utorok, 06 február 2018 15:40

Čierna vdova

Stredný východ je jednou z najpulzujúcejších oblastí dnešného sveta. Ide o relatívne malé územie, no viaže pozornosť celého sveta. Sprofanovať celý problém len na izraelsko-palestínsky konflikt by bolo síce lákavé, ale značne krátkozraké.

Daniel Silva, v súčasnosti jeden z najčítanejších a najoceňovanejších autorov tzv. špionážnej literatúry, sa v šestnástom pokračovaní série s (ne)ohrozeným izraelským špiónom Gabrielom Allonom venuje práve eskalácii spomínaného napätia na Strednom východe. Gabriel Allon je jedným z najúspešnejších špiónov s kontaktmi po celom svete a schopnosťami superhrdinu. Hlavu si čistí štetcom, je totiž i mimoriadne uznávaným reštaurátorom. Chystá sa opustiť prax špióna a prebrať funkciu riaditeľa izraelskej tajnej služby. Povaha práce tajných agentov sa však zmenila.

„,Nerobím politiku, kradnem tajomstvá a dodávam analýzy. Vlastne,´ dodal Carter po krátkej odmlke, ,už ani to nie. Teraz zabíjam teroristov.´“

Povaha práce tajných agentov sa zmenila...

Prostredníctvom Gabriela predkladá čitateľovi najrôznejšie fakty, ktoré sú spojené s problémami na Strednom východe. Zároveň nás oboznamuje s dejinami izraelsko-palestínskeho konfliktu, pričom spoznávame súčasnosť a dávnu i nedávnu minulosť. Sumarizuje množstvo prešľapov a krívd na oboch stranách, poukazuje na pochybenia, ktorých sa dopustilo medzinárodné spoločenstvo a ktorých sa dopúšťajú najsilnejší hráči svetovej politiky. Celé rozprávanie je navyše poznačené vzrastajúcim nebezpečenstvom ISIS a jeho snáh vyťažiť z nestability čo najviac. Nuž vinných je celá kopa, problémov ešte viac, tých pár, ktorí sa snažia dvíhať pochodeň, málo, úspechov ešte menej. Ak, pravda, nerátame „úspechy“ ISIS vo Francúzsku.

„,Najprv ste si nevšimli blížiacu sa búrku. A potom ste si odmietli pribaliť pršiplášť a dáždnik.´ ,Nie sme jediní, komu unikol vzostup ISIS. Inštitút nám nemá čo vyčítať.´“

Neprekvapí preto, keď sa Allonovi blízki z bulváru kráľa Saula rozhodnú naverbovať šikovnú lekárku, ktorá sa rozhodne spolupracovať na akcii zameranej proti Saladinovi, (podobnosť so Saladinom z čias križiackych vojen nie je náhodná), „mozgu“ teroristov. Príbeh sa môže rozbehnúť a beží teda statočne... Mladú lekárku Natalie čaká divoká jazda z predmestia Paríža, izraelského výcvikového centra cez islamský kalifát až po Washington. A lunapark to rozhodne nebude. Rozohráva sa totiž hra, v ktorej je v stávke to najcennejšie – život. Život nevinných obetí, často až štatisticky anonymných, životy darebákov, ktoré by sme v slabej chvíľke neváhali obetovať, i životy hrdinov, ktorí sa udalosti pokúsia zvrátiť. Karty však rozdáva Saladin, inteligentný muž, ktorý je vždy o krok popredu.

Karty rozdáva Saladin, muž, ktorý je vždy o krok vpred.

„,Prečo ich toľko pracuje v IT?´ ,Nemusia študovať neislamské predmety, ako je anglická literatúra alebo talianske renesančné maliarstvo.´ ,To, čo robí život zaujímavým.´ ,Ich nezaujíma život, Eli. Iba smrť.´“

Silva je autorom, ktorý pri písaní využíva množstvo faktov, čerpá z nespočetných stretnutí s odborníkmi z viacerých oblastí, preto sa počas čítania nechávate nielen zabávať, ale aj vzdelávať. Robí to pritom tak, že vám stránky utekajú z rúk samy. Darí sa mu tak rozbehnúť niečo, čomu hovoríme bestseller. Tento však nie je plochý, je kvalitný i po stránke „remeselnej“, i po stránke obsahovej. Aj keď sa v posledných knihách zdalo, že autorovi dochádza dych a sústredil sa hlavne na onú remeselnosť, v Čiernej vdove sa vracia k tomu lepšiemu z jeho tvorby. Určite zohrala svoju rolu aj skutočnosť, že Silva pôsobil na Strednom a Blízkom východe ako korešpondent a prostredie má teda nažité, čo v istých častiach trileru pôsobí mimoriadne dôveryhodne.

Dočítaním poslednej strany sa toho skončí málo...

„,Prečo sa viac ako päťsto mladých žien zo Západu pridalo k ISIS? Prečo sú v móde zabijaci?´ Dina zasvätila život štúdiu terorizmu a islamského extrémizmu, a predsa nevedela odpovedať. ,Mysleli sme si, že v nich násilnosti ISIS vzbudila odpor. Mýlili sme sa. Predpokladali sme, že odpoveďou je asimilácia. Lenže čím väčšmi sa asimilujú, tým menej sa im páči, čo vidia. A keď im na digitálne dvere zaklope verbovač z ISIS, sú zraniteľné.´“

Aj napriek mimoriadnej vážnosti témy treba mať na pamäti, že stále ide o oddychovú literatúru. Hoci úzko spojenú s pretrvávajúcim napätím na Strednom východe. Máme sa predovšetkým zabaviť, utvrdiť sa v nádeji, že sa veci pohnú dopredu a že sa problémy raz vyriešia (napr. vďaka Gabrielovi Allonovi) a my utrpíme čo najmenej. Jedných dychom však treba dodať, že problém je taký hlboký a napätie také hmatateľné, že sa knihy nezbavíte ani po jej dočítaní. Apropo, dočítaním poslednej strany sa toho skončí málo...

• Meno autora: Daniel Silva
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 368