nedeľa, 24 jún 2018 15:38

Pán Mercedes

Kto a prečo dokáže vraziť do davu ľudí mercedesom? Taký človek nemôže mať v hlave všetko v poriadku. Detektív Hodges dostane šancu, aby vraha odhalil.

Na túto knihu som sa celkom tešila. Zvlášť po tom, čo Kingova kniha To zožala u čitateľov veľký úspech, bola moja radosť celkom opodstatnená. Pomerne dlhý príbeh o vrahovi začína práve masakrom, ktorý spôsobil. Rozbehnutým mercedesom vrazil do davu ľudí, ktorí čakali na otvorenie pracovného veľtrhu, aby si v zapadnutom a zabudnutom meste našli aspoň aký-taký zdroj príjmu.

Počet zranených a mŕtvych mu pohladil dušu. Sám priznáva, že toto správanie nie je normálne. Obrovskú radosť má z toho, že ho policajti nechytili, dokonca nemajú žiadnu stopu, ktorá by ich k nemu čo i len priblížila. On však chce byť odhalený. Chce hrať hru, kde si z polície bude uťahovať a vysmievať sa z jej neschopnosti.

Chce hrať hru, kde si z polície bude uťahovať a vysmievať sa z jej neschopnosti.

„Po štyroch sa hrabal dopredu, ľahol si na spacák, na ženu a dieťa v ňom, akoby ich tým mohol ochrániť pred dvojtonovým výdobytkom nemeckého automobilového priemyslu. Ľudia kričali, ale ten zvuk sa takmer úplne stratil v blížiacom sa reve motora veľkého sedanu. Ktosi Augieho mohutne tresol po hlave, ale on to sotva pocítil. Možno ešte strhne volant. To ešte mohla byť ich šanca, pravdepodobne ich jediná. Zdvihol hlavu, aby sa presvedčil, či sa to deje, a obrovská čierna pneumatika mu pohltila zorné pole. Cítil, ako mu ženina ruka zviera predlaktie. Stihol dúfať, že malá ešte spí. A potom už nestihol nič.“

Jediný, komu dovolí sa priblížiť, je Bill Hodges, policajt vo výslužbe. Ten totiž so svojím parťákom tento prípad vyšetrovali, no páchateľa nechytili. Teraz, keď je vo výslužbe, sa jeho život zmenil. Nemá dôvod žiť, nič ho neteší, prepadá alkoholu a depresii. Často pomýšľa na samovraždu. Keď však dostane od vraha list, jeho život dostane nový zmysel. Najprv nerozumie, prečo mu vrah píše. V liste sú opísané vrahove myšlienky, prečo to spravil, ako sa pri tom cítil. Pre Hodgesa je to impulz, ktorý ho vytrhne z letargie. Rozhodne sa, že začne pátrať na vlastnú päsť, svojho bývalého parťáka informuje až vo chvíli, keď bude mať v rukách dôkazy.

Púšťa sa ale na nebezpečnú cestu, pretože vrah vie o ňom viac, ako si Hodges chce pripustiť. Pozná jeho zvyky, aj to, ako premýšľa. Aj keď v liste píše, že žiadny podobný útok nepripravuje, môže jeho slovám Hodges veriť? A odkiaľ vie o Hodgeových depresiách a fakte, že televíziu pozerá so zbraňou v ruke?

V liste sú opísané vrahove myšlienky, prečo to spravil, ako sa pri tom cítil.

Téma knihy je pre mnohých čitateľov magnetom. Pretože príbehy o šialených vrahoch, ktorí aj napriek svojim brutálnym činom boli vysoko inteligentní a často pre svoje správanie pre okolie neviditeľní, je vždy lákadlom.

Príbeh som začala čítať po druhýkrát. Vlastne sa ani nepamätám, prečo som knihu nedočítala. Viem ale, prečo ju nedočítam na druhý pokus. Okrem počtu strán, ktorých je úctyhodných 576, ma odradil aj fakt, že hneď po niekoľkých stranách autor odhalil totožnosť vraha. Čo ma teda riadne prekvapilo. Poznala som teda čin, ktorý bol spáchaný, aj vraha samotného. Jeho život, minulosť, aj plány do budúcna. Spoznala som motív jeho konania. Tušila som, prečo vrazil autom do zástupu ľudí. Na svedomí to mali zážitky a vykonané hrozné veci počas neľahkého detstva po boku matky alkoholičky, ktorá mu bola niekedy viac ako matkou... Toto všetko v ňom zanechalo hlboké stopy, ktoré ho donútili robiť zlé veci.

„Ešte stále si pripomínam nárazy, ktoré som cítil, keď som ich zrážal, ten praskot a to, ako sa auto hojdalo na perách, keď prechádzalo po telách. Nič tak nedodá pocit moci ako dvanásťvalcový medveď! Keď som sa v novinách dočítal, že jednou z mojich obetí bolo aj bábätko, zaradoval som sa! Vyhasiť taký mladý život! Len si predstavte, čo všetko mohlo zažiť, všakže?“

Toto všetko v ňom zanechalo hlboké stopy, ktoré ho donútili robiť zlé veci.

Keďže je Hodges zo staršej generácie, muž mierne po päťdesiatke, zvolí vrah spočiatku listovú komunikáciu. Následne sa ich komunikácia presúva na internetovú zoznamku, kde zriadil obom kontá. Ide o partnerskú zoznamku, kde je nemožné vypátrať pravú totožnosť človeka na druhej strane četu. Aj keby to aj možno bolo, Hodges by to bez pomoci počítačovo zdatného človeka nezistil.

Ak som bola knihou v úvode nadšená, toto nadšenie čoskoro vystriedala iná emócia – nuda. Aj napriek tomu, že námet knihy je viac ako lákavý, spracovanie už je iná kapitola. Zdĺhavé opisy, ktoré vyšetrovanie a celý príbeh iba spomaľujú. Autor súčasne opisuje Hodgesa a jeho život, neskôr jeho pátranie na vlastnú päsť a vrahov život, ako chodí každý deň okolo detektívovho domu a sleduje ho. V podstate detektív vraha poznal. Aj preto, že autor prezradí vrahovu totožnosť hneď v úvode knihy, akoby to pre mňa znamenalo – fajn, toto si chcela vedieť. Vieš kto je vrahom, čo urobil, čo plánuje urobiť, aj prečo si pre svoj plán vybral detektíva vo výslužbe. Áno, unikajú mi detaily a udalosti, ktoré ho veľmi poznačili. V tejto chvíli pre mňa ale aj dosť nepodstatné. No ak práve takýto scenár knihy vás láka, neváhajte zdolať toto, nie práve najtenšie dielo od spisovateľa, právom označovaného majster napätia.

• Meno autora: Stephen King
  • Počet strán: 576
  • Dátum vydania: pondelok, 02 február 2015