utorok, 17 júl 2018 11:28

Sestra

Väčšina z nás určite pozná miesto prezývané Krvavé Šenky. Sú opradené rôznymi historkami a poverami, ktoré naháňajú husiu kožu. To môže zlákať nejednu dobrodružnú povahu. Ale čo ak sa toto strašidelné miesto stane naozaj desivým? Čo ak sa váš výlet za dobrodružstvom zmení na skutočnú nočnú moru?

Úvodná kapitola začína opisom dvojice, ktorá sa vydá preskúmať opustené miesto v Krvavých Šenkoch. No čaká ich tam riadne, a rozhodne nie milé, prekvapenie. Nájdu mŕtvolu mladej ženy, čo ich rozhodne poznačí. Ďalšia kapitola sa už posunie o päť rokov vpred a ukazuje nám úplne iný život úplne inej osoby. Od tohto momentu už muž a žena zo začiatku knihy neexistujú, hlavnou postavou sa stáva Rebeka Zimová, sestra, dvojča, mŕtvej ženy nájdenej pred piatimi rokmi. Vraha zatiaľ stále nenašli, no Beky sa nevzdáva. Je odhodlaná nájsť človeka, ktorý ju pripravil o sestru. Zájde na policajnú stanicu, aby sa tomu prípadu venovala dostatočná pozornosť. Stretáva policajta Andreja Postrka a tu sa začína celý kolotoč problémov. Veď prečo nezahodiť niekoľkoročný vzťah? A prečo sa nenechať obalamutiť hlúpymi rečami? Ale keby to hlavná hrdinka nespraví, tak o čom by sme čítali...

Rebeka, no popravde ťažko s ňou. To je postava, ktorú si buď obľúbite, alebo znenávidíte. Percentuálne väčšia šanca je, že ju budete neznášať. Hlúpa, ľahko manipulovateľná, nechá sa oklamať, príliš naivná, miestami nevďačná... zlé vlastnosti by som asi vedela menovať aj ďalej, ale toto asi aj stačí. Jedno pozitívum však má, to, že sa nevzdáva pri hľadaní vraha. Druhá vec je, koľko hlúpostí pri tom porobí. Takže pokiaľ máte alergiu na takéto typy postáv, radšej túto knihu ani neberte do rúk.

Zápletka bola veľmi očividná

„V diecéznej knižnici skúmala názor cirkvi na to, čo sa deje s dušami samovrahov a zavraždených . spovedala vtedy vešticu, ktorá tvrdila, že vidí duše mŕtvych. Na internete stiahla akýsi americký dokument o tom, že ak je človek násilne zabitý, jeho duša sa iba zriedka dokáže zorientovať, v dôsledku šoku, ktorý utrpela, sa zdržuje na zemi v predstavách, že je stále človekom. Potrebuje pomoc.“

Ako možno vidieť z ukážky, príbeh je písaný v tretej osobe, čo miestami značne sťažuje pochopiteľnosť. Hlavne ak sa striedajú postavy. Občas chvíľu trvalo, kým som si uvedomila, pri kom sa dej akurát zastavil. Opisy nehodnotím ako zlé. Len miestami boli zbytočné a reakcie Rebeky mi vo veľa prípadoch liezli hore krkom.

Dej nebol priveľmi komplikovaný

Zápletka bola dobre myslená, iba škoda, že od začiatku veľmi očividná. Strácalo sa tým všetko napätie. Od knihy som neočakávala, že bude nejaká prevratová, bohužiaľ však bola dobrá iba na zahnanie nudy. Čítanie ako také nešlo ťažko, dej nebol nejak priveľmi komplikovaný, čo hodnotím ako plus.

Ďalšie pozitívum bola odborná stránka knihy. Neboli tu síce nejaké encyklopedické poznatky, nedovolím si tvrdiť ani, že to boli faktografické údaje, ale rozhodne boli skvelým prídavkom do knihy. Autorky totiž rozoberali geopatogénne zóny vyskytujúce sa práve v oblasti Krvavých Šenkov. Taktiež zahrnuli trochu spiritualizmu, čo sa ukázalo byť ako veľmi dobrý krok. Knihu to príjemne ozvláštnilo a pre nás to spravilo čítanie menej nudným.

Autorky rozoberali geopatogénne zóny

„,Pár kilometrov pred Krvavými Šenkami ho stopla osamelá žena. Aj mu bolo divné, čo sa žieňa túla takým podivným miestom v hlbokej noci, no uľútostilo sa mu. Pristavil sa, že ju zvezie. Celý čas sa viezli potichu a práve, keď prechádzali toť,´ ukázal na cestu, po ktorej kde-tu prešlo auto, ,taxikár sa mladej prihovoril. Odpovede sa nedočkal. Hlupák naivný si myslel, že mladá zaspala. Obzrel sa do spätného zrkadla a vzadu nik nesedel. Čo ho najviac vyľakalo, bol zapnutý bezpečnostný pás.´ Dramatickou odmlkou zakončil svoju príhodu.“

Námet knihy hodnotím na jednotku, naozaj je to skvelý nápad na spracovanie. Nanešťastie som však očakávala možno trochu niečo iné, trochu inak spracované. Táto kniha nepatrí k tým, čo by sa mi zapísali do pamäte na nejakú dlhšiu dobu. Ak si chcete prečítať príbeh zo slovenského prostredia, tak smelo do toho. Nemajte však príliš veľké očakávania.

• Meno autora: Eva Hrašková
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 256