streda, 15 jún 2016 19:31

Central park

Čo môže mať spoločné francúzska policajtka Alice a americký pianista Gabriel? Absolútne nič, až na fakt, že sa v jedno ráno zobudia spojení putami uprostred Central Parku. Nikdy predtým sa nevideli a skoro nič si z predchádzajúcej noci nepamätajú, tak čo ich teda spája?

New York, osem hodín ráno. Parížanka Alice sa zobudí pripútaná k neznámemu mužovi. Spočiatku ho považuje za mŕtvolu. Na rukách má krv a vo vrecku zvláštny odkaz. Ničomu nerozumie. Ešte včera oslavovala so svojimi kamarátkami na Champs-Élysées, potom išla k svojmu autu a viac si z toho večera už nepamätá. Gabriel, muž, s ktorým ju dal osud dokopy, si taktiež nepamätá. Ako sa dostal do New Yorku? Predchádzajúci deň mal džezový koncert v dublinskom klube a naraz sa zobudí na inom kontinente.

Obaja sa rozhodnú vypátrať, čo sa im skutočne stalo.

Obaja sa rozhodnú vypátrať, čo sa im skutočne stalo. Najprv musia ukradnúť telefón a auto. Alice kontaktuje svojich kolegov z francúzskej polície, aby získali záznamy z podzemných garáží a preverili Gabriela, na ktorom jej niečo nesedí. Keď jej o pár hodín zavolá kamarát, stuhne jej krv v žilách. Gabriel nie je pianista a v žiadnom dublinskom klube včera nehral. Alice musí konať na vlastnú päsť a zistiť, čo je Gabriel zač.

„V živote sú chvíle, keď sa jedny dvere otvoria a váš život sa rozjasní. Vzácne chvíle, keď sa niečo vo vás odomkne. Vznášate sa, ženiete sa diaľnicou bez radaru. Rozhodnutia sú jasné, namiesto otázok prichádzajú odpovede, strach ustupuje pred láskou. Také chvíle treba rozpoznať. Málokedy pretrvajú.“

Nakoniec je nútený vyjsť s pravdou von. Je policajt a obaja pátrajú po rovnakom zločincovi, ktorý im už pár mesiacov uniká. Alice navyše za veľmi tragických okolností pripravil o dieťa a manžela. Po roku sa s ňou opäť zahráva a tentoraz do svojej hry vtiahne aj Gabriela. Všetko začína dávať zmysel, keď vo svojich topánkach objavia sledovacie zariadenia. Oboch ich premiestnil do New Yorku a celý čas ich má pod dohľadom.

Sú odkázaní len jeden na druhého.

Ak chcú prežiť, musia začať spolupracovať a vzájomne si dôverovať. Sú odkázaní len jeden na druhého, no čím sú bližšie k vyriešeniu záhady, tým sa všetko ešte viac komplikuje. Vyberú sa do domu zločinca, ktorého prenasledujú, no práve tu ich čaká nemilé prekvapenie. Kde sa nachádza pravda? Dozvedia sa vlastne, čo sa stalo v tú osudnú noc, keď boli premiestnení do New Yorku a čiu krv mala Alice na rukách?

Spočiatku vás kniha bude možno miestami nudiť, no keď sa dej rozbehne, nepustí vás zo svojich chápadiel. Pohltí vás príbeh premyslený do detailov a budete mať z neho neopakovateľný zážitok. Hlavné postavy sú nesmierne rozdielne, no práve ich odlišnosť robí príbeh magickým. Alice je mierne zatrpknutá a nedôverčivá osoba, Gabriel zase rád pomáha a je kamarátsky k okoliu. Celú zápletku sa budete dozvedať pomaly s hlavnými postavami. Autor nechcel žiadny kúsok zápletky odhaliť len tak náhodou.

Celú zápletku sa budete dozvedať pomaly s hlavnými postavami.

„Nikdy sa vám nezdalo, že my, policajti, vlastne pracujeme pre mŕtvych? Ak sa nad tým zamyslíme, našimi pravými zákazníkmi sú oni. Im skladáme účty. Oni nás prenasledujú po nociach, ak nenájdeme vraha. To mi často vyčítala moja žena: Ľudia, s ktorými tráviš najviac času, sú mŕtvi. Nikdy nie sú na strane žijúcich. Vlastne sa nemýlila.“

Autora Guillauma Mussa môžeme spokojne považovať za francúzskeho Stephena Kinga, ktorý si získal množstvo čitateľov nielen v rodnom Francúzsku, ale po celom svete. Vyznačuje sa písaním napínavých trilerov, kde nič nie je do samého konca také, ako sa na prvý pohľad zdá. Podobne je tomu aj v tomto románe. Čím som čítala ďalej, tým som sa neustále netriafala v rozuzlení a netrpezlivo čítala. Konečná zápletka ma poriadne prekvapila, pretože niečo také som naozaj nečakala, i keď som to už pri blížiacom sa konci mierne tušila. Záver jednoducho prekonal moje očakávania.

Ak patríte k fanúšikom napínavých kriminálnych trilerov, potom je táto kniha tá správna voľba pre vás. Veľmi by ma potešilo, keby ju v budúcnosti sfilmovali, rozhodne by to stálo za to.

• Meno autora: Guillaume Musso
  • Národnosť: francúzska