nedeľa, 29 júl 2018 08:52

Nenapravený omyl

Mýliť sa je ľudskému druhu vlastné. Mýlime sa dennodenne, od momentu kedy sme uzreli svetlo, až do momentu posledného výdychu. Naše životy sú plné omylov, často banálnych, zanedbateľných, niekedy sa však dopúšťame chýb, ktoré nás naozaj mrzia a ak by to šlo, chceli by sme ich napraviť.

Spraviť chybu teda nie je nič zahanbujúce, oveľa zahanbujúcejšie je však nepokúsiť sa chybu napraviť. Každému, kto sa o takú nápravu pokúsi, to môže len slúžiť ku cti. Ale čo ak chce chybu napraviť človek, ktorý sa pomýli pri výbere obete a zavraždí nesprávnu osobu? Oľutuje svoj skutok alebo naopak, spraví všetko preto, aby zomrela správna osoba?

A tu sa dostávame priamo do tretieho pokračovania sľubnej série krimi príbehov slovenského autora Václava Neuera Nenapravený omyl. Václav Neuer je bývalý vyšetrovateľ, ktorý vo svojich knihách zúročuje bohaté skúsenosti s policajným vyšetrovaním. Stretávame sa preto s vyšetrovaním, ktoré je na míle vzdialené superhrdinom z kriminálnych seriálov, ale je o to uveriteľnejšie.

Postupne narazia na ďalšie podobné vraždy.

„Mladý detektív sa pravdepodobne ešte nikdy necítil taký dôležitý. Ledecký si všimol, že dokonca očervenel v tvári ešte pred tým, než stihol vôbec prehovoriť, a keď začal, bolo počuť, že sa mu od nervozity chveje hlas.“

V spomínanom treťom pokračovaní čaká na vyšetrovací tím inšpektora Ledeckého prípad vraždy mladej učiteľky Grznárovej, kolegyne Kláry, priateľky Jakuba Koreisa, najmladšieho člena Ledeckého tímu. Postupne narazia na ďalšie podobné vraždy. Tie sa objavujú nielen v dôverne známej metropole ale aj na iných miestach Slovenska. Detektívi sa tak v priebehu vyšetrovania dostávajú do situácie, keď musia najprv aspoň v myšlienkach pripustiť a napokon aj uznať, že pracujú na prípade sériového vraha. Tím čaká úloha, s akou sa nestretávajú každý deň. Nevedia, kto bude ďalšou obeťou, a už vôbec netušia, že pri prvej vražde došlo k osudovému omylu...

„Nikto z nich mu nezabráni pokračovať v jeho hre na život a na smrť. Nikto. Lebo už dávno nie je ten bezmocný chudáčik, ktorému mohol každý, kto len chcel, ublížiť. Našiel si svoju cestu. Teraz je to on, kto si berie to, čo chce. Je to on, kto naháňa hrôzu a strach. Jeho sa teraz boja. Naučil sa vyhrávať.“

Celkovo sú v treťom pokračovaní všetci o niečo ľudskejší.

Keďže zavraždenou je mladá žena, navyše Klárina priateľka, vražda rezonuje v tíme viac ako obyčajne. Celkovo sú v treťom pokračovaní všetci o niečo ľudskejší. Či už ide o postup pri vyšetrovaní, alebo o ďalší plán knihy – ich osobné vzťahy. Zdá sa, že Ledecký sa dostal z rozchodu s manželkou, dokonca strávi štedrý večer u svojej priateľky Hany. Koreis je zase zasnúbený s Klárou a chystá sa na návštevu budúcich svokrovcov a Machrák dokonca odmietne sex. Neuer už v predchádzajúcich knihách modeluje členov tímu ako skutočných ľudí, ktorých si postupne obľúbite.

„Vrah začal prostitútkami – najzraniteľnejšími a súčasne najľahšími obeťami. Pri prvej to mal v podstate jednoduché. Pri druhej už musel riskovať o niečo viac. Ostatné dve vraždy už preňho boli majstrovským dielom. Striaslo ho. Čiastočne od zimy a čiastočne preto, lebo si uvedomil, že ich psychopat bude vo vraždení pokračovať.“

Príbeh beží plynulo, akékoľvek odbočenia nevnímate ako niečo, čo vás má zdržať.

Samotný príbeh vyšetrovania beží veľmi plynulo, akékoľvek odbočenia nevnímate ako niečo, čo vás má zdržať, ani ako vatu na vyplnenie „predpísanej“ plochy. Veľmi radi Neuerovi uveríte každé slovo, jeho rozprávanie je mimoriadne autentické a scivilnené. Mnohé postavy či postavičky vám budú pripadať povedomé, bežné a preto realistickejšie. Ocitnete sa nielen na mieste činu, ale aj v pitevni, na poľovačke, na lazoch i v uliciach metropoly. Ani v jednom prostredí sa však vďaka autorovi nebudete cítiť cudzo, pokojne sa ním necháte viesť a stránky sa vám budú míňať jedna za druhou. Vyšetrovanie vrážd nie je však jedinou prácou, ktorej sa musia detektívi venovať. Machrák s Koreisom sa musia popasovať aj s prípadom recidivistu, ktorému sa podarilo uniknúť im doslova spred nosa.

Vyšetrovanie sériových vrážd je (nielen) v našich končinách vec ojedinelá. Pre mnohých z Ledeckého tímu je to prvá podobná skúsenosť, a preto sú všetci ešte viac napätí ako pri „rutinnom“ vyšetrovaní. Jednoducho nechcú spraviť chybu. Vedia, že šanca na jej nápravu by vôbec nemusela prísť. Preto ak máte chuť na slovenské krimi, nespravte chybu ani vy a knihu Nenapravený omyl neobíďte.

• Meno autora: Václav Neuer
  • Počet strán: 312
  • Dátum vydania: sobota, 28 január 2017