nedeľa, 05 február 2017 10:28

Bez milosti

Keď matka nezvláda svoje dieťa, pošle ho do školy pre problémovú mládež. Tam majú za úlohu ho prevychovať. Na to je predsa tá škola určená, nie? Aspoň by mala byť. Ale čo ak sa za vysokými múrmi skrýva jedno obrovské tajomstvo. Tajomstvo, za ktoré sa platí životom.

Julia Farentinová je mladá žena, ktorá to nemá v živote ľahké. Sprevádzajú ju nočné mory, ktorých sa nedokáže zbaviť od momentu, kedy jej otec tragicky zomrel. Má mladšiu sestru Shaylu, výnimočne inteligentné dievča, ktoré sa však zamotáva do stále väčších a väčších problémov. Jej matka Edie už nevie, ako ďalej. Rozhodne sa teda poslať Shaylu do elitnej internátnej školy svätej Alžbety.

Na prvý pohľad je škola bezchybné miesto, odkiaľ sa vracajú šťastné a zmenené deti, ktoré našli „správnu“ cestu. V podstate ich prinútia veriť, že iba Boh je ich jediné vykúpenie. Krásne, nie? Julii sa však na škole čosi nepozdáva. Nič predsa nemôže byť až také dokonalé, ako sa zdá, a na dôveryhodnosti škole nepridáva ani fakt, že sa im stratila študentka Lauren Conwayová. Julia sa rozhodne za každú cenu odtiaľ Shay dostať. Nastúpi tam na voľné miesto učiteľky, na ktoré má potrebnú kvalifikáciu. Všetko sa to však deje zrovna v čase, keď sa začnú objavovať mŕtve telá študentov. Nikto nevie, kto za tým stojí, ani koho si vyberie za ďalšiu obeť.

začnú sa objavovať mŕtve telá študentov

„Telo ji začala paralyzovat čirá hrůza.
Byla v pasti. Tělo jejího milence ji tisklo k zemi a ona jim nemohla ani hnout. Vyprostila alespoň hlavu. V tu chvíli zahlédla obrys člověka, který ji škrtil.
Stále silneji a silneji.
Ne!“

Môžem povedať, že mám nového obľúbeného autora, respektíve autorku. Prvú knihu, ktorú som od nej čítala bola Zlý úmysl. Už tou ma veľmi milo prekvapila a začala si ma postupne získavať. Bez milosti je od nej druhé dielo, ktoré sa mi dostalo do rúk. Prevýšilo všetky moje očakávania a to som ich mala dosť vysoké po prečítaní predošlej knihy. Ale autorka rozhodne nesklamala! Vytvorila prepletený a zamotaný dej, v ktorom sa jej podarilo kľučkovať s evidentnou ľahkosťou. Príbeh bol dostatočne premyslený, kvalitne prepracovaný.

Je zrejmé, že si dávala po celý čas záležať, na detailoch. Prišiel však istý zlom, asi 30 strán pred koncom knihy, a zrazu sa to celé zdalo také narýchlo spísané. Už to nepôsobilo dojmom prešpekulovanosti, skôr trochu takou zbrklosťou. Akoby tam proste autorka chcela dať ešte nejaký ten posledný zvrat, ktorý tam, stoj čo stoj, musel byť. Prekvapenie pre čitateľa to však bolo poriadne. Z môjho pohľadu ale nič z toho neubralo na kvalite diela.

Príbeh bol dostatočne premyslený, kvalitne prepracovaný.

Opisy boli perfektne vyvážené dialógmi. Nie je pochýb o autorkiných zručnostiach v narábaní so slovami. Nie každý by dokázal dej podať tak strhujúco, že vám pulz vyskočí, akoby ste odbehli maratón. Toto dielo vám do poslednej strany nedá spať. To myslím vážne. Aj keď som už v noci nevládala mať otvorené oči, prinútila som sa dočítať to. Moja myseľ tak veľmi chcela poznať, ako to celé skončí. Pretože aj keď som sa snažila vytvárať si nejaké možné východiská, ako by sa to asi mohlo celé vykryštalizovať, nebola jediná šanca na správne odhadnutie. Do finálového momentu sa jednoducho nedočkáte pravdy ani vysvetlenia.

Do poslednej strany vám nedá spať.

„,Šerif vás určite bude informovať o všem, co uzná za vhodné,´ řekl Trent.
Lynchovi se na zlomek vteřiny objevil výraz chladnokrevného, vypočítavého muže. ,Ještě si promluvíme,´ zamumlal Lynch a několila dlouhými kroky dorazil k venkovním dveřím. V následujćím okamžiku ho už pohltila mrazivá noc.“

Aj napriek nejakému tomu klišé a spleti „náhod“, ktoré do seba až príliš dobre zapadali a boli dokonale načasované, patrí táto kniha k jednej z najlepších, akú som kedy prečítala. Perfektný nápad zrealizovaný na papieri v takmer bezchybnej podobe. V každom diele sa predsa nájde chybička. Nie je však tak hrozná, aby nemohla byť odpustená.

Ak ste typ človeka, ktorý rád číta krimi, trilery, diela, ktoré držia človeka v napätí a nedajú mu takmer dýchať, Lisa Jackson je autorka, po ktorej by ste rozhodne mali siahnuť. Dielo vás pohltí až tak, že budete mať pocit, akoby ste boli súčasťou toho celého, až budete mať strach, že vrah stojí za dverami vašej izby. Výberom tejto knihy určite nespravíte krok vedľa.

• Meno autora: Lisa Jackson
  • Knihu vydalo: Domino
  • Počet strán: 432