štvrtok, 09 august 2018 07:16

Kvapka

Detektív Bosch dostane od policajného riaditeľa delikátny prípad – vraždu syna Boschovho nepriateľa a politika Irvina Irvinga. Prečo si poslanec vybral práve Boscha, keď ho nenávidí a robí všetko pre to, aby ho vyzliekol z policajnej uniformy? Ako je možné, že DNA na obeti patrí osemročnému chlapcovi? Bosch sa nebude nudiť. Nudiť sa nebudete ani vy.

Detektív Harry Bosch pracuje na oddelení neuzavretých prípadov. Spolu s kolegom Chuom čakajú na nový prípad. Na tomto oddelení detektívi znova otvárajú nevyriešené vraždy a s pomocou nových postupov a technológií preverujú staré stopy a snažia sa identifikovať páchateľov. Dvojica sa dočká, pridelia im nový prípad. V laboratóriu našli totiž zhodu DNA s páchateľom, ktorý pred devätnástimi rokmi zabil Lilly Priceovú. Adrenalín začína Boschovi prúdiť telom spolu s dobrým pocitom, že páchateľ bude konečne pykať za svoje činy. Je tu ale jeden háčik. Kvapka krvi, ktorú našli na Lilinom krku, sa zhoduje s DNA muža, ktorý mal ale v čase vraždy iba 8 rokov! Ako je teda možné, že sa jeho krv našla na obeti? Nedáva to zmysel. V danej chvíli existujú iba dve vysvetlenie – buď niekto v laboratóriu poplietol vzorky alebo bol vrahom osemročný chlapec.

Kvapka krvi, ktorú našli na Lilinom krku, sa zhoduje s DNA muža, ktorý mal ale v čase vraždy iba 8 rokov!

Ani jedno vysvetlenie sa ale detektívom akosi nepozdáva. Skôr ako sa so spisom dostane Bosch ks svojmu pracovnému stolu, zavolá mu jeho bývalá partnerka Kizmin Riderová. Tá teraz pracuje pre policajného riaditeľa. Chce Harryho varovať, že sa neho niečo chystá. Ráno totiž hotelový personál objavil na chodníka pri známom hoteli mŕtveho muža. Nebolo by to niečo, čoho by sa mal Harry obávať. Je predsa jeho prácou naháňať zločincov a vrahov. Čo ho ale znepokojí je informácia, že rozpŕsknutým mužom na chodníku je syn politika Irvina Irvinga. Ten sa preslávil tým, že je bývalým policajtom, dlhé roky pôsobí ako mestský poslanec a policajtom strpčuje život ako sa len dá. Po tom, čo sa stal obetným baránkom policajných funkcionárov, cíti krivdu a ako vplyvný poslanec im to opláca. Obzvlášť v zuboch má práve Harryho..

Ani táto informácia Boschom príliš nepohla. Čo ho ale prinútilo zamyslieť sa, bol fakt, že si Irving na vyšetrenie synovej smrti, vybral práve jeho. Nedávalo mu to zmysel. Irving ho neznášal a život policajta mu znepríjemnil už mnohokrát.

Čo ho ale znepokojí je informácia, že rozpŕsknutým mužom na chodníku je syn politika Irvina Irvinga.

Irving junior

Vyšetrovanie smrti Lily musí počkať. Boscha o objasnenie smrti Irvinga mladšieho požiada sám policajný prezident, preto sa stáva prioritou číslo jeden. S Chuom sa púšťajú do vyšetrovania, aj keď od úplného začiatku je viac ako jasné, že tu viac ako o motív a dolapenie vraha, ide o vysokú politickú hru. Bosch nenávidí vysokú politiku a všetko, čo s ňou súvisí. Je si vedomí dôsledkov, ktoré môže mať jeho vyšetrovanie tak pre poslanca Irvinga, aj pre policajného riaditeľa.

Smrť politikovho syna ale berie ako každý iný prípad. Existujú dve možnosti, čo sa synovi stalo – samovražda alebo vražda.

„Obeťou je devätnásťročná Lily Priceová. Uniesli ju na ulici, keď sa v nedeľu poobede vracala pešo domov z pláže vo Venice. Pôvodní vyšetrovatelia vtedy zúžili miesto únosu na okolie Speedway a Voyage Street. Priceová bývala na Voyage s tromi ďalšími dievčatami. Jedno s ňou bolo na pláži a dve v byte. Zmizla niekde medzi tými dvoma bodmi. Vravela, že ide do bytu na záchod, tam sa však už nedostala.

Chvíľu sa opieral plecom o múr a potom skĺzol na schody. Sadol si, naklonil sa dopredu a oprel sa lakťami o kolená. Cítil, že je čoraz väčšmi hyperventilovaný, a pokúšal sa spomaliť dych. Potom si prebehol rukou po vlasoch a pritisol si ju na ústa.“

Detektív Bosch

Kto už mal dočinenia s detektívom Boschom a spôsobom, akým autor svoje príbehy rozpráva, bude sa mu táto kniha páčiť. Je príjemné čítať príbeh, kde aj hlavný hrdina má miesto pre vlastný život, city, sklamania, túžbu po láske, ale aj také tie bežné veci, čo bude jeho dcéra večerať a ako jej vynahradí včerajší zrušený program. Hlavnou postavou týchto príbehov je detektív Bosch. Autor do svojich kníh vždy začlení aj osobný rozmer detektíva, čo mne celkom imponuje. Nie je to teda iba o policajtovi-hrdinovi, ktorý vždy všetko zvládne, je chladný a nič okrem práce ho na tomto svete nezaujíma. Teraz sa Bosch snaží vychovávať svoju dcéru, ktorej matka zomrela. Odrazu sa tak stáva otcom bez návodu, ako vychovávať dcéru v pubertálnom veku, navyše, ktorá sa chce stať detektívkou. Obraz ich dvoch, ako otec vezie dcéru na jej prvú streleckú súťaž, mi príde komický, no zároveň tak ľudský.

Odrazu sa tak stáva otcom bez návodu, ako vychovávať dcéru v pubertálnom veku, navyše, ktorá sa chce stať detektívkou

.

„Na polceste dolu schodmi odrazu zastal a pevne zovrel zábradlie. Vedel, že tie diery navrchu golfového kufra majú dovnútra púšťať vzduch. Vedel aj to, že by sa doň bez problémov zmestilo dieťa alebo drobnejší dospelý. Celkom ho paralyzovala neľudskosť a beštiálnosť toho celého. Priam cítil vo vzduchu krv. Priam počul pridusené prosby. Až teraz to pochopil v celej hrôze."

Postavu Harryho Boscha mám celkom rada. Autor za tie dlhé roky, kedy Harryho obsadzuje vo svojich knihách ako hlavného hrdinu, do detailov vypracoval. Vytvoril mu súkromný život, ktorý sa počas rokov menil a čitateľ ho môže pomerne ľahko sledovať. Ako sa mu menili životné priority, akými traumami si musel prejsť, ako sa mení jeho pohľad na prostredie a spoločnosť, v ktorej pracuje.

Skúsenosti z prvej ruky

Mnoho úspešných spisovateľov čerpá námety zo života. Či už ide o zaľúbené romány, detektívne príbehy alebo rôzne príbehy zo života. Michael Connelly patrí k tým spisovateľom, ktorí čerpajú z vlastných skúseností. Roky pracoval ako novinár, čo bol veľmi dobrý odrazový mostík pre jeho tvorbu. Jeho príbehy sú preto uveriteľné, reálne, často inšpirované skutočnými tragédiami a osudmi ľudí.

Svoj prvý román sa rozhodol napísať začiatkom 90. rokov, pretože chcel literárne spracovať svoje žurnalistické skúsenosti, práve  vtedy stvoril detektíva Harryho Boscha (prvý román mu vyšiel v roku 1992 – Temná ozvena).

• Meno autora: Michael Connelly
  • Počet strán: 312
  • Dátum vydania: streda, 05 december 2012