utorok, 20 jún 2017 13:51

Vražedná uspávanka

Hľadáte niečo, čo vás v horúcom počasí rýchlo schladí? Siahnite po trileri od Roberta McClura a tešte sa na kvalitnú dávku zimomriaviek. Chladnokrvné vraždy, pomsty a drogy vás prenesú do sveta mafie.

Pri čítaní tejto knihy sa vám bude liať studený pot po chrbte a budete sa topiť v nadávkach a vyhrážkach. Scény sú v nej ako vystrihnuté z podobných kvalitných diel. Mnohí Vražednú uspávanku prirovnávajú k svetoznámemu Krstnému otcovi. Nájdete tu vrahov, rodinné vzťahy, ktoré sú silnejšie ako je nutné, prostitútky, drogy, intrigy, krvilačnú pomstu a sem tam sa na pozadí mihne skutočný policajt.

Budete sa topiť v nadávkach a vyhrážkach.

Postavy pripomínajú slávnu taliansku mafiu, ale príbeh je zasadený do prostredia Los Angeles. Nájomný vrah John Leonardo Crucci, ktorého prezývajú "Drobec", sa dostáva po deviatich rokoch na slobodu z väzenia San Quentin. Romanticky si dáva na oči ružové okuliare a plánuje čestný a slušný život.

Predtým, ako obnoví vzťahy s rodinou a začne si vychutnávať slasti života, však musí vybaviť niekoľko nedoriešených zákaziek. Tuto sa dej začína zauzľovať, keďže Johnov syn Leo je členom policajného zboru a zdá sa, že ho kolegovia i verejnosť uznávajú. Keď však z neho zlúpneme nánosy imaginárnej slávy, zistíme, že miluje úplatky, ktoré mu pomáhajú riešiť vážne i vážnejšie problémy s gamblerstvom. Už asi tušíte, že závislosť a problémový život vedie skratkou do pekla. Alebo do mafiánskej rodinky.

„Bohužiaľ na to, aby som ho dovliekol k sebe domov, by som potreboval traktor a ťažnú reťaz. Uvedomím si, že mi syn v duchu stále vyčíta, v akom posratom malom bungalove musel vyrastať, že mu nostalgia rozkrútila v hlave kolotoč myšlienok o tom, kde sme začali, kde sme teraz a kde napokon skončíme.“

Robert McClure sa zahráva s našou predstavivosťou a kreslí nám pred očami obrázky z mafiánskeho podsvetia. Robí to osobitým štýlom, u ktorého nachádzame akýsi vtip a ľahkosť. Jednotlivé postavy si nerobia ťažkú hlavu z vraždenia, ale dokážu do hĺbky rozoberať vzťahy medzi rodičmi a deťmi. Neustála akcia a drsné zaobchádzanie s ľuďmi sú v ostrom kontraste s nedokonalým vzťahom medzi otcom a synom, ktorý nám ukazuje, že aj ten najväčší grázel vo svojej podstate túži po láske, rodine, priateľstve a uznaní u blízkych. A tak nachádzame aj v neľudsky krutej detektívke dávku človečiny.

Kvôli dejovosti a rýchlemu spádu však utrpeli postavy.

„Vzniklo medzi nami čosi ako láska, aj keď asi nie taká, akú by ste chceli vidieť medzi svojím synom a jeho tetou. Predstavte si štyridsaťročnú ženu, ako leží so šesťnásťročným chalanom v bublinkovom kúpeli, predstavte si, ako sa navzájom masírujú horúcim olejom a šantia so sexuálnymi hračkami. Predstavte si... Alebo si to radšej nepredstavujte.“

V detektívke Vražedná uspávanka je dôraz kladený na akciu. Dej sa rýchlo sype, neustále mení prostredie a vbehujú doň epizódne postavičky. Vďaka tomu sa kniha číta veľmi rýchlo a často bojujete s pokušením prevrátiť pár stránok dopredu a pozrieť sa, čo bude ďalej. Kvôli dejovosti a rýchlemu spádu však utrpeli postavy. Mnoho charakterov sa skvelo načrtne, ale na čitateľovi ostáva, aby si stovky detailov vyfantazíroval úplne sám. Chýba im hĺbka a viac času venovaného rozvoju jednotlivých charakterov. Jazyk je síce mafiánsky drsný, ale inak úplne zrozumiteľný a jednoduchý.

Robert McClure sa zahráva s našou predstavivosťou a kreslí nám pred očami obrázky z mafiánskeho podsvetia.

„Desať Frankových prikázaní o kradnutí áut, slovo od slova: I. Vždy sa češ a nos krátke vlasy. II. Vždy nos nenápadnú košeľu a športové sako, pod ktorým ukryješ vyťahovák a plochý skrutkovač. III. Kráčaj normálnym tempom, rázne, ale rýchlo. IV. Usmievaj sa...“

Vražednú uspávanku si budú čítať pred spaním pravdepodobne milovníci trilerov a detektívok. Kriminalistika a fungovanie policajného zboru sa rozoberá na mnohých miestach, preto si prídete na svoje. Logicky plynúci dej je miestami predvídateľný, ale autor si pre čitateľa pripravil aj pár lahodných prekvapení. Ak ste oddanými fanúšikmi tohto žánru a mafiánske story vám doslova nedajú spávať, určite siahnite aj po tomto čiernom dielku. No ak vám prekážajú narkomanské nevoľnosti, násilné usmrtenia a do domu plného prostitútok by ste nikdy ani len nenahliadli, skúste to radšej s inou knihou. A hlavne si pamätajte - nikomu nesmiete povedať ani slovo navyše, pretože ten kto zaspieva Vražednú uspávanku, si ju môže o chvíľu vypočuť sám.

• Meno autora: Robert McClure
  • Počet strán: 408
  • Dátum vydania: streda, 01 jún 2016