piatok, 26 október 2018 08:51

Stále vládne mráz

Neverte všetkému, čo vidíte na prvý pohľad. Skutočnosť môže byť úplne iná a ten prvý pohľad absolútne klamlivý.

Výborný úvod v knihe Stále vládne mráz od manželov Cilly a Rolfa Börjlindovcov ma okamžite vtiahol do deja. Po prvej kapitole som nahlas zhíkla nehľadiac na to, kde sa práve nachádzam (bolo to vo vlaku a nik zo spolucestujúcich zahĺbených do svojich mobilov si ma nevšímal) a bolo mi jasné, že toto bude kniha, ktorá sa mi s najväčšou pravdepodobnosťou bude páčiť.

Otázka migrantov nastolená veľmi netradične.

Už nasledujúca kapitola vráti čitateľov a čitateľky v čase, hoci nie o veľa, len o štyri mesiace. Švédsko je zaplavené utečencami, ktorí utekajú z krajín ohrozených vojnou. Často sa na strastiplnej ceste stane, že sa rodina roztratí, rodičia ostanú bez detí, súrodenci blúdiaci cudzími štátmi strácajú svojich blízkych a niekedy aj samých seba. Našťastie existujú dobrovoľníci, a to aj z radov policajtov či lekárov, ktorí dokážu nešťastným a osamelým ľuďom pomôcť.

Niekedy príde pomoc nečakane. Folami, štrnásťročné dievča z Nigérie, sa na ulici pred kýmsi skrýva a keď ju takto vidí narkomanka a príležitostná prostitútka Muriel, ponúkne dievčaťu strechu nad hlavou. Strechu, ktorá ani nie je jej, v podstate je bez domova, no má okolo seba ľudí, ktorí jej pomáhajú a ona to takto, hoci nie celkom cieľavedome, aspoň zo začiatku, vlastne vracia.

„A vtedy ho zbadala. Zúbožené drobné stvorenie, čo sa v tme krčilo, chúlilo a pritískalo k betónovej stene. Muriel bolo jasné, že dievčatko robí všetko, aby ho policajti nezaregistrovali. Len čo auto odišlo, trochu sa povystieralo.“

Už po prvej kapitole som zhíkla!

Dobrovoľníčka Luna pod tlakom okolností vezme do svojho príbytku – lodi, kde býva s partnerom – celú rozvetvenú rodinu utečencov, kým sa nevyriešia ubytovacie kapacity. Veľmi veľa pomoci stojí na ochote a obetavosti jednotlivcov, najmä v prípadoch, keď zlyhávajú systémové riešenia.

Policajný tím je privolaný k pozostatkom neznámej obete nájdeným v lese. Zdá sa, že mŕtvym je asi jedenásť až dvanásťročný chlapec, ktorý však nie je nikde hlásený, nikomu nechýba. Vzhľadom na stav tela leží v plytkej jame už nejakú tú dobu. A pred čitateľom sa zjavuje otázka: ako to všetko spolu súvisí?

Mne sa pri čítaní to prelínanie jednotlivých príbehov a ich postupné čoraz pevnejšie prepájanie páčilo, oceňovala som, ako sa dvojica spisovateľov dokázala zdanlivo s ľahkosťou presúvať medzi jednotlivými epizódami. Vyšetrovatelia na čele s policajnou šéfkou Mette musia zvládnuť riešiť viacero úloh súčasne, bývalý policajt Stilton (partner dobrovoľníčky Luny) sa dokonca dostane do Rumunska, kde siahajú väzby kriminálneho gangu operujúceho až vo Švédsku. Sú momenty, kedy ide o život.

Príbeh je výborne fungujúcim celkom.

„Stilton aj Olívia počuli o chudobe a biede žobrákov a bezdomovcov v Bukurešti. V porovnaní s ich zúfalým položením vraj osud štokholmských bezdomovcov pripomína prechádzku ružovou záhradou. Lenže utrpenie sa takto nedá posudzovať, hovoril si Stilton, ktorý mal osobnú praktickú skúsenosť. Zlomený a zničený človek je vždy iba zlomený človek, a je úplne jedno, na aké dno padol.“

Ako výstražná červená niť sa celým príbehom tiahne problematika utečencov a najmä etická otázka, čo s maloletými migrantmi, ktorí sa do európskych krajín dostanú bez rodičov. V knihe sa ich takých objaví niekoľko. Žiaľ, práve deti, ktoré utiekli zo svojej krajiny v nádeji na lepšiu budúcnosť, sú často ľahkou korisťou napríklad priekupníkov ľudských orgánov či pasákov.

Príbeh je umne spletený vo fungujúci celok, v ktorom v podstate nič neškrípe. Stále vládne mráz bola prvá kniha, ktorú som od manželov a scenáristov Cilly a Rolfa Börjlindovcov čítala a keďže vo mne zanechala dobrý dojem, ak mi niekto od nich ponúkne niečo ďalšie, určite neodmietnem.

• Meno autora: Cilla a Rolf Börjlindovci
  • Národnosť: švédska
  • Počet strán: 408