nedeľa, 31 júl 2016 09:36

Niekto sa díva

(10 hlasov)

Uzavrieť sa pred svetom a pozorovať ho ďalekohľadom spoza okna. Báť sa vyjsť von a zároveň žiť so strachom vo vlastnom byte, kde človeka požierajú steny nasiaknuté paranojou. Snaha nezblázniť sa, sa v takomto prípade zdá asi nereálna. Je však nutné vybrať si: dívať sa len cez okno alebo sa postaviť hrôzam sveta.

Tento príbeh opisuje časť života Bailey Carpenterovej, ktorej meno som si celý čas nevedela zapamätať. Pracuje ako súkromná detektívka, ktorá sa bez ďalekohľadu nikam nepohne. Môžeme povedať, že má vlastne všetko. Skvelú prácu, luxusný byt, priateľa a dostatok peňazí, ktoré zdedila po otcovi. Presnejšie by však bolo, kebyže poviem, že to všetko mala. Jej svet sa v jednom okamihu rozpadol ako domček z karát, keď ju v noci prepadli. Uzavrela sa do seba a neustále má pocit, že ju niekto pozoruje, tak ako to robí ona. Občas nevie, čo je skutočnosť a čo sa jej len zdá. Polícia pátra po útočníkovi, ale bezvýsledne a to znásobuje jej strach. Je veľmi otázne, či bude ešte niekedy schopná vziať život do vlastných rúk a opäť získať stratenú kontrolu.

Dej naozaj poriadne prekvapil.

Uff, toto je moje momentálne vyjadrenie sa k danej knihe, pretože mi asi chvíľu potrvá, kým sa mi podarí nájsť a sformulovať správne slová, pretože proste... uff. Túto knihu som išla čítať bez toho, aby som, čo i len trochu, vedela jej obsah. Nemala som ani zdanie, o čom by mohla byť, kto je hlavná postava. Proste som ju len chytila a čítala. A to bolo asi najlepšie rozhodnutie, aké som mohla urobiť. Vďaka tomu ma dej naozaj poriadne prekvapil, a to je aj dôvod, pre ktorý ani ja nechcem príliš veľa z neho prezrádzať.

„Nohy sa mi podlomili a chytila som sa steny kabínky, aby som nespadla. Na čele mi vyrazil pot a stekal mi do očí, takže sa mi všetko rozmazalo. V ústach mi vyschlo. Srdce mi narážalo na hrudník ako gumená lopta na tehlovú stenu. Krútila sa mi hlava a nemohla som dýchať.“

Napínavosť je obsiahnutá v celej knihe.

Nepoznám iné diela od autorky, ale viem, že raz spoznám. Proste si musím od nej prečítať aj ďalšie. Taká dokonalosť, aká sa u nej vyskytovala pri hre s opismi, sa nájde u málokoho. Vďaka tomu som si uvedomila, aké sú podstatné, ale hlavne, ako nesmierne ma bavia. Do tejto knihy som bola zavŕtaná celý víkend a zakaždým, keď som ju musela odložiť, mala som pocit, akoby mi unikala nejaká časť skvelého seriálu. Občas som sa pristihla, že ani nedýcham, tak som sa sústredila na dej. Nechcela som prísť ani o jediný detail.

Napínavosť, to je to, čo je obsiahnuté v celej knihe. Ani na chvíľu si neoddýchnete, lebo vás bude nútiť rozmýšľať čo, prečo, ako. A vždy keď si myslíte, že ste na niečo prišli a prekukli autorku, prídete na to, že ste sa zmýlili. Ona vám totiž nachystala poriadku dávku zvratov. Nevravím, že veľa. Nejde o kvantitu, ale o kvalitu. A toto dielo kvalitou naozaj nezostáva pozadu.

Desivo dobre opísaná...

„Práve sa mi sníval zlý sen, v ktorom ma po ceste pri oceáne prenasledoval bežec s veľkým mäsiarskym nožom v ruke. Na druhej strane ulice som pred kostolíkom videla Heatha, ako fajči džoint s Paulom Gillerom. Môj prenasledovateľ ma dobehol, chytil za vlasy, zaklonil mi hlavu a bez námahy mi podrezal krk. Klesla som na chodník, život zo mňa vytekal na betón, obloha sa zrazu ozývala smiechom a kostolné zvony vyzváňali nejakú pieseň.“

Prekvapil ma až desivo dobre opísaný psychický stav hrdinky. To, ako sa môže človek zmeniť v dôsledku jednej udalosti, ako mu to môže zdevastovať myseľ a aj celý život. Mnohým môže Bailey pripadať šialená, ale po niečom takom by sa jej človek nemal čudovať. Nemyslím si, že to bolo šialenstvo. Bol to skôr strach zo všetkého, ktorý z nej spravil trosku.

Toto nie je kniha, pri ktorej si človek má klásť otázku: Prečítať alebo neprečítať? Toto je dielo, ktoré okamžite vezmete do svojich rúk a okúsite ho vlastnými očami.

• Meno autora: Joy Fieldingová
  • Počet strán: 408