sobota, 12 máj 2018 13:37

Svorka

Druhá kniha mladej slovenskej autorky Kataríny Holetzovej dokázala, že slovenský knižný trh má novú talentovanú rozprávačku detektívnych príbehov.

Dvojica detektívov Potančok Juhász je privolaná do noblesného hotela Konrad, kde personál nájde mŕtveho známeho slovenského podnikateľa. Žiadna smrť nie je príjemná, zvlášť táto nie. Podnikateľ Habaj totiž nezomrel prirodzenou smrťou. Obraz muža oblečeného v latexe, priviazaného k akejsi konštrukcii používanej pri sexuálnych orgiách, neschopného sa ani len pohnúť, nie je to, čo práve čakali.

Muž v latexe, priviazaný k akejsi konštrukcii používanej pri sexuálnych orgiách, neschopný sa ani len pohnúť, nie je to, čo práve čakali.

Po tom, čo v nemocnici upadol do kómy ich hlavný podozrivý a jediný svedok zároveň, sú z prípadu odvolaní. Detektívom sa ale podarí zistiť, že niekdajšie grófske sídlo (hotel Konrád) slúžilo v určitom období ako ozdravovňa Hviezda pre choré deti. Vraj v ňom vychovávali detských špiónov, ktorí počas režimu sledovali a donášali na členov svojich rodín, spolužiakov či susedov. Podľa jedných výmysel, podľa iných fakt.

Rišovi teória o detských špiónoch nedá spávať a začne pátrať aj napriek tomu, že im prípad vzali. Nesmelý a zakríknutý René s teóriou špiónov nesúhlasí a sústredí sa na vlastné problémy – ako zbaliť psychologičku Tinu, ku ktorej musí chodiť na sedenia, aby mu pomohla vyrovnať sa so situáciami z minulosti. Z vyšetrovania predchádzajúceho prípadu totiž v sebe nesie traumy, ktoré mu bránia, aby mal z práce rovnakú radosť ako pred nehodou, a hlavne, aby nadobudol späť svoje sebavedomie.

Teraz hrozí, že ak nevyšetrí vraždu, príde nielen o prácu, ale jeho život sa ocitne na samom dne. Vôbec nemá chuť zaoberať sa nejakou paranoidnou predstavou o deťoch, ktoré „slúžili vlasti“. Dosť, že musí vydržať neznesiteľne sebaisté správanie svojho kolegu.

Šmelinár

Po odobraní prípadu zavraždeného Habaja pridelia detektívom vraždu šmelinára Viktora Vtáčnika. Spočiatku obyčajná vražda neznámeho človeka sa čoskoro zmení na podozrenie, že musia medzi prípadmi hľadať prepojenie. Pátranie ich opäť privádza za brány niekdajšej ozdravovne Hviezda.

Podľa niektorých v tejto inštitúcii vychovávali detských špiónov.

Existuje denník, ktorý opisuje zážitky chlapcov, ktorí v ozdravovni Hviezda kedysi pobyt absolvovali. Hovorili si Rýchle labky. Teraz členovia tohto zoskupenia umierajú za záhadných okolností. Jedným z členov je podnikateľ Habaj, druhým šmelinár Vtáčnik. Kto ďalší z Rýchlych labiek je na rade? A kto vlastne boli členovia tejto skupiny? Kto a prečo sa rozhodol zbaviť sa ich? Naozaj to boli detskí špióni a teraz sa im mstí niekto, komu v minulosti ublížili?

„,Po prvé, mám denník, ktorý si písali Rýchle labky, teda neskôr Apači.’ Mal pocit, že Rišo začína blúzniť. ,Ešte raz, prosím ťa.’ ,Ten denník, ktorý spomínal Dušan Lámoš. Habaj mu opitý prezradil, že má niekde u seba denník, ktorý si písal s kamarátmi, keď chodili do Hviezdy. Včera mi volala Habajova vdova. Vraj ten denník našla, ale proste chcela za to ochranu a právne rady. Nejakí týpci, čo mali kšefty s jej mužom, ju začali vydierať. Tak sa posrala a zrazu všetko išlo.’“

Richard Potančok – René Juhász

Dvojicu detektívov tvoria René Juhász a Richard Potančok, ktorí aj napriek rozdielnosti pováh našli spôsob, ako spolu vyriešiť prípad. Zatiaľ čo Reného zovňajšok zodpovedá typu muža, za ktorým by ste sa otočili najmä preto, že výrazne ryšavé vlasy, nie je vôbec sympatický a keď otvorí ústa, poľahky rozoznáte jeho maďarský pôvod.

Presným opakom je Rišo – vysoký, vyšportovaný, so šibalským úsmevom na perách, dobrou náladou a úspechom u žien. Vedel o tom a užíval si pozornosť opačného pohlavia, aj nepriateľské pohľady od mužov. Zatiaľ čo René bol skôr utiahnutý a po predchádzajúcej nehode trpiaci nedostatočným sebavedomím, jeho inštinkt fungoval na sto percent. René robil detektíva už dlhé roky a jeho intuícia sa mýlila len málokedy. Rišo sa nechával viac ovplyvniť emóciami.

Spojenie dvoch takých odlišných charakterov považujem za veľmi osviežujúce. Počas vyšetrovania totiž každý z detektívov zaujme k práci osobitý postoj. Niekedy som Reného ľutovala, že musí pracovať s takým flegmatickým človekom, ako je Rišo, ktorý aj mne liezol na nervy svojím správaním a zľahčovaním situácie. Na druhej strane, René a jeho puntičkárstvo, vytrénované pozorovacie schopnosti a Rišov humor a šarm (čomu neodolali najmä svedkyne), to je spojenie, ktoré im pri pátraní pomôže.

Reného puntičkárstvo, vytrénované pozorovacie schopnosti a Rišov šarm a humor, to je spojenie, ktoré im pri pátraní pomôže.

Slovenská krimi scéna

V poradí druhá kniha od slovenskej autorky Kataríny Holetzovej je pre mňa prekvapením. Dokázala totiž, že môže konkurovať slovenským autorom, ktorí na detektívnych príbehoch vystavali svoje kariéru a zapísali sa veľkými písmenami do povedomia slovenských čitateľov.

Páčil sa mi do detailov prepracovaný dej, ale najmä charaktery postáv. Venovala sa im naozaj podrobne, čím vytvorila v príbehu paralelnú líniu. Pretože aj detektívi sú len ľudia a majú svoje súkromné životy mimo policajných kancelárií. Dej nie je plytký, vôbec neviete predpokladať, čo sa bude diať. Neviete, kto bude ďalšia obeť, možno to tušíte, ale je to iba váš pocit a vaša predstavivosť, ktorá vám v hlave spriada desať možných scenárov, čo všetko sa môže v tej chvíli stať.

Príbeh ma upútal hneď po niekoľkých stranách a netušila som, ako autorka prekvapí v závere knihy. Aj keď vyšetrovanie naberá v závere na obrátkach, nie je to tak, že vás dvíha zo stoličky. Cítite, že sa blíži koniec, no netušíte, kto je vrahom a hlavne prečo. Keď vraha spoznáte, uvedomíte si, že to vlastne bolo všetko jasné už od začiatku, a predsa vám to uniklo. Odporúčam všetkými desiatimi. Najmä tým, ktorí neveria, že kvalitný príbeh s detektívnou zápletkou vie napísať aj žena.

• Meno autora: Katarína Holetzová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 304