nedeľa, 23 júl 2017 11:11

Požierač

Čo sa stalo s ľuďmi, ktorých niekto unáša? Miznú bez jedinej stopy, detektív Bronský tápa, až kým neunesú jeho kolegyňu a partnerku Líviu. Vo vyšetrovaní nastáva zásadný zlom.

Predstavte si situáciu: večer pozeráte televízne správy, v ktorých sa zmienia o zmiznutí mladého chlapca alebo dievčaťa. Je vám chvíľu ľúto, čo sa stalo, možno pomyslíte na ich rodičov alebo príbuzných, no s ďalšou exkluzívnou reportážou na úbohú obeť zabudnete. Čo sa ale skrýva za ich zmiznutím?

Čudák, no zároveň nenápadný, veľmi inteligentný a hlavne nenásytný.

V knihe Požierač sa to môžete dozvedieť. Roman Kulich veľmi zaujímavo prináša príbehy obetí. Andrej alias Požierač, ako ho nazvali vyšetrovatelia, totiž po sebe nezanecháva žiadne stopy, vďaka ktorým by ho mohli vystopovať. Andrej je zvláštny typ človeka. Čudák, no zároveň nenápadný, veľmi inteligentný a hlavne nenásytný.

"Už dopredu si vyhliadol jednu sklonenú vŕbu, ktorá sa vynímala tesne pri brehu rieky. Chlapíka niesol ešte zabaleného v igelite, na menšej čistinke ho vybalil ako surovú rybu. V poslednej dobe zisťoval, že brať život iným tvorom, či už išlo o ľudí alebo živočíchy, mu robilo čoraz väčšiu, až unikátnu radosť. Vziať si to najcennejšie a kochať sa obeťou a jej poslednými výdychmi cez nos a krvou preplnenými ústami. Bolo v tom niečo božské a zároveň choré a pekelné."

Na jednej strane detektív na voľnej nohe Sebastián Bronský, ktorého si najala babka mladíka, ktorý sa už nevrátil. Milan sa stratil cestou domov zo skúšky svojej metalovej kapely. Ostatní členovia kapely netušia, čo sa mu mohlo stať. Keď však niekoľko dní po detektívovej návšteve nájdu mŕtve telo ďalšieho člena kapely, začína byť jasné, že to nie je náhoda.

Čo vlastne detektív vie? Vrah koná premyslene, potichu, na obete čaká alebo číha v odľahlejších a málo frekventovaných miestach, zabije ich (alebo omráči) a odvezie. Vôbec ale netuší, podľa akého vzorca si obete vyberá, prečo si stále vyberá iné lokality a hlavne otázka PREČO to robí?

Pátranie po Milanovi neprináša nové informácie. Bronský ho urýchli po tom, čo unesú jeho bývalú kolegyňu a príležitostnú partnerku Líviu. Tuší, že to spravil Požierač. Ale prečo?

Na prvotinu nie zlé

Jeho dovtedajšiu tvorbu (poviedky uverejnené v časopisoch) som nepoznala, preto som ostala príjemne prekvapená, ako veľmi ma kniha zaujala. Spočiatku som bolo síce trochu také kostrbaté a roztržité (najmä používanie zvláštnych prirovnaní), no potom, čo autor predstavil hnaciu silu vraha, si ma príbeh získal. Keď napokon unesie aj Líviu, neviete pustiť knihu z ruky.

Keď napokon unesie aj Líviu, neviete pustiť knihu z ruky.

Hoci sa stalo, že som preskakovala riadky, nie pre netrpezlivosť, ale pre nechutnosti, ktoré tam autor opisoval. Vzhľadom na to, že som žena, nebolo mi príjemné čítať o rozrezávaní ľudského tela. Miestami mi naskakovala husia koža, pretože tak detailne opisoval temné sily, ktoré môžu byť aj medzi nami, niečo magické, no temné. Čo túžite spoznať, no zároveň máte z toho hrôzu.

Veď aj charakter Požierača vystaval na Zle, na sile, ktorá tu bola a ktorá ľudí premení na vraždiace stroje, ktoré musia vykonávať temné rituály a prinášať ľudské obete, aby nasýtili Zlo, ktoré ich posadlo.

"Opäť sa rozhodol, že tentoraz vezme hneď troch darcov. Naraz. Tým by mal byť spečatený  jeho interný plán, podľa ktorého postupoval. Poslední traja hajzlíci  mu teraz darujú silu. Potom skončí  a bude sa venovať iba Ryšavke. Spečatením zoznamu darcov mu musí dať Beznádej pokoj, veril tomu tak mocne, až to hraničilo s jasnovideckou istotou. Ryšavka mu poskytne dieťa, či už to bude nasilu alebo dobrovoľne. Bol rozhodnutý svoje ciele splniť."

Nečakajte plytký a predvídateľný dej.

Made by SK

Občas si zo zvedavosti prečítam knihu slovenského autora, ktorého ešte nepoznám. Kniha Požierač patrí k málo tým, ktoré majú nádej na úspech aj na slovenskom trhu. Aj keď je to Kulichov prvý knižne vydaný príbeh, nečakajte plytký a predvídateľný dej. Práve naopak. Autor prekvapí svojou fantáziou. Aj keď v závere sa to môže čitateľovi zdať ako sci-fi či nepodarený americký triler. Absurdný je trochu aj fakt, že počas tých rokov vrahovu skrýšu v lesoch Malej Fatry nikto neobjavil, je už pritiahnuté za vlasy. Rovnako zmiešané pocity som mala aj pri uvedomení si, že Bronský našiel vraha len vďaka náhode. Všetko podstatné v jeho vyšetrovaní sa stalo práve vďaka náhode – náhodou stretol bezdomovca, ktorý si pamätal staré auto, v ktorom Líviu odviezol, náhoda sa postarala, aby bol detektív práve na opustenej ceste kdesi v lese, aby zazrel tieň vraha, ktorého naháňal.

Aj napriek týmto pripomienkam som veľmi rada, že som knihu prečítala a že sa stala súčasťou mojej domácej knižnice.

• Meno autora: Roman Kulich
  • Knihu vydalo: Marenčin PT