utorok, 30 august 2016 20:05

Únos

Syndróm prizerajúceho sa, resp. syndróm nezúčastneného diváka označuje správanie sa ľudí, potenciálnych svedkov, ktorí v nebezpečnej situácii nezasiahnu, ani nepomôžu. Najčastejším dôvodom môže byť skutočnosť, že sú v danej situácii prítomní aj iní ľudia – a práve tí sa do prípadu tiež môžu zamiešať. Alebo žijeme vo svete, kde je už každému všetko jedno?

Na spomínanom syndróme je postavená aj zápletka napínavého krimitrileru Stefanie Pintoffovej – Únos, hoci samotný názov môže napovedať o niečom úplne inom. Ale napriek tomu nezavádza. V predvianočnom období sa v Katedrále svätého Patrika na Manhattane odohráva rukojemnícka dráma. Nie je jasné, kto je páchateľom, aké ma požiadavky, koľko ľudí je uväznených, prečo ich väzní a postupne zabíja. Jasné je len to, že treba konať – a to urýchlene.

Zápletka je postavená na syndróme prizerajúceho sa.

FBI na žiadosť útočníka povoláva svoju bývalú vyjednávačku Eve Rossiovú, ktorá je však pre tragédiu v rodine istý čas postavená mimo službu. Eve si uvedomuje, že pomôcť môže jedine ona a že nastal čas, kedy je nutné opätovne zostaviť tajnú jednotku Vidocq, zloženú zo schopných mužov (často sa pohybujúcich na hrane zákona) a pomenovanú podľa francúzskeho zlodeja, ktorého jedného dňa prestal baviť život v neustálom napätí a ponúkol svoje služby francúzskej polícii. Aké príznačné.

Začína sa tak súboj s časom, súboj s útočníkom, no najmä vzájomné súboje členov jednotky Vidoq či súboje so sebou samým. Aký je páchateľov motív? O čo mu v skutočnosti ide? Dokáže si Eve po všetkých nedávnych osobných i pracovných neúspechoch udržať odstup a zachovať chladnú hlavu? Uvidíme...

„,Pretože zabíjal s istým cieľom. Keď má pocit, že je to nevyhnutné. Možno si to dokonca užíva, alebo napĺňa svoje zvrátené predstavy o spravodlivosti, nemyslím si však, že je to prvoradý cieľ.´
,A tým je čo?´ opýtal sa Blair, ktorý sa medzitým vrátil.
,Vy,´ odpovedala. ,Chce vás, hoci zatiaľ nerozumiem, z akého dôvodu.´“

Jednotka Vidocq bola určená na hasenie najväčších požiarov.

Už samotná anotácia je sama osebe lákadlom, preto ak uprednostňujete takýto žáner, s čítaním neváhajte. Autorka sľubuje napätie, atraktívnu zápletku, viacero akčných scén a popritom, to vás môžem uistiť, nenatrafíte na takmer žiadne hluché miesta. Čítanie prebieha plynule, pomerne krátke kapitoly sa pravidelne striedajú s výstupmi z éteru miestneho rádia, ktoré informuje nielen o počasí, ale aj o situácii pred Rockefellerovým centrom. Asi najpozoruhodnejšie je však rozprávanie neznámej ženy – o nej spočiatku nič nevieme a netušíme, ako zapadá do celku. Samozrejme, neprejde veľa času a pochopíme. Rovnako tu nájdeme aj pár tajných záznamov o členoch Vidocqu, kde sa o nich môžeme dozvedieť podrobnosti – ich slabé a silné stránky, osobné tragédie, prešľapy a podobne.

„Nestačilo potrestať tých, ktorí pôvodne odmietli pomôcť.
Nielen uštedriť morálnu lekciu spoločnosti, ktorá sa prejavila ako nevďačná a nespravodlivá, ale spôsobiť bolesť a vyslať ju do sveta, pretože iba tak sa dá zvládnuť neznesiteľný pocit krivdy.“

Jednotka Vidocq bola určená na hasenie najväčších požiarov, FBI ju potrebovalo, buď keď sa vyčerpali ostatné možnosti, alebo keď na niekoho potrebovali zvaliť vinu. Stefanie Pintoffová dala dohromady zaujímavú mozaiku postáv – od neprístupnej vyjednávačky, po neschopného šéfa, cez jednotku Vidocq, ktorú tvorí hacker a plejboj v jednom, homosexuálny finančný expert, Hispánec s posttraumatickým syndrómom a samotársky Afroameričan milujúci pouličný basketbal. Každý sa príliš zaoberal sám sebou, nezniesli sa na jednom mieste, avšak napriek tomu bol konečný výsledok lepší než jeho jednotlivé časti.

Nad nimi všetkými stojí agentka Eve, ktorá je inteligentná, príťažlivá, miluje svoju prácu, je v nej dobrá, ale nemôžem si pomôcť, na mňa pôsobila dosť sterilne, preto je možné, že čitatelia môžu mať problém si k nej vybudovať nejaký vzťah. O Eve takmer nič nevieme, spomína sa len jej rodinná tragédia a nájdeme tu náznaky toho, že mala istý druh vzťahu s jedným členom Vidocqu. Bude zaujímavé sledovať, ako sa Eve snaží páchateľa spoznať, nadviazať s ním spojenie, aby vedela predvídať každé jeho slovo a ťah. Uvedomuje si závažnosť situácie a vy spolu s ňou.

K hlavnej postave si čitateľ ťažko vytvorí vzťah.

„Taká som. Beriem veci do svojich rúk.
To tučné dievča bolo nevychované, ale ublížiť jej mi nespôsobovalo nijaké potešenie. O to nejde.
V zlej situácii jednoducho dobré riešenia neexistujú.
Nerobiť nič je však tiež istý druh rozhodnutia.
A spravodlivosti sa dnes nedovoláte.“

Únos hodnotím ako kompozične a žánrovo dobre napísanú knihu, vidieť, že autorka si na nej dala záležať. Nenudí, neruší, práve naopak. Aj vysvetľujúce časti sú spracované tak, že vás jednoducho bavia a nemáte pocit, že vám v tom momente chýba akákoľvek akcia. A ak máte radi aj trochu psychológie, v tomto trileri si určite môžete prísť na svoje.

• Meno autora: Stefanie Pintoffová
  • Počet strán: 408
  • Dátum vydania: utorok, 12 apríl 2016