utorok, 22 október 2013 17:23

Na smrť I.

Priateľstvo, láska, zrada, smrť, ideológia, rasa, Židia, Ružomberok, Heydrich, Hitler, koncentračný tábor... a ešte omnoho viac slov existuje na vystihnutie myšlienky tejto knihy. Priateľstvo medzi mladým nemeckým a židovským chlapcom sa v čase druhej svetovej vojny v podstate ani nemohlo skončiť inak.

Od známeho slovenského autora Jozefa Kariku som už čítala jednu knihu (V tieni mafie), ktorá si ma získala už prvými stranami (časť udalostí sa takisto odohrala v Ružomberku). V tejto svojej knihe (jej druhý diel vyšiel v lete 2013) je zápletka rovnaká ako v knihe o mafii. Dvaja kamaráti z detstva, ktorých osud postavil proti sebe. Karol Schmidt, mladý Nemec, ktorý sa túžil stať úspešným lekárom, chirurgom a jeho najlepší priateľ, Viktor Hiler, dieťa židovských rodičov. Bitkár a provokatér. V jeden večer sa ale všetko zmenilo. Viktor emigruje do USA, kde ho vraj čaká lepšia budúcnosť. Karol s rodinou odchádza do Nemecka, kde bude študovať. Nič nezvyčajné. Keby sa z Nemca nestal jeden z najobávanejších „doktorov smrti“ v nacistickom Nemecku a zo Žida štvaná zver.

Nič nezvyčajné. Keby sa z Nemca nestal jeden z najobávanejších „doktorov smrti“ v nacistickom Nemecku a zo Žida štvaná zver.

„Mladučká povstalkyňa však netuší, že sturmbannfuhrer pracoval s doktorom Gebhartom v Auschwitzi na projekte regenerácie kostí, svalov a nervov. Nevie, že doktor Gebhart je najuznávanejší expert SS špecializujúci sa na dlhé operácie bez anestetík. Neobmedzené dodávky ďalších a ďalších väzňov do tábora mu v tom poskytli dokonalú prax. Sturmbannfuhrer sa pri ňom mnohému priučil. Nedokáže síce to, čo neraz predviedol Gebhart – nedokáže pokusnému subjektu roztvoriť brucho, obnažiť vnútornosti a bez akýchkoľvek anestetík ho v takom stave udržiavať pri živote ďalších dvadsaťštyri hodín, ale vie sa k dokonalosti priblížiť.“

Veľmi silná téma druhej svetovej vojny, na ktorú sú dodnes Nemci citliví. Príbeh však nie je zameraný na historické udalosti, skôr sa na osudy Karla a Viktora. Stávate sa svedkom Karlových úspechov, ktoré ho posúvajú po kariérnom rebríčku v najobávanejšej Hitlerovej armáde SS. Mrazí vás na celom tele, tajíte dych, priam cítite pach mučeného tela bolestivo krútiaceho sa na dlážke. Už na začiatku knihy ste totiž svedkami brutálneho mučenia. Karl (nemecká verzia slovenskej verzie mena Karol), zbavený akýchkoľvek citov ľudskosti, podrobuje svoje obete mučeniu. Vypracoval dokonca manuál mučenia pre esemanov, aby boli vypočúvania nepriateľov čo najefektívnejšie. Keď pozeráte film o koncentračnom tábore, nie je to nič v porovnaní s tým, ako sa vie s vami pohrať vaša fantázia. Keď o mučení a utrpení čítate, všetko je zrazu hrozivejšie, pretože fantázia nie je ovplyvnená pohľadom režiséra, a tak si s vami robí čo chce.

Stávate sa svedkom Karlových úspechov, ktoré ho posúvajú po kariérnom rebríčku v najobávanejšej Hitlerovej armáde SS. Mrazí vás na celom tele, tajíte dych, priam cítite pach mučeného tela bolestivo krútiaceho sa na dlážke.

„Popravy začali o niekoľko hodín. Slnko už zapadalo, večer mal červený odtieň. Zatknutých esamanov po jednom vyvádzali na dvor oprosti väzenskému kostolu vo východnej časti komplexu. Čakalo tam popravné komando zložené z ôsmich strelcov. Postup bol zakaždým rovnaký. Obeti oznámili, že vykonávajú vodcov rozkaz. Roztrhli jej košeľu a na ľavej strane pŕs nakreslili kruh. Strelci zamierili a z neveľkej vzdialenosti vystrelili."

Veľmi silno na mňa zapôsobila myšlienka čistej rasy, ktorú Hitler a jeho stúpenci tak tvrdo presadzovali. Pre jedných ideológia, pre iných výplod chorej mysle. Takisto aj dnes aktuálna téma eutanázie ťažko chorých pacientov počas vojny silno rezonovala medzi „elitnými“ nemeckými lekármi. Ako sa človek môže zmeniť na vraždiace monštrum? Necítiť pri tom žiadnu ľútosť, vôbec sa nezastaviť nad svojim konaním, ktoré iným berie právo na život?

Ako sa človek môže zmeniť na vraždiace monštrum? Necítiť pri tom žiadnu ľútosť, vôbec sa nezastaviť nad svojim konaním, ktoré iným berie právo na život?

Karika je spisovateľom s veľkým S. Priam dokonalé vykreslenie psychologických charakterov hlavných postáv. Každým ďalším riadkom si vás príbehom pripúta. Akokoľvek sa vám opisy týrania a smrti budú hnusiť, nedokážete knihu zatvoriť. Vždy si ku strane vložíte záložku. Vždy. Ženie vás zvedavosť, kedy sa to skončí. Ale neskončí. Posledné, trochu umelo naťahované udalosti posledných strán sú iba pozvánkou k jej druhej časti. Až tam prebehne rozhodujúci súboj medzi dvoma najlepšími kamarátmi z detstva – dnes fanatickým vraždiacim monštrom, Karlom a vodcom domáceho odboja partizánov, Viktorom.

„Počuli ste o prípade Knauer? Ak sa nemýlim, ide o novorodenca, ktorý sa narodil bez nohy a ruky. Navyše je slepý a zjavne retardovaný. Jeho rodina spísala petíciu, v ktorej vodcu prosí, aby chlapčekovi umožnili predčasný a bezbolestný odchod zo sveta. Čítal som o tom v novinách. Presne tak. Podobným prípadom venujeme primeranú publicitu. Chceme, aby si verejnosť osvojila myšlienku, že je v záujme nás všetkých predčasne ukončiť niektoré takzvané životy.“

• Meno autora: Jozef Karika
  • Počet strán: 376
  • Dátum vydania: utorok, 06 november 2012