streda, 12 október 2016 19:09

Mŕtva v lodenici

Nečakaný kúsok tu, neuveriteľný kúsok tam, potom kúsok, ktorý síce vyzeral logicky, no napokon bol inakší, ako sa na prvý pohľad zdal... Každý z nich však má svoje pevné miesto, a keď do seba jednotlivé časti zapadnú, ohúri nás vyriešeným prípadom. Hercule Poirot jednoducho vie, ako na to.

V diele Agathy Christie, v hlavnej úlohe s Herculom Poirotom, sa pričasto nestáva, žeby geniálny belgický detektív vo výslužbe riešil vraždu ešte pred jej vykonaním. Takým je práve prípad Mŕtvej v lodenici. Poirot prichádza do panského sídla Nasse House na prosbu či požiadanie svojej dávnej priateľky, spisovateľky Ariadne Oliverovej.

Ariadne pozvali priatelia na slávnosť, v rámci ktorej má pripraviť skutočne pozoruhodnú zábavku – hru na vraždu. Hoci je slávna spisovateľka už v rokoch, stále jej to páli a vie vycítiť, že s nevinnou hrou nie je v skutočnosti všetko s kostolným poriadkom. Uvedomuje si, že ňou ľudia cielene manipulujú. So svojimi obavami sa zverí Poirotovi, ktorého pod zámienkou odovzdávania cien úspešným „detektívom“ prizve na pomoc.

Poirot sa ocitne uprostred príšernej melodrámy.

Spočiatku je Hercule neochotný, pripadá si, akoby sa ocitol uprostred nejakej príšernej melodrámy. Podráždenosť dáva okato najavo, ale nepomôže si – zvedavosť a predtucha niečoho zlého mu nedovoľujú vrátiť sa domov. Ako sa ukáže neskôr, jeho zmysly ho opäť nesklamali, pretože k jednej vražde časom pribudnú ďalšie. A my už vieme, že Hercule Poirot to znovu rozbalí vo veľkom štýle.

„Pani Oliverová sa zastavila, správne odhadujúc Poirotovu reakciu. ,Ja viem,´ povedala súcitne. ,Znie to popletene, ale nie je – v mojej hlave nie – a keď si prečítate leták so súhrnom deja, uvidíte, že je to celkom zrozumiteľné. Každopádne,´ uzavrela, ,na príbehu vlastne nezáleží. Myslím vám. Vy musíte len odovzdať ceny...´“

Mŕtva v lodenici je jedným z tých Agathiných príbehov, kde do poslednej chvíle netušíte, čo sa z toho celého nakoniec vyvinie. Prečo sú obeťami práve títo ľudia, čo sledujú podozriví, zmýšľanie a identita páchateľa, ale veľkou neznámou bude aj to, ako si bude ďalej Poirot počínať. Záver však bude prekvapivý a nebojím sa napísať, že na míle vzdialený vašim predstavám.

Tandem Hercula Poirota a Ariadne Oliverovej.

Agatha Christie už samotnú myšlienku hry na vraždu (čo je nielen originálny, ale aj pôvodný názov knihy) briskne karikuje najmä slovami jej alter ega, spisovateľky detektívok Ariadne Oliverovej. Tá v čitateľovi nevzbudzuje prílišnú dôveryhodnosť, najmä ak sa o nej hovorí ako o popletenej žene, ktorá má o pár koliesok v hlave menej.

K celkovému obrazu si treba pridať kilá jabĺk, čo ju neustále obklopujú, extravagantné účesy hraničiace s nevkusom, sklony ku klebetnosti a dvojtvárnosti. Aj napriek všetkým týmto negatívam sa táto dôležitá postava vyznačuje bystrým úsudkom a schopnosťou neomylne nazerať pod povrch a odhaliť pravdu. Poirotovi sa snaží byť rovnocenným partnerom, a aj keď on by to len sťažka priznal, je mu neoceniteľným pomocníkom, pretože aj Ariadne je dobrým znalcom ľudskej povahy. A ktovie, možno by sa nakoniec Scotland Yardu predsa len vodilo lepšie, keby na jeho čele (povedané slovami Ariadne) stála žena.

Autorka nám predstavuje široké spektrum rôznych charakterov: jedni nám budú sympatickí, ďalších budeme od začiatku (oprávnene?) upodozrievať. Vyskytnú sa aj záhadné typy s ukrývanými tajomstvami, ktoré nás bude nútiť čo najskôr odhaľovať. V tejto detektívke sa vyhýba svojej, resp. Poirotovej povestnej šablóne a v samom závere nás nečaká geniálne rozuzlenie v prítomnosti všetkých aktérov sediacich alebo stojacich v zavretej miestnosti. Preto môžeme skonštatovať, že tentoraz si to Hercule Poirot až tak veľmi neužil (čím však jeho márnomyseľnosť rozhodne neutrpela). Na popularite mu ale pridal tandem s Ariadne Oliverovou – je zaujímavé sledovať ich vzájomné rozhovory a aj situačný humor prameniaci z týchto protipólov.

Situačný humor prameniaci z protipólov.

„Viem, ako celá tá vec pôsobí. Ale je to inak, než si myslíte. Ja som obeť. Verte, že keď vás tí ľudia raz majú v hrsti, je ťažké sa vymaniť. A ja sa chcem vyslobodiť. O to ide. Chcem sa odtiaľ vyslobodiť. Začnete cítiť zúfalstvo, chápete. Máte chuť vykonať niečo zúfalé. Cítite sa ako myš uväznená v pasci, no nemôžete s tým nič urobiť. Ach, načo o tom hovoriť! Predpokladám, že viete všetko, čo potrebujete. Máte dôkazy.“

Mŕtva v lodenici je ďalším pozoruhodným príbehom, ktorý môže zastávať významné miesto v domácej Zelenej knižnici. Rozvíri vaše myšlienkové pochody, potrápi mozgové závity. A na záver je potrebné dodať len toľko: nie Hercule Poirot, ale Agatha Christie jednoducho vie, ako na to.

• Meno autora: Agatha Christie
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 176