štvrtok, 01 február 2018 19:34

Tí, ktorí zlyhali

Testy či písomky nemal v obľube asi nikto z nás. Lenže čo ak dostanete test, od ktorého bude závisieť váš život? Dokážete v sebe nájsť dostatok síl a potrebných vedomostí, aby ste ním prešli a prežili?

Všetko nasvedčuje tomu, že vo Švédsku začal (opäť) vyčíňať sériový vrah. V krátkom časovom slede našli zavraždených niekoľko mladých ľudí. Miesto, kde sa telá našli, vražedná zbraň a spôsob ich zabitia nie sú tým jediným, čo obete spája. Veľmi rýchlo vyjde najavo, že ide o pomerne známych ľudí – pseudocelebrity – tváre, ktoré sa zviditeľnili v rôznych populárnych reality šou. Zdá sa teda, že v nebezpečenstve sú všetci tí, ktorých nejakým spôsobom vníma širšia verejnosť.

Neúspech znamená jediné – ranu do čela.

Obete nachádzajú v čase letných prázdnin v školách, pripútané k stoličke, v kúte, so somárskou čiapkou na hlave. Na chrbte majú pripevnený test, ktorého úlohy nedokázali vyriešiť, za čo ich stihla rana jatočnou zbraňou priamo na čela. Skrátka – neuspeli. Čo sa nám usiluje vrah povedať? Môže byť niekto, kto nemá všeobecný prehľad, okamžite odsúdený na smrť? Je naozaj potrebné mať podrobné znalosti vo viacerých oblastiach? Obzvlášť v dnešnej dobe, keď nie je problémom informácie vyhľadať, ale vedieť ich kriticky posúdiť?

„,Tridsať sekúnd sa začína teraz.´
Mirre takmer nezaregistroval kovové šťuknutie, ktoré signalizovalo, že stopky začali odmeriavať zostávajúci čas. Ako dlho to bude trvať? Čo to vlastne povedal?
Položí mu šesťdesiat otázok.
Na akú otázku v poradí mal odpovedať teraz? Mirre nemal potuchy. Zdalo sa mu, akoby to trvalo celú večnosť. Ešte stále sa pokúšal pochopiť, čo sa to vlastne stalo.“

Vzťahy medzi vyšetrovateľmi nie sú ideálne.

Vyšetrovaním je poverená špeciálna jednotka – Riksmord, ktorá má so sériovými vraždami bohaté skúsenosti. Najmä s ich objasňovaním. Preto sa známa štvorica vyšetrovateľov znova dáva dokopy. Ich súčasťou je aj psychiater a expert na sériových vrahov – Sebastian Bergmann, na ktorého si už ostatní zvykli, resp. ho trpia.

Ani tentoraz nie sú vzťahy medzi vyšetrovateľmi ideálne. Vanja sa ukáže ako profesionálka, pretože pracuje v jednotke aj napriek Sebastianovmu odhaleniu, že je jej otec. Ursula s Torkelom sú už definitívne len bývalí milenci, aj keď Ursula sa po rokoch rozhodla dať staronovému vzťahu šancu. Prišla však neskoro, Torkela opantala láska z mladosti. Billy čerstvého mladoženáča absolútne nepripomína – manželke sa vyhýba ako čert krížu a navyše mu vrásky na čele spôsobuje jeho patologická úchylka, ktorej svedkom sa stal ten najpovolanejší – Sebastian Bergmann.

„,Myslíš, že sa niečo zmení? Medzi nami?´ vyštekla Vanja. ,To, že sa snažíš hrať na hrdinu?´
V tej chvíli pochopil, že ju naozaj zranil. Ani v takejto chvíli sa nedokázala prinútiť zaujímať sa oňho. Toto zistenie mu dodalo silu. Musí to urobiť. Zrazu sa cítil taký ľahký.
Akoby ho konanie oslobodilo od pocitu viny.
Očistilo ho.
,Nejde o to,´ povedal potichu a nastúpil do auta. ,Už som jednu dcéru stratil. Druhú nestratím.´“

Primitivizmus a povrchnosť – vládnu dnešnej spoločnosti?

Z toho dôvodu je evidentné, že aj piaty diel úspešnej krimisérie má čitateľovi čo povedať. Nepôjde len o napäté vzťahy a kriminálnu zápletku, ale aj o fenomén, na ktorý autorská dvojica Hjorth & Rosenfeldt poukazuje. Primitivizmus a povrchnosť – zdá sa, že práve toto sú piliere dnešnej spoločnosti. To je totiž to, čo dnešný človek vyhľadáva, čo ho svojím spôsobom dokáže naplniť. Netreba sa vyhovárať na hlúpy program v televíziách – oni dávajú to, čo my chceme.

Je možné, že pri čítaní tohto krimitrileru budete na viacerých miestach s vrahom sympatizovať, akokoľvek absurdne alebo nebezpečne to môže vyznieť. Dovolím si povedať, že viacerí mu dáte za pravdu, pretože okolnosti, z ktorých vychádza, sú skutočne alarmujúce a je potrebné sa hlboko zamyslieť nad tým, kam táto spoločnosť vlastne speje. Samozrejme, účelom recenzie nemá byť mravokárstvo, ale... Porozmýšľajte nad signálmi, ktoré kniha vysiela. :-)

Za seba môžem povedať, že posledná kniha z pera autorskej dvojice ma nadchla. Obaja autori sú zruční, vedia písať a latku posúvajú čoraz vyššie, čo býva v knižných sériách (samozrejme, ak nerátame Nesba) skôr raritou. Čo u nich obdivujem, je to, rovnako ako v minimálne dvoch predchádzajúcich knihách, že poslednými troma stranami nútia svojich čitateľov, aby s napätím očakávali ďalšie časti. Pri ich knihách sa teda o slabom závere nedá hovoriť.

Ak vám je pochuti severské krimi, s čítaním kníh od autorov Hjorth & Rosenfeldt neotáľajte. Pokiaľ ste už od nich niečo čítali, presviedčať vás netreba. :-)

• Meno autora: Hans Rosenfeldt, Michael Hjorth
  • Národnosť: švédska