pondelok, 24 júl 2017 17:13

Hra s ohňom

Vraždiace dieťa, prenasledujúce svoju matku. Minulosť, ktorá aj v súčasnosti robí šarapatu. Skvelý príbeh zabalený ako cukrík čakajúci na vychutnanie.

Priznám sa, keď som začala čítať túto knihu, hneď na počiatku som ostala v šoku. Nie však zo samotnej knihy, ale z toho, čo som od nej očakávala. Podvedome som hľadala Rizzoliovú a Islesovú. Tento príbeh je úplne iný, nie je taký, na aké som bola u tejto autorky zvyknutá. Nenájdete v ňom krimi s vyšetrujúcou vraždou, sú to dva príbehy, ktoré so sebou súvisia a prepletajú sa.

Dva príbehy, ktoré so sebou súvisia a prepletajú sa.

Júlia, profesionálna huslistka na výlete v Ríme, kúpi v jednom antikvariáte neznáme noty. Keď doma začne hrať valčík s názvom Incendium, začne sa diať niečo zvláštne. Jej dcéra Lily sa začne meniť a z milého trojročného dieťaťa sa stáva malá beštia. Takto ju hlavná hrdinka vníma. Jej okolie ju však nechápe a považuje Júliu za blázna. Tak ako aj jej matku, ktorá zabila svoje dieťa. Je Júlia nebezpečná pre svoju rodinu? Čo ostane z dokonalej rodiny? Ako sa k tomu postaví jej manžel? Je naozaj zlé posolstvo v hudbe? Všetko toto sa rozhodne zistiť na vlastnú päsť, pátrať po pôvode a autorovi nôt. Netuší však, do čoho sa zamotala...

„Odrazu zatúžim ten papier zničiť. Spáliť ho, premeniť na popol, aby nám už nemohol ubližovať. S papierom v ruke mierim k sporáku a pustím plyn. Vyšľahne modrý plamienok.“

Retrospektívne prelínanie nás dostane do obdobia plného násilia, vrážd a boja o vlastný život. Žid Lorenzo Todesco do svojho vienka dostal dar. Je skvelý hudobník, skladateľ a huslista. Zdedil po svojom starom otcovi husle La Dianora, na ktorých vie hrať len on.

Obdobie plné násilia, vrážd a boja o vlastný život.

„Tieto husle majú meno. La Dianora – Čarodejnica. Nazval ich tak môj starý otec, keď sa ich snažil ovládnuť. Tvrdil, že sa mu vzpiera pri každom takte, každom tóne. Nikdy sa nenaučil dobre hrať a vinil z toho ju. Vraj poslúcha len tých, ktorým osud predurčil, aby ju vlastnili.“

Spolu s kresťanskou dievčinou Laurou, dcérou váženého profesora Balboniho a skvelou huslistkou sa pripravujú na súťaž. Nielenže skvele hudobne ladia, láska k hraniu na husliach ich aj spojí.  Akú má však nádej Žid, ktorý svoj dar rozvíja v Taliansku v roku 1938? Čo znamená názov valčíka, ktorý vytvoril? Prečo prináša takú hrôzu aj na súčasného poslucháča? Takéto otázky som si kládla a budete aj vy. Odpoveď sa dozviete v knihe.

Je čoraz viac príbehov, ktoré sa odohrávajú počas II. svetovej vojny. Tento je jeden z nich. Okrajovo opisuje zverstvá, ktoré sa počas nej odohrávali. Poukazuje aj na situáciu v Taliansku počas vojny. Túto problematiku má Tess zjavne naštudovanú. Ako sama poznamenala, vzdáva hold všetkým padlým a aj nežidom, ktorí pomáhali a umreli popravení na výstrahu.

Vzdáva hold všetkým padlým.

Dej ako celok je čitateľný, chýba mi však isté napätie a spoznanie niečoho nového, čo by som si z knihy mohla vziať. Na druhej strane námet je spracovaný tak, že chceme čím skôr zistiť koniec. Spoznať tú hudbu, ktorá vám znie v ušiach. Zimomriavky preskakujúce pri predstave, že sa vás milujúce dieťa pokúša zabiť. Hľadanie v pohľade vlastného dieťaťa  varovný signál, to všetko umocňuje príbeh v čitateľovi. Nájdeme v ňom aj lásku, ktorú pretrhne pliaga menom vojna. Bravúrne spojila svet hudby a svet vojny. Svoj počin vysvetlila aj v závere knihy v tzv. Okienkom do histórie.

„Týmto ľuďom som chcela vzdať poctu v Hre s ohňom, prostým mužom a ženám, ktorí vo svojej nepatetickej ľudskosti a obetavosti dávajú nádej nám všetkým.“

Tess ako spisovateľka má skvelý talent vykresliť príbehy tak, aby ste boli ich súčasťou. Dosiaľ som čítala len čítala príbehy o detektívke Rizzolli a súdnej patologičke Islesovej, tie ma nikdy nesklamali. Táto je iná, avšak aj ju zaraďujem medzi príjemné čítanie a milé prekvapenie. Teším sa na jej ďalšie knihy.

• Meno autora: Tess Gerritsenová
  • Počet strán: 256
  • ISBN: 9788055150628