piatok, 19 január 2018 17:34

Talent na vraždenie

Niečo nové o Agathe Christie? Nie, ďakujem. Jej vlastný životopis mám celý prelúskaný. Nová, zatiaľ nezverejnená detektívka od Agathy Christie? Asi nehrozí, že by ju doteraz nikto nevyhrabal. Radšej dookola vychádzajú reedície. Alebo novinky od spisovateľov, čo sa „tvária“ ako Agatha, prirovnávajú ich k nej, no nie je to ona. Žiaľ. A čo tých 10 záhadných dní z jej života, počas ktorých o nej nikto nič nevedel? To by šlo...

Kto má rád Agathu Christie, iste si už neraz povedal, že by bral ešte nejaký brilantne vystavaný záhadný príbeh, ktorý budú môcť rozlúsknuť šedé mozgové bunky Hercula Poirota alebo zvedavý všadeprítomný nos slečny Marplovej. Tí najvernejší fanúšikovia si asi prečítali aj jej životopis, ktorý je rovnako zaujímavý ako jej detektívky. No ani autorka sama nikde neprezrádza, kde bola, alebo čo robila počas desiatich záhadných dní, keď o nej nikto nič nevedel.

Agatha nikde neprezrádza, kde bola, alebo čo robila počas desiatich záhadných dní.

Román nás vracia do 3. decembra roku 1926, kedy je už Agatha známou autorkou detektívok, no v manželstve s Archiem Christiem jej to neklape a sú pred rozvodom. Navyše, v tomto roku prišla o matku, stagnuje v písaní, nové nápady neprichádzajú a celkovo sa jej svet rozpadáva na nezávideniahodné útržky zúfalstva a neusporiadanosti. Okolnosti využije istý doktor Kurs, ktorý Agathu osloví na stanici metra. Úskokmi ju zmanipuluje do situácie, kedy načas musí zmiznúť, vziať na seba inú identitu a vraždiť...

„Keď som sa ráno prebrala z prerušovaného spánku, v hlave som mala ako vymetené. Stále som cítila dych toho chlapa, pach, z ktorého sa mi dvíhal žalúdok. Spomenula som si na včerajší rozhovor s Kursom. Mohla som sa na pár dní vypariť, iste, no bolo vylúčené, aby som sa dopustila zločinu, a to ešte takého ohavného zločinu, akým je vražda. Písať o zločine je jedna vec, no spáchať ho, to je niečo celkom iné. Také čosi neprichádzalo do úvahy.“

Andrew Wilson síce nie je známym autorom a s Agathou Christie sa nikdy nestretol, keď som však videla obálku knihy Talent na vraždenie s podtitulom 10 záhadných dní v živote Agathy Christie, a v tieni vlaku zobrazenú dámu s klobúkom, povedala som si, že toto stojí za prečítanie. Podobné knihy, ktoré sa usilovali o nadväznosť na diela slávnych autorov detektívok alebo vhľad do ich života ma už sklamali, no táto ma fakt bavila.

Doktor Kurs poverí Agathu inštrukciami, ktoré vedú k likvidácii jeho manželky.

Príbeh je vyrozprávaný z pohľadu Agathy a jej pocitov, no prelína sa s kapitolami o policajnom komisárovi Williamovi Kenwardovi, ktorý bol poverený riešením prípadu zmiznutej pani Christie. Do pátrania sa na vlastnú päsť púšťa aj mladá novinárka Una Crowová, pretože sa s Agathou raz náhodne stretla a vidí v tom príležitosť, ako by mohla preraziť v kariére. Obe tieto postavy sú vystavané na reálnom základe, skutočne existovali.

„Odľahlo mi, keď som videla, že na cintoríne nikto nie je, lebo by som sa nedokázala pozrieť do očí inému kresťanovi. Fúkal ostrý východný vietor, začali mi mrznúť pery, no nechcela som ísť do kostola. Keď na veži odbilo pol, zbadala som akúsi postavu v čiernom, ktorá otvorila bránu a vykročila ku mne. Bol to Kurs, no mohla to byť aj samotná smrť. Nežiť sa mi v tej chvíli videlo lepšie ako vykonávať Kursove rozkazy.“

Doktor Kurs poverí Agathu inštrukciami, ktoré vedú k likvidácii jeho manželky. On ju už nemiluje, no ona sa s ním odmieta rozviesť. Aby si nešpinil ruky sám, zdá sa mu poveriť týmto činom známu fabulátorku vrážd ako vynikajúce riešenie. Zinscenuje jej zmiznutie a pod hrozbami a vyhrážkami, že siahne na jej rodinu, posiela postupné pokyny, aby si zabezpečil, že zločin skutočne vykoná. Samotné prevedenie vraždy ponecháva na spisovateľkinej fantázii.

„Tep sa jej postupne spomaľoval, až sa napokon zdalo, že načisto zmizol. Vybrala som z kabelky zrkadielko a priložila jej ho k ústam. Nezaparilo sa, znak, že je mŕtva. Z rukáva som vytiahla vreckovku a nervózne som ju žmolila v ruke. Vrátila som sa do spálne. Florino telo bolo nehybné a bez života.“

Čitateľ sa vráti do prostredia, ktoré je mu dobre známe z obľúbených detektívok, kde je „doma“.

Pred čítaním odporúčam aspoň zbežne prebehnúť niekde na internete životopis Agathy Christie, budete tak plynulejšie chápať dej. Ja som zhodou okolností predtým čítala jej 600-stranový vlastný životopis a to som ani nevedela, že sa ku mne dostane táto chuťovka – Talent na vraždenie. Samozrejme, toto dielko môže zaujať aj človeka, čo nečítal od Agathy nič a ani o nej nemá žiadne informácie, je to oddychové čítanie prelúskané za pár dní. Ale jej fanúšik si to celé určite viac vychutná..

Na knihe sa mi veľmi páči, že Wilson si naštudoval všetky dostupné fakty zo života Agathy Christie a pomocou nich vybudoval napínavý príbeh, v ktorom sa čitateľ vráti do obdobia začiatku 20. storočia, do prostredia, ktoré je mu dobre známe z obľúbených detektívok, kde je „doma“. Na chvíľu zabudne na súčasné brutálne, komplikované, pretechnizované a surové krimi a vychutná si uhladený, čistý, sofistikovaný plán na vraždu v rukavičkách. Ak aj je autor v jeho verzii úplne vedľa, ja som mu ten príbeh uverila.

• Meno autora: Andrew Wilson
  • Počet strán: 320
  • Dátum vydania: štvrtok, 01 jún 2017