sobota, 03 marec 2018 16:35

Dom špiónov

Dostávate sa do vysokej štátnej funkcie, od vašich schopností rozhodovať sa závisí osud štátu, možno až civilizácie. Nevybrali ste si to, jednoducho si vás situácia vyžiadala a vy nemôžete inak. Akciu, ktorú ste rozbehli, vnímajú mnohí ako zlyhanie. A vy musíte. Musíte dotiahnuť to, čo ste začali.

Dom špiónov jedného z najčítanejších autorov špionážnej literatúry Daniela Silvu je teda pokračovaním predchádzajúcej knihy Čierna vdova. Obe knihy patria do série, v ktorej centre stojí jeden z najlepších špiónov svojej doby a zároveň jeden z najlepších reštaurátorov a milovníkov umenia, Gabriel Allon. Ten sa po dlhých rokoch v službe vyrovnáva s úlohou riaditeľa tajnej služby a v Dome špiónov aj s úlohou vrátiť úder mužovi, ktorý mu to nijako neuľahčil. Ide o postavu Saladina, vodcu teroristov, ktorí dokážu kdekoľvek a kedykoľvek zaútočiť. Pre tých z vás, ktorí majú Čiernu vdovu za sebou, je príbeh Saladina a jeho útoku na spojené štáty známy. Pre tých, ktorí Čiernu vdovu nečítali, poskytuje Silva dostatok záchytných bodov, odbočiek a narážok, aby nestrácali niť rozprávania a aby im v rozhodujúcich situáciách nechýbal kontext.

Silva poskytuje dostatok záchytných bodov, odbočiek a narážok

„,Má dosť priateľov a prostriedkov. Nezabúdaj, že býval jedným z nás. Saladin  pred inváziou pracoval pre iracký Muchábarát. Mal za úlohu poskytovať materiálnu podporu Saddámovým obľúbencom, palestínskym teroristom. Vie, čo robí.´ ,Mierne povedané,´ utrúsila Amanda. ,Saladin ma núti spomínať na špiónov z KGB a bomby IRA s nostalgiou.´“

Gabriel Allon je človek, ktorému nesedí riešenie problémov spoza stola, má rád akciu v teréne, kedy dokáže rýchlo a efektívne reagovať na zmeny situácie. Súperom sa mu tak nestáva len Saladin, ale i jeho vlastný charakter. Vďaka svojej špiónskej kariére má však dostatok kontaktov, známostí a prostriedkov, aby rozmotal aj zdanlivo neriešiteľné problémy. Či už ide o spoluprácu s americkými, britskými, francúzskymi i inými tajnými službami alebo vládami, vlastnú nevynímajúc, alebo o balansovanie vo vzťahoch s mafiou.

Podarí sa mu tak zorganizovať superakciu, ktorá má za cieľ odstrániť Saladina, rozložiť jeho organizáciu, uštedriť drvivý úder organizácii Islamský štát, odstrihnúť jeden zo zdrojov financovania ich činnosti – obchod s drogami. Je toho dosť a zďaleka to nie je všetko. Allon nie je naivka, uvedomuje si, že veľa z vecí, ktoré aj keby sa mu podarili, vyrieši len dočasne. Ale nemôže pripustiť myšlienku, že by cúvol.

Rozmotá aj zdanlivo neriešiteľné problémy.

„Lenže Maročan mal pre ISIS čosi cennejšie ako znalosť islamu. Ako profesionálny zločinec vedel získať zbrane a výbušniny, kradnúť autá a mobily, nájsť skrýše pre členov teroristických buniek pred začiatkom útoku aj po ňom.“

Podobne ako v Čiernej vdove aj v Dome špiónov využíva na to, aby prenikol bližšie k Saladinovi, volavku. Hoci teraz to musí urobiť oveľa sofistikovanejšie, a ako sa hovorí „ide naňho od lesa“. Snaží sa k nemu dostať prostredníctvom prania špinavých peňazí plynúcich z obchodu s drogami a zbraňami. Ukazuje sa ako schopný veliteľ, no v rozhodujúcich chvíľach vstupuje do terénu. Miesto pästí sa stretávame s podozrivo uhladeným podnikateľom Jeanom-Lucom Martelom, čoraz viac s kybernetickými útokmi či dronmi, vďaka čomu nadobúdame pocit, že sa bezpečne nemôžeme cítiť prakticky nikde.

Silva nám okrem príbehu Allona a Saladina predostiera aj svoj názor na vývoj nielen na Blízkom východe, ale aj predpovedá, akým smerom sa môžu uberať aktivity ISIS a boj s terorizmom. Predpovedá tiež, v akých podobách sa budú objavovať novovyrastené hlavy pomyslenej hydry a aj to, akým smerom by sa mali uberať Allonovia v našom svete. Lebo akceptovať hydru by bolo našou záhubou.

Akceptovať hydru by bolo našou záhubou.

„Navyše, ISIS už dokázal svoju pozoruhodnú prispôsobivosť. Ak aj zanikne kalifát v Iraku a Sýrii, tvrdila Dina, nahradí ho virtuálny kalifát. Nazvala ho kyberkalifát. Vtedy by prestali platiť staré pravidlá. Mučeníci – čakatelia by sa radikalizovali v skrytých zákutiach temného webu a k cieľom by ich viedli anonymní velitelia. Taký je prekrásny nový svet v dobe internetu, sociálnych sietí a zašifrovaných správ.“

Sú príbehy, ktoré sa začínajú, plynú a končia. Šťastne alebo nešťastne. Sú príbehy, ktorých začiatok je kdesi v hmle, vynárajú sa z nej, na chvíľku sa nás dotknú a opäť sa rozplývajú. No a napokon sú príbehy, ktoré sa vynoria, zasiahnu nás a zostávajú. Sú totiž až príliš možné. To, k akým príbehom patrí Dom špiónov, nechám na každého z vás, integrita čitateľa by mala zostať zachovaná za každých okolností. V mojom prípade je však Dom špiónov domom plným mrazivo realistických obrazov, ktorých naplnenie môžeme len ťažko ovplyvniť. Začať však treba pri tej svojej hydre.

• Meno autora: Daniel Silva
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 368