utorok, 09 január 2018 19:32

Šelmy a hyeny

Politika je špinavá hra aj panské huncútstvo. Tak hovoria starší a múdrejší ľudia a veru nie je dôvod neveriť im. Kto má rád spoločenské hry, radšej nech vytiahne napríklad Monopoly...

Neznámy autor, neznáme vydavateľstvo, avšak dosť zaujímavá obálka s názvom Šelmy a hyeny. Všetky atribúty viedli k tomu, že som po knihe so záujmom siahla. Na obálke je navyše informácia, že ide o thriller z prostredia médií a politiky, a keďže je to moja pracovná sféra, nebolo prečo váhať.

Novinári dokážu tvoriť rozvité vety!

No už úvod bol v istom zmysle pre mňa negatívom. Robím novinárčinu a klamala by som, keby som tvrdila, že novinári nenadávajú, no zo skúseností viem, že ich slovník sa neobmedzuje len na vulgárne slová začínajúce na písmená ch, p či k. Dokážu tvoriť rozvité vety aj s použitím mnohých iných slovenských slov. Negatívny dojem v tomto smere sa ale postupne zlepšil, aj hlavní protagonisti knihy mali slovník pestrejší, ako sa na začiatku zdalo, že budú mať.

Ale ešte jedno negatívum. Ja som pri čítaní dosť benevolentná, keď ma príbeh pohltí, dokážem sa povzniesť nad chyby, no v tomto prípade to nešlo. Predpokladám, že autor s nikým na jazykových úpravách textu nespolupracoval, pretože v knižke bolo množstvo chýb. Gramatických aj štylistických. Sem-tam sa objavila i hrúbka a dokonca sa stalo, že v priebehu jednej strany mala postava dve mená. Autor si nevšimol, že sa chvíľu volá Vlado a potom odrazu Robo. To by sa jednoducho stávať nemalo.

Fotograf, ktorý pracuje pre bulvárne noviny

„Chcel by som žiť na mieste, kde sa bude každý starať o seba a nebude svoju prázdnotu vypĺňať intrigami a staraním sa do života svojim blížnym. Na Slovensku to však bolo nemožné. V tomto malom prostredí, kde každý každého pozná, sa nakoniec každý do každého stará. Aj ja.“

Teraz už k deju. Kornel Karovič je fotograf, ktorý pracuje pre bulvárny plátok. Čo znamená, že čím väčšia špinavosť, čím absurdnejšia hlúposť alebo tragickejšia smrť, tým lepšia predajnosť. Fotí všetko, čo dostane za úlohu. Tu vraždička, tam dopravná nehoda, hen prestrelka. Nič sa ho nedotýka. Až kým nie je poslaný na miesto činu, kde samovraždou ukončila život jeho bývalá láska. Od tohto momentu sa začínajú diať čudné veci.

Kornel sa, ani nevie ako, ocitne v centre diania vysokej politiky. Ukáže sa, že samovražda, ktorú mal nafotiť, je prvým ohnivkom dlhšej reťaze. Veľmi pevne je ňou obmotaných viacero vplyvných ľudí, a tak špinavosti jedného zakrýva druhý, aby na neho tretí, ktorého má v rukách prvý, čosi nevytiahol. Platí klasické: „ruka ruku myje“.

Zaujímavá téma, no jej spracovanie pokrivkávalo

„Ja som už na etiku rezignoval, ale snažil som sa aspoň veľmi nezašpiniť. Väčšine to však bolo úplne jedno. Úplne. Na všetko si našli vnútorné ospravedlnenie, ak ho náhodou potrebovali. Zväčša ho však nepotrebovali.“

V redakcii denníka, pre ktorý pracuje, to funguje rovnako ako kdekoľvek inde. Šéf rozhodne, čo a ako sa zverejní. Pretože aj tomu šéfovi to ktosi nadiktuje. Každé médium má svojho vlastníka a ten má určité záujmy a dohodnuté spolupráce, preto sú aj napísané články korigované v mene toho „vyššieho“ záujmu.

Peter Tigrov predostrel zaujímavú tému, no jej spracovanie za myšlienkou pokrivkávalo. Kníh, ako je táto, je aj na Slovensku už niekoľko, preto keď sa autor pustí do už známej témy, mal by ju spracovať tak, aby sa odlíšil. Aby čitateľovi ponúkol niečo, čo inde nenájde. V tomto prípade sa to nestalo. Dej je predvídateľný, kniha vás neprekvapí, hlavný hrdina vidí na všetkom a na každom (hádam okrem svojej babky) len negatíva, každého podozrieva a keď sa to opakuje niekoľkýkrát, už je to nudné.

Pozitívom však bol autorov sarkazmus a irónia. Nerobí si ilúzie o tom, ako to v politickej sfére funguje, eurofondy, projekty, investície – za všetkým je aj niečo úplne iné, čo bežným okom nevidno. A ja si vravím – chvalabohu! Buď sa teda v tejto oblasti pohybuje v reálnom živote, alebo to jednoducho vedel veľmi plasticky zobraziť. Spolu s výsmechom tým, ktorí sami seba považujú za nenahraditeľných. Knižka by mohla byť vhodná pre ľudí, ktorí sa chcú zbaviť svojich ilúzií...

• Meno autora: Peter Tigrov
  • Knihu vydalo: Pegart
  • Počet strán: 223