utorok, 06 február 2018 16:04

Svedok obžaloby

Máte radi Agathu Christie? Skúste zabudnúť na Hercula Poirota či slečnu Marplovú a začítajte sa do výberu z jej poviedkovej tvorby. Možno to bude úplne niečo iné, než na čo ste boli zvyknutí.

Zbierku jedenástich poviedok vydal Slovenský spisovateľ pod súborným názvom Svedok obžaloby. Názov nie je náhodný, je totožný s názvom nosnej poviedky – Svedok obžaloby. Že je nosná, to tiež nie je žiadna náhoda, keďže sa svojho času stala námetom na úspešnú divadelnú hru a dokonca bola dvakrát sfilmovaná. Treba však povedať, že ostatné poviedky tejto zbierky netvoria len akúsi „vatu“ na vyplnenie stránok, práve naopak. Ide o remeselne kvalitne zvládnuté žánrové texty, ktoré zdatne sekundujú spomínanej titulnej poviedke.

Remeselne zvládnuté žánrové texty

V centre zápletky poviedky Svedok obžaloby stojí muž menom Leonard Vole, obvinený zo závažného zločinu – úkladnej vraždy staršej zámožnej ženy, za ktorý mu hrozí smrť obesením. Obhajobou je poverený pán Mayherne, prakticky založený človek, odsúvajúci všetky možné emócie bokom. Advokát si je vedomý biednych vyhliadok mladého muža a o jeho vine spočiatku vôbec nepochybuje. Napriek tomu sa pustí do vyšetrovania, hľadania a zváženia faktov, na ktorých je celá obžaloba postavená.

„A možno to aj uvidím. Čo keby som vám povedala, že vtedy neprišiel domov pred pol desiatou, ale až pred pol jedenástou? Vraj netušil, že mu chce odkázať peniaze! Čo keby som tvrdila, že to dobre vedel a že s nimi počítal, že kvôli nim spáchal vraždu? A že sa mi hneď aj priznal? Že mal na kabáte krv? Čo by sa stalo, keby som na súde vystúpila s takouto výpoveďou?“

Tak si to teda zhrňme aj my. Leonard jedného dňa nezištne pomôže neznámej staršej žene, keď jej na ceste vypadne z ruky nákupná taška a celý nákup sa rozkotúľa po zemi. Snažil sa byť slušný, čo neznáma patrične ocení. A tak sa medzi nimi začne rozvíjať zvláštne priateľstvo. Čoskoro však vyjde najavo, že dotyčná slečna Frenchová je zámožná stará dievka a úctivý mladík zase vo finančnej tiesni. Navyše, tridsaťročný, dobre vyzerajúci muž padol do oka bohatej slečne, spravoval jej financie a koniec koncov jej záujem lichotil jeho mužskej márnivosti.

Charakter človeka sa v podstate nikdy nezmenil

Jedného dňa však nájdu starú bohatú dámu mŕtvu a posledný, kto ju videl nažive, bol práve Leonard. Keď k tomu pripočítame závet spísaný v jeho prospech a svedectvo gazdinej – niet jasnejšieho vinníka. Ale moment... Akú úlohu potom v príbehu zohráva Leonardova nenávistná manželka a stará pochybná ženská? Nuž, nie všetko je také, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Všetky poviedky zo zbierky sú svojím spôsobom zaujímavé – niektoré zaujmú zápletkou, iné skôr obsadením, tajomstvom či nejakým mysticizmom. Vyskytnú sa zločiny z vášne, z moci, z túžby po obohatení, z pomsty... Teda motívy aktuálne, či už žijeme v 30. rokoch 20. storočia, kedy poviedky vznikli, alebo v 21. storočí, kedy ich čítame. Charakter človeka sa v podstate nikdy nezmenil. Osobne ma najviac oslovila hneď prvá z poviedok, preto som sa rozhodla priblížiť práve ju. Čo majú všetky texty spoločné, je to, že na rozsahu cca 20 strán vás dokážu opantať rovnako, ako keby ste čítali dvestostranový príbeh. Sú výborne vystavané, presne tak, ako to Agatha Christie vie. Vyšetrovatelia – súkromní či verejní – sú skvelí, absenciu slečny Marplovej či Hercula Poirota (ktorý sa však vyskytne v poslednej poviedke), nebudete badať. Jednoducho, nepotrebujete ich.

Ja som zbierku prečítala, takpovediac, na jeden šup, čo som neskôr trochu ľutovala, keďže sa mi príbehy a prípady takmer zliali do jedného celku. Na druhej strane to môže byť dôkaz istej kompaktnosti, ktorú Agatha Christie dosahuje svojím vycibreným štýlom. V záujme vychutnania si každého príbehu odporúčam dávkovať príbehy postupne, možno na každý večer jeden, aby ste mali čas si ich poriadne užiť, prípadne, tie náročnejšie stráviť.

Nepotrebujeme ani Hercula Poirota či slečnu Marplovú

„Ste si istý, že v tejto schránke prebýva iba jediný nájomník? Veru, naozaj to nie je nič iné, len zariadený podnájom na sedem, dvadsaťjeden, štyridsaťjeden, sedemdesiatjeden či iný počet rokov. Ku koncu si nájomník začne vysťahúvať veci, až napokon príbytok celkom opustí, dom sa zrúti, stane sa z neho hŕba sutín a trosiek. Hoci ste jeho majiteľom, ale, ruku na srdce, uvedomujete si prítomnosť iných? Nečujne sa pohybujúcich sluhov, ktorých takmer nevidieť, no ostáva za nimi práca, hoci vy o nej vlastne ani neviete? Alebo priateľov podobe nálad, ktoré sa vás zmocňujú a robia z vás, ako sa vraví, ,iného človeka´. Áno, ste kráľom v tom zámku, ale buďte si istý, že v ňom prebýva aj podlý lotor.“

Skúste sa aj vy zahrať na detektívov a lúskajte týchto jedenásť orieškov jeden za druhým. Potrápte svoju mozgovú kôru – majte oči otvorené, vnímajte text a dávajte si súvislosti dokopy. Určite nebude dlho trvať a výsledky vášho pátrania sa dostavia. Prípadne zostanete prekvapení, že vás Agatha zase raz domotala... :-)

• Meno autora: Agatha Christie
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 200