piatok, 13 júl 2018 07:28

Vlastná spravodlivosť

Počas niekoľkých dní dôjde vo švédskom mestečku Fjällbacka k dvom vraždám. Patrik a jeho policajní kolegovia majú plné ruky práce s vyšetrovaním. Keď ale zistia, že vrážd s rovnakým rukopisom je v krajine viacero, tušia, že chytiť vraha nebude jednoduché.

Policajný vyšetrovateľ Patrik Hedström je privolaný k dopravnej nehode, pri ktorej zomrela majiteľka obchodu s drobnosťami Marit. Patrik berie do terénu aj novú kolegyňu Hannu, ktorú na policajnú stanicu práve prevelil, aby mu pomohla. Čo na prvý pohľad vyzerá ako nezmyselná autonehoda, nemusí byť pravda.

Už pri prvotnej obhliadke miesta činu sa mu niečo nepozdáva. Jeho vnútorný hlas mu našepkáva, že mu niečo prekáža, nesedí na tom, čo vidí. Po pitve sa mu potvrdilo to, čo zamestnávalo jeho myseľ – Marit šoférovala opitá! Ale ako je to možné, keď ju všetci poznali ako abstinentku? Tá predsa ani pri slávnostnej príležitosti nevypila pohár vína! A čo sú tie malé ranky okolo jej úst a modriny na tele? Patrikovi a jeho kolegom neostáva nič iné, ako nájsť jej vraha.

Jeho vnútorný hlas mu našepkáva, že mu niečo prekáža, niečo nesedí na tom, čo vidí.

„Jeho a sestrin svet ohraničila preto, že ich tak milovala. A oni to vďačne prijímali. Prečo by mali potrebovať niekoho iného? Prečo by sa špinili s tým zlým, o čom vedeli, že je vonku? Ako tá žena s hrubým hlasom, nedokázal by to. To mu povedala. Je smoliar. V jednom kuse strácal veci a rozbíjal ich. Keby ich pustila do sveta za plotom, stalo by sa niečo hrozné. Smoliari cudzie svety nezvládnu. A ona mu to vždy hovorila láskyplne. Jej láska im stačila. Zahŕňala jeho aj jeho sestru.“

Reality show

Obyvatelia pokojného mestečka Tanumshed sa na niekoľko mesiacov stanú stredobodom mediálneho záujmu. Dôvodom je reality show, ktorá sa v ich meste bude nakrúcať. Mladí sú z tejto udalosti nadšení. Rovnako to cíti aj starosta mesta, ktorý sa vďaka show zviditeľní. Je to ten typ človeka, ktorý je ochotný pre svoj prospech a popularitu urobiť čokoľvek. A to aj vo chvíli, keď jednu z účinkujúcich nájdu mŕtvu natlačenú v odpadkovom koši.

Producenti reality show vraždu mladej Lillemor využívajú na zvýšenie sledovanosti programu. Policajným vyšetrovateľom sa to vôbec nepáči. Hranicu ich pevných nervov vyskúša jedna z účastníčok reality show, keď Lillemorin denník predá do bulvárneho časopisu. Patrikova trpezlivosť s účastníkmi týmto nadobro dosiahla svoj vrchol. Napätie v skupine účinkujúcich tak nevytvárajú nonstop bzučiace kamery, ale už aj detektívi.

Je ich viac

Vyšetrovania vrážd Marit a Lillemor sa po niekoľkých dňoch dostanú do mŕtveho bodu. Všetky správy a materiály, výpovede svedkov v oboch prípadoch poznajú vyšetrovatelia spamäti. Pri opätovnom prechádzaní pitevnej správy Marit si Patrik spomenie, že s niečím podobným sa už raz stretol.

Na jednom zo školení sa policajti z iného obvodu podelili o detaily svojho nevyriešeného prípadu. Obeť mala podobné znaky ako Marit – v hlavnej úlohe alkohol, drobné ranky na tvári a modriny na tele. Patrik je po absolvovaní niekoľkých telefonátov presvedčený, že vrážd s podobným rukopisom je viac. O pár dní pristanú detektívom na stoloch nové spisy s vraždami, ktoré neboli zatiaľ objasnené, ale je jasné, že spolu súvisia.

Producenti reality show vraždu mladej Lillemor využívajú na zvýšenie sledovanosti programu.

„Zohli sa pod policajnú pásku. Patrik cítil nepokoj, už keď sa blížili, a teraz musel prekonať chuť otočiť sa a utiecť. Túto časť svojej práce z duše nenávidel. Ako vždy sa musel obrniť, než sa postavil na špičky a nahliadol do zadného priestoru smetiarskeho auta. Uprostred nechutne páchnucej zmesi najrôznejšieho odpadu ležalo nahé dievča. Dvakrát prehnutá s nohami okolo hlavy, akoby predvádzala akrobatické cvičenie.“

Erika Falcková

Okrem vyšetrovania sa však Patrik musí venovať aj svojej budúcej manželke. Erika to vôbec nemá ľahké. Okrem malej dcéry sa musí starať o dve sestrine deti. Jej sestra Anna prechádza ťažkým obdobím, keď sa jedna depresia strieda druhú, prenasledovaná démonmi minulosti. Erika je sama nielen na celú domácnosť, ale aj na prípravu svadby, ktorú Patrik pre prácu len ťažko vníma.

Postava Eriky je v tomto príbehu viac v úzadí, pretože v iných príbehoch je rovnocennou partnerkou pri vyšetrovaní a aktívne pomáha Patrikovi a jeho tímu. Erika sa totiž živí ako spisovateľka. A často pri hľadaní a overovaní informácií pre svoje knihy chtiac nechtiac skríži cestu vyšetrovateľom. V tejto knihe sa viac autorka venuje jej súkromnému životu a vzťahu s jej sestrou a matkou, ktorá sa, podľa jej slov, nemohla pýšiť titulom „matka roka“.

Kráľovná severského krimi

V dnešných dňoch je na pultoch kníhkupectiev mnoho severských autorov, kde každý z nich je označovaný za kráľa severského krimi. Za kráľovnú by som istotne nominovala práve Camillu Läckberg. Jej príbehy sú jedinečné, pútavé, so vždy prekvapivým koncom. Veľmi výraznou črtou mnohých jej príbehov je nacionalistický extrémizmus, svetová vojna a minulosť jej krajiny.

Čitateľa necháva pri vyšetrovaní bez dychu do poslednej chvíle. Ak sa raz zamilujete do jej príbehov, bude veľmi ťažké sa od nich odpútať. Jej príbehy sa odohrávajú vo väčšine prípadov na miestach, kde sa narodila alebo žila, takže prostredie je realisticky opísané, vie sa v ňom orientovať, pozná jeho históriu.

Ak sa raz zamilujete do jej príbehov, bude veľmi ťažké sa od nich odpútať.

Jej knihy by som charakterizovala aj ako náročnejšie, pretože hneď v úvode na vás vychrlí množstvo mien, udalostí, detailov a je na vás, čo si zapamätáte a čo vám neskôr pomôže pri pátraní po vrahovi.

V roku 2005 bola vo Švédsku vyhlásená za Autorku roka, je držiteľkou People´s Literature Award (2006) a v roku 2008 získala International Grand Prix de Litterature Policiere.

• Meno autora: Camilla Läckberg
  • Národnosť: švédska