utorok, 30 január 2018 16:19

Nelej olej na oheň

Tri veľké požiare v priebehu hodiny nemôžu byť náhoda. Vyšetrovací tím pracuje naplno. Kto a prečo robí niečo také?

Do slovenčiny najčerstvejšie preložená knižka anglického spisovateľa M. J. Arlidga Nelej olej na oheň má ambíciu byť pekne horúcou. Od samého začiatku v nej dominujú ničivé plamene, oheň, ktorý všetko pohltí a prináša skazu.

Podpaľač postupuje premyslene a uvážene.

Dva požiare vypukli v neobývaných priestoroch, terčom podpaľača boli sklad a obchod, oveľa horší však bol tretí požiar. Jeho centrom bol rodinný dom. Ten, kto v ňom oheň založil, urobil tak s úmyslom, aby škody boli čo najväčšie. Na majetku, na ľudských životoch... Postupoval premyslene a bez chýb. Hlavná vyšetrovateľka Helen Graceová je so svojím tímom postavená pred neľahkú úlohu: čo najskôr nájsť a vypátrať človeka, ktorý skazu spôsobil.

„Nezáležalo mu na tom, čo s ním bude a nebyť Luka, radšej by zomrel, ako by mal žiť bez svojich dievčat. Vzdal sa života, no napriek tomu ho prekvapilo, keď mu záchranárka vzala ruku, aby odmerala pulz. Bunda zhorela, hodinky zmizli, a keď ho chytila za hrozivo spálené zápästie, na prstoch jej zostali kúsky kože.“

Pretože v momente, keď sa obeťou ohňa stane človek, nič nie je dovolené ponechať na náhodu. Násťročný chlapec vyskočil z okna horiaceho domu, dolámal si obe nohy a môže sa tak rozlúčiť s kariérou potenciálneho športovca, no žije. Matka, chrániaca v kúpeľni jeho malú sestričku, útok ohňa neprežila...

Budú po troch požiaroch nasledovať ďalšie?

Jediné, čo je vyšetrovateľskému tímu jasné, je to, že za všetkými troma požiarmi bolo cielené podpaľačstvo. Toho nejasného je ale omnoho viac: kto, prečo a ako. Čo spája tri vzniknuté požiare, a asi najťažšia otázka: budú pokračovať? Na poslednú otázku sa veľmi rýchlo objaví odpoveď, keďže v priebehu 24 hodín vypuknú ďalšie požiare. Opäť sú tri a opäť majú podobný charakter. Dvoma terčmi sú neobývané objekty, tretím je rodinný dom.

V každej kapitole, ktoré sú netradične krátke, je svet videný očami niekoho iného, príbeh teda tvoria viacerí rozprávači. Dokonca aj on – páchateľ. Objaví sa v trinástej kapitole, ale symboliku v tom nehľadajte. Aspoň ja som ju nenašla.

„,Málokto čaká, že sa zobudí uprostred ohňa. V dyme ľudia strácajú rozvahu, zmysel pre smer, vlastne všetko.´
,To musela byť strašná smrť.´
,Dym bol taký hustý, že podľa mňa nevedela ani, kde je.´
Otrasná smrť. Strach, zmätenosť, hrôza z blížiaceho sa konca. Toto sa tak páči podpaľačovi?“

... ľudských obetí pribúda...

Keď zatknú podozrivého, na ktorého ukazujú všetky možné aspekty, bude vo vás, rovnako ako vo vyšetrovateľoch, hlodať červík pochybností, či je to skutočne človek, ktorého hľadá celé mesto. Pretože podpaľač je neúnavný. Príde ďalšia noc a mesto horí opäť. Pribúda zničených objektov, čo je však horšie, pribúda aj ľudských obetí, ktoré však absolútne nič nespája.

Po trochu rozpačitom začiatku, kedy som si musela zvyknúť najmä na tie kratučké kapitoly, pri ktorých som mala pocit, že skončili skôr, ako niečo povedali, nabrala kniha asi v jednej tretine zaujímavý spád. Čítala som ju s čoraz väčším záujmom a skutočne som bola zvedavá, ako budú zodpovedané vyššie spomínané otázky. A priznávam – páčilo sa mi, kto bol napokon páchateľom.

Kniha Nelej olej na oheň, ktorej názov mi pripomínal najmä jeden jazykolam, je dobre napísanou a aj preto sa číta rýchlo. Autor chce patriť k tým, ktorí píšu dobré detektívky a evidentne kráča správnym smerom. Po chvíli hľadania si cesty k pôžitku z čítania sa dostavil aj ten, román mal premyslenú koncepciu a ocenila som, že nemal jedného hrdinu či hrdinku. Dôležitých ľudí bolo viac. A viac bolo aj podozrivých, preto dokázal autor udržať napätie takmer až do konca. Román je dobrou voľbou pre tých, ktorí radi hľadajú vinníkov a skúšajú, či sa ich typ zhodne so zámerom spisovateľa.

• Meno autora: M. J. Arlidge
  • Počet strán: 392
  • Dátum vydania: utorok, 03 október 2017