nedeľa, 24 jún 2018 15:23

Zmluva podľa Paganiniho

Obchod so zbraňami je výnosný biznis. Kto chce byť v tejto oblasti úspešný, musí byť tvrdý, nekompromisný, krutý.

Aktivistka Penelope Fernandezová bojuje za zákaz vývozu zbraní zo Švédska do Afriky. Stane sa tŕňom v oku ľuďom, ktorí práve na zbraniach a ich predaji postavili svoj biznis. Po diskusnej relácii odchádza na jachtu svojho priateľa Björna, aby si urobili výlet po okolitých ostrovoch a oddýchli si. Nečakane sa k nim pridáva jej mladšia sestra Viola. Toto rozhodnutie ju ale stojí život. Po tom, čo sa po krátkej zastávke na malom ostrove vracia dvojica milencov na loď, nájdu Violu na palube zavraždenú. Niekto ju utopil (v pľúcach jej nájdu vodu, ale oblečenie má suché!).

Penelope s Björnom vedia, že musia utiecť. Vrah im je stále v pätách, ba dokonca je kúsok pred nimi. Predvída, aké budú ich ďalšie kroky. Vie, ako reaguje človek, keď je v strese, stratený na ostrove, vydesený a vysilený. Dvojica netuší, kto je ich prenasledovateľ, ani prečo ich chce zabiť. Vedia ale, že je profesionál a neodíde, kým svoju úlohu nesplní.

O Nicolovi Paganinim kolujú príbehy, podľa ktorých chcel vedieť hrať na husle tak, ako nikto iný. Uzavrel zmluvu s diablom.

„Penelopa a Björn ani sami nevedeli, ako dlho trčia skrytí v skalnej rozsadline. Teraz sa už druhú noc krčili v tieni kmeňa starej zlomenej jedle. Nevládali ďalej utekať, boli nesmierne vyčerpaní, a keď jeden z nich spal, druhý strážil a bdel. Spočiatku prenasledovateľ predvídal každý ich krok, no teraz cítili, že nie je v ich blízkosti a až podozrivo dlho nedal o sebe vedieť. Nepríjemný pocit za chrbtom a hrozivé tušenie, že niekto beží za nimi, sa vytratil vo chvíli, keď opustili cestu, čo viedla k obydliam, keď sa nečakane rozhodli bežať do lesa, čo najďalej od ľudí a pobrežia.“

Generálneho riaditeľa Inšpektorátu strategických produktov Carla Palmcronu nájdu obeseného v jeho byte. Jeho posledným projektom, na ktorom pracoval, bola zmluva, ktorej podpisom mal dovoliť vývoz zbraní do Kene.

Vyšetrovateľ Joona Linna nerozumie, ako je možné, že si tento vplyvný muž siahol na život. Nič nenasvedčuje tomu, že by mu niekto pomohol. Tak prečo? A ako sa dokázal obesiť, keď mal na sebe plášť, ako keby sa chystal odísť a pod sebou iba jeden kufrík? Žiadna stolička ani ďalšie stopy, tak ako sa mohol obesiť bez cudzej pomoci?

Žiadna stolička ani ďalšie stopy, tak ako sa mohol obesiť bez cudzej pomoci?

Keď sa ale detektív bližšie pozrie na aktivity Penelopy, pochopí, že smrť Violy, ktorá zomrela namiesto sestry a Palmcronu, nemôže byť náhodná.

Paganini

Na svete je niekoľko ľudí, ktorí riadia celosvetový biznis so zbraňami. Jeden z nich je veľmi ambiciózny a to, čo si zaumieni, vždy dostane. Využíva strach tých, ktorí s ním zmluvu uzatvoria aj napriek tomu, že žiaden papier neexistuje! Uzatvoria takzvanú Paganiniho zmluvu. Keďže je tento človek veľkým milovníkom Paganiniho hudby, vlastní niekoľko vzácnych huslí, ktoré patrili geniálnemu huslistovi a na ktorých hral. O Nicolovi Paganinim kolujú príbehy, podľa ktorých chcel vedieť hrať na husle tak ako nikto iný. Uzavrel preto zmluvu s diablom. Paganiniho zmluva teda znamená podpísať obchod alebo dohodu vlastnou krvou.

Pre každého, kto uzavrie Paganiniho zmluvu, nebude vlastná smrť vykúpením z trápenia. Existuje totiž niečo horšie ako vlastná smrť – keď sa musíte do očí pozrieť vlastnému strachu. Niekto sa bojí pavúkov, niekto samoty, iný predstavy, že by mali trpieť jeho blízki...

„Kým Joona vyťukával číslo Axela Riessena, v duchu si predstavoval Pontusovu ženu Veronique, jej strhanú tvár, smutné vrásky okolo úst a strach v očiach, keď mu vysvetľovala, že ak človek pobozká Raphaelovi Guidimu ruku, niet cesty späť. Joona si uvedomil, že do všetkých rozhovorov sa po celý čas vkrádal výraz nočná mora. Prvá ho použila Palmcronova gazdiná. Veronique Salmanová spomenula, že Raphael nejakým spôsobom každého donúti rozprávať o svojich najhroznejších nočných morách, Pontus Salman zasa tvrdil, že Palmcronovi sa pred nočnou morou podarilo uniknúť tým, že spáchal samovraždu.“

Taký ten typický policajt, od ktorého sa priam očakáva, že sa v každej život ohrozujúcej situácii zachová hrdinsky.

Detektív Joona Linna

Kniha Zmluva podľa Paganiniho je v poradí druhým dielom z päťčlennej série o vyšetrovateľovi Joonovi Linnovi. Joona Linna sa vyznačuje bystrosťou, predvídavosťou a odvahou. Občas máte pocit, ako by bol vrahom on sám, pretože si v tej najmenej pravdepodobnej chvíli uvedomí, čo sa vlastne deje, čo môže nasledovať, a to ho vo vyšetrovaní posúva vpred.

Ako literárna postava je ale zaujímavý. Taký ten typický policajt, od ktorého sa priam očakáva, že sa v každej život ohrozujúcej situácii zachová hrdinsky. Detektíva som si veľmi obľúbila, pretože napriek skvelým deduktívnym schopnostiam je to stále človek, ktorý má svoje problémy a ktorý nie je ani zďaleka ideálny. A to čitateľovi imponuje viac, ako taký ten obraz dokonalého detektíva typu – viem, aký je rozdiel medzi DNA a mitochondriami, čo všetko sa vyrába z kevlarovho vlákna alebo kto je najväčším výrobcom detskej výživy na svete. Aj keď nepopieram, že sú ľudia, ktorí majú naozaj široký záber vedomostí. Predsa je ale sympatickejšie, keď si detektív prizná, že niečo nevie alebo nepozná.

Joona Lina na pokračovanie

Po tejto skúsenosti s manželmi Ahndorilovcami (ktorí vystupujú pod menom Lars Kepler) isto siahnem po ich ďalších knihách z edície o spomínanom detektívovi. Možno je vhodné začať ich čítať od prvého príbehu. Aj keď neviem, či to potom neodradí od ďalších kníh. Áno, priznávam sa, aj ja som si prečítala niekoľko komentárov k ich románom. Neboli vždy o tom, aké je dielo úžasné. Pravdepodobne preto, že najmä v prvej knihe zo série Hypnotizér postavu detektíva autori ešte len kreovali, vytvárali. Bude ale veľmi zaujímavé sledovať dozrievanie detektíva Joona Linna nielen ako osobnosti, ale aj ako detektíva.

• Meno autora: Lars Kepler
  • Národnosť: švédsky
  • Počet strán: 376