nedeľa, 13 máj 2018 18:05

Cháronove čísla

V meste Ľvov sa stanú dve vraždy. Pri telách nájdu odkazy napísané v biblickej hebrejčine. V Ľvove je len niekoľko ľudí, ktorí môžu vraha odhaliť.

Jedným z nich je detektív Popielski. Edward Popielski sa pre svoj podrezaný jazyk dostal do situácie, ktorú mu nikto nezávidel – vyhodili ho z polície. Tento svojský detektív si totiž nedal pozor na slová v prítomnosti nového policajného šéfa.

Okrem toho Popielski trpí epilepsiou, čo mu dovoľuje pracovať iba neskoro popoludní a v noci, keď ho neohrozujú slnečné lúče. S touto pracovnou dobou nesúhlasí jeho nadriadený, čo bol o dôvod viac na jeho vyhodenie.

Žene niekto vrazil klinec do úst a navyše časť hlavy oskalpoval.

A tak sa stane, že sa skúsený a vzdelaný policajný detektív, ktorý je pôvodne profesor matematiky a filozofie, musí uživiť inak. Aby do domácej kasy zaistil aký-taký príjem, doučuje študentov matematiku a filozofiu.

Druhá šanca

Práve vďaka zanieteniu pre matematiku dostal druhú šancu napraviť svoju pošramotenú povesť policajta. Ľvov sa totiž stal miestom, kde došlo k zvláštnym vraždám. Prvou obeťou bola veštica Luba Bajdyková. Starú, zavalitú, chorú ženu našli v podkroví domu, ktoré obývali iba holuby. Policajný ašpirant Zaremba, bývalý Popielskeho parťák, je pri vyšetrovaní bezradný. Bezradní sú aj jeho kolegovia, pretože pri žene nenašli žiadne stopy ani indície, kto mohol ženu zabiť. Čo vedia policajti povedať s istotou, je, že išlo o premyslený čin. Žene totiž niekto vrazil klinec do podnebia v ústach a navyše časť hlavy oskalpoval. Niekoľko dní po vražde im v anonymnej obálke doručia skalp a tajomný odkaz na papieri. Odkaz je napísaný v biblickej hebrejčine, ktorej ale oni nerozumejú.

„Je len jeden jediný človek, pre ktorého by sa moja matka vytrepala na ten zasratý pôjd. – Bajdyk si dôkladne zahasil cigaru v popolníku a na dosku pracovného stola vysypal zopár ohorkov kôpku popola. – Pre ktorého by išla aj pod zem, alebo preplávala Pltew. Je to dáky chudobný matematik. Kedysi za ním prišla, aby jej vypracoval vzorec, ktorý by jej uľahčil nájsť horoskopové parametre  a on – namiesto odmeny – od nej vyťahoval informácie o jej klientoch. Matka mu o nich hovorila všetko. Na základe ich horoskopov, ktoré mu dávala, matematicky opisoval ich život.“

Ďalšia vražda

Detektív Popielski dostane od syna zavraždenej veštice návrh, ktorý sa neodmieta. Bajdyka mu ponúkne za dolapenie vraha jeho matky tučnú odmenu, čo Popielski, vzhľadom na svoju zlú finančnú situáciu, nemôže odmietnuť. Získa od Bajdyku informáciu, podľa ktorej jej matke pri veštení pomáhal istý matematik. Ten vymyslel vzorec, vďaka ktorému boli predpovede veštice veľmi presné. Popielski sa o túto informáciu podelí s detektívmi, čím sa na chvíľu vracia opäť k vyšetrovaniu. Zatiaľ čo on lúšti záhadný odkaz, došlo k vražde ďalšej ženy. Aj tu našli odkaz. Popielski využíva svoje matematické vedomosti, aby odhalil vraha skôr, ako znova udrie.

Vymyslel vzorec, vďaka ktorému boli predpovede veštice veľmi presné.

Komplikovaný

Kniha ponúka niekoľko paralelných svetov, ktoré autor výrazne oddeľuje. Jednou z nich je samotný Popielski – inteligentný, v istom zmysle extravagantný, plný protikladov, občas stratený sám v sebe. Navonok pôsobí uhladene, udržiavajúc si gentlemanské maniere. Na druhej strane, jeho zmätok v hlave dáva jasne najavo, že ako vzdelaný muž to nemá v živote vždy ľahké. Po tragickej smrti svojej manželky býva v jeho dome sesternica Leokadia, jeho dcéra Rita a slúžka Hana. Jeho sesternica sa k nemu správa ako k svojmu podriadenému, čaká od neho patričný príjem do kasy, aby ona mohla viesť jeho domácnosť. Do posledného detailu mu riadi každú minútu života. Netoleruje mu žiadne ženské návštevy, ktoré by veľmi rád uvítal. Všetky jeho nápadníčky Leokadia zneistí a znepríjemní pobyt v ich dome natoľko, že žiadna nemá chuť sa tam vrátiť alebo si začať s Popielskym románik.

Až na Renatu Sperlingovú. Bývalá Popielskeho študentka sa zjavuje v jeho živote so zvláštnou prosbou, nájsť jej chlebodarkyňu, grófku Biekiersku. Tá podľa slov jej syna odišla do kúpeľov v zahraničí, čomu ale ona neverí. Renáta sa sťažuje na grófkinho syna Biekierskeho, ktorý sa k nej správa neúctivo, uráža ju a vyhráža sa. Popielski chce svojej študentke pomôcť, no čoskoro na vlastnej koži pocíti jeho násilnícku povahu.

Matematika ako súčasť každého dňa

Ďalšou rovinou príbehu je samotné vyšetrovanie. Matematika je prítomná v našich životoch viac, ako si možno myslíme. S ukončením hodín matematiky v škole ešte neznamená, že nie je našou súčasťou, len v inej podobe. Vyšetrovanie pomocou výpočtov sa mi javí veľmi zaujímavé. Opisovanie niektorých matematických prístupov ma ale zaujíma menej ako samotný výsledok, kto je vrahom. Z tohto pohľadu tak môže čitateľ ochabiť v pozornosti, či dokonca knihu natrvalo zatvoriť.

Autor, aj pri najväčšej snahe upútať čitateľa práve matematikou, mohol niekedy viac ubrať pri výpočtoch a viac sa venovať detailom a vzťahom medzi postavami. Ani v polovici knihy som nemala žiadnu nápovedu, ktorá by mi aspoň napovedala, kto je vrahom a čo je jeho motívom. Nejasný zámer autora – priblížiť matematiku a jej využitie aj v situácii ako je vražda, ukázať, že sa vyzná v hebrejčine, pozná dejiny rodného Poľska – bolo často príčinou, prečo som sa ku knihe nehrnula s radosťou. Občasné odchýlky od vyšetrovania sú fajn, ale nie v prípade, ak zahlcujú čitateľa toľkými informáciami, ktoré, ťažko povedať, či pomôžu pri vlastnom pátraní po vrahovi.

Autor využíva matematické výpočty a takzvané magické štvorce.

Vaše meno napovie, ako zomriete

Kniha pritiahne pozornosť tých, ktorí veria v silu matematiky a v usporiadaní sveta podľa istých matematických vzorcov. Svojich fanúšikov si nájde aj v radoch čitateľov, ktorí namiesto vrahov so všetkými možnými aj nemožnými zbraňami uprednostňujú staré vyšetrovacie metódy bez moderných vymožeností. Autor využíva matematické výpočty a takzvané magické štvorce. Tie dostávame do vienka s menom a je pri nich podľa istých výpočtoch napísané, kto akou smrťou umrie. Kto vydrží pri knihe do naozaj poslednej strany, bude odmenený zvratom, ktorý vzhľadom na predchádzajúce strany naozaj nikto nečaká.

„To je naozaj škandál! Pozveš ma do štúdia pri príležitosti, že mi bola udelená kráľovská Abelova cena, a pritom nevieš dokonca ani len to, za čo som ju dostal! Vážení prítomní – pozrel do kamery, – dostal som ju za prácu o šumových číslach, ktoré sa nazývajú čísla Chárona. Dokážem prečítať každý príbeh o každom človeku, ktorý je v tej písmenovej magme obsiahnutý.“

• Meno autora: Marek Krajewski
  • Národnosť: poľská
  • Knihu vydalo: Premedia