piatok, 13 júl 2018 10:16

Tragédia v troch dejstvách

Ďalšia skvelá detektívka z pera Agathy Christie sa odohráva za pomyselnou oponou – urobte si pohodlie, nenechajte sa ničím rušiť a pohrúžte sa do Tragédie v troch dejstvách.

Charles Cartwright je úspešný divadelný herec, toho času na dôchodku. Rozhodol sa opustiť dosky, ktoré znamenajú svet, avšak na rolu herca zďaleka nezanevrel. Práve naopak – sir Charles nikdy neprestáva hrať a k životu nevyhnutne potrebuje publikum. Jednoducho si nemôže pomôcť, robí to inštinktívne a treba dodať, že je dokonca lepším hercom v súkromí ako na javisku. Navyše, takmer päťdesiatpäťročný seladón má chuť na slečnu Egg, o vyše tridsať rokov mladšiu ženu. Tá ho nekriticky obdivuje, preto je takmer isté, že bude ruka v rukáve.

K životu nevyhnutne potrebuje publikum.

Na jednom zo súkromných večierkov, ktoré usporiada vo svojom sídle, sa zíde skupinka trinástich pozvaných hostí. Pri trinástke sa treba pozastaviť – ľudská poverčivosť je nekonečná. Jedným z účastníkov tohto večierka je aj nízky samoľúby Belgičan s vajcovitou tvárou – slávny detektív Hercule Poirot. Náhoda? Určite. Ale opäť tá poverčivosť! Neprivolá prítomnosť detektíva nejaký zločin?

„Povedal si, že ten chlap, Hercule Poirot, je ako morský vták prenasledovaný búrkou, že všade, kam príde, sa prihodí nejaký zločin. A hneď ako prišiel sem, došlo k podozrivo náhlemu úmrtiu... Samozrejme, že prvé, čo mi napadlo, bola vražda.“

Nemusíte byť práve vešticou, aby ste uhádli, že skutočne dôjde k zločinu. Krátko pred večerou sa totiž miestny vikár v záchvate zrúti na zem a do dvoch minút je mŕtvy. Hostia sú šokovaní, neveriacky zízajú na mŕtvolu starého dobrého pána farára a nechápu. Okamžite sa zrodí podozrenie, že ho niekto otrávil. Ale kto už by len mal záujem o to, aby neškodný starý pán zomrel? Keďže vyšetrovanie nič neprinesie, zomrelého pochovajú a na udalosť sa postupne zabudne. Prvé dejstvo sa skončilo.

Hercule Poirot je znalec ľudskej povahy.

O niečo neskôr sa však v novinách sir Charles a jeho priateľ, rovnako ako Hercule Poirot, dočítajú, že došlo k ďalšiemu podozrivému úmrtiu. Obeťou bol psychiater doktor Strange, kamarát z detstva sira Charlesa. Opäť len nešťastie? Doktor zomrel rovnako ako pred ním farár. Tu už vyšetrovatelia rázne zakročia a nakoniec pitva preukáže otravu. Zdá sa, že vrahom je ten istý človek. Rovnako sa zdá, že sa nezastaví pred ničím a v nebezpečenstve je čoraz viac ľudí.

V tomto čase na scénu nastúpi aj Hercule Poirot. Najskôr ako pozorovateľ a znalec ľudskej povahy, ktorá je všade tá istá. Prípad sa zamotáva a vrcholí vraždou zdanlivo nezaujímavej pacientky v sanatóriu. Tri dejstvá sa končia a ostáva nám len čakať, kým padne opona. O to sa však už postarajú sivé mozgové bunky Hercula Poirota.

„Vy ste ako taký pavúk, pán Poirot. A my, úbohé mušky, sme vleteli do vašej siete. Nepochybujem, že nám poskytnete skvostné resumé celého prípadu a nakoniec z ničoho nič ukážete na mňa a poviete: ,Bola si to ty!´ a všetci skríknu: ,To ona!´ a ja sa prudko rozplačem a priznám sa k vražde, lebo sa nechám až príliš ľahko ovplyvniť. Ach, pán Poirot. Bojím sa vás.“

Ostáva čakať, kým spadne opona...

Na Hercula Poirota majú čitatelia rôzne názory: jedni ho milujú, iní nenávidia. Často sa zamýšľajú, či má táto čudná postavička skutočne taký talent, alebo má jednoducho šťastie. Hoci dokáže hovoriť bezchybnou angličtinou, náročky používa francúzske zvraty. A to z očividného dôvodu – keď sa mu ľudia vysmievajú alebo ho neberú vážne, resp. sa bavia na jeho chválenkárstve, strácajú ostražitosť, z čoho Hercule Poirot dokáže profitovať. Divne vyznieva aj jeho dávny zvyk – keď premýšľa, stavia si domčeky z karát. Niekomu to môže pripadať, že senilnie, niekto sa len pousmeje. No na myseľ prefíkaného detektíva táto činnosť pôsobí podnecujúco.

Tragédiu v troch dejstvách je najlepšie čítať na jeden šup, aby vám neunikli súvislosti. Môžete kombinovať koľko chcete, aj tak sa nedopátrate k správnemu motívu či k samotnému vrahovi. Agatha Christie to na nás jednoducho vie. A my, čitatelia, môžeme opäť len obdivovať jej zmysel pre detail a fakt, že jej tvorba je skrátka nadčasová.

• Meno autora: Agatha Christie
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 200