa však nevedeli zmieriť s tým, čo sa stalo Suzanne. Počul im to v hlase, keď o nej hovorili. Viceprezident o tomto nevie a Gibson pochyboval, že sa to niekedy dozvie. Toto je medzi Georgeom, Calistou a tým, kto ju uniesol.“

Umne udrží vašu pozornosť až dokonca a vy budete radi, že ste sa knihu rozhodli dočítať.

Triler je naozaj napínavý a chytí vás od prvej stránky. Možno budete mať problém stotožniť sa s postavami, ale postupne si najmä Gibsona obľúbite. Škoda len, že od istého momentu budete tušiť, čo sa vlastne udialo a čo bolo príčinou zmiznutia Suzanne. Postupne sa tušenie začne meniť na istotu a vy si len budete potvrdzovať svoje predpoklady. Fitzimmons akoby si tento fakt uvedomoval a umne udrží vašu pozornosť až do konca a vy budete radi, že ste sa knihu rozhodli dočítať.

Krátky pád je knihou, v ktorej budete svedkami toho, ako ďaleko sú ľudia ochotní zájsť, ako málo stačí, aby ste sa zaplietli s nesprávnymi ľuďmi a aké veľké dokážu byť niečie tajomstvá. Veľmi si budete želať šťastný koniec, ale niektoré príbehy jednoducho šťastné konce nemajú.

Krátky pád je práve takouto knihou. Okrem rôznych pokleskov sa stretnete aj s niekoľkými vážnymi pádmi a, samozrejme, zistíte, čomu sa hovorí krátky pád.

• Meno autora: Matthew Fitzsimmons
  • Počet strán: 376