utorok, 31 máj 2016 16:58

Piková sedma

Vrah si tentoraz za svoj podpis zvolí kartu srdcovej sedmy. Vyšetrovatelia netušia, čo to znamená.

Peter Jablonský s kolegami vyšetrujú vraždu učiteľa informatiky. Muž, 57 rokov, bez vážnych záväzkov, žijúci v malom byte so psom, 2 roky pred dôchodkom, zavraždený jediným úderom do hlavy tupým predmetom, bez viditeľných známok vlúpania do bytu. Asi takto znie krátka správa z pera vyšetrovateľov. Jablonského kolegyňa nájde pod tanierom na prestretom kuchynskom stole kartu pikovej sedmy. Spočiatku tomu neprikladajú veľký význam. Pikovú sedmu však nájdu aj pri ďalšej mŕtvole. Vtedy pochopia, že ich trpezlivosť a šikovnosť chce preveriť sériový vrah.

Vtedy pochopia, že ich trpezlivosť a šikovnosť chce preveriť sériový vrah.

Vyšetrovateľ Peter Jablonský je rozvedený, no so synom Peťom sa stretáva. Aj počas víkendu, kedy vyšetruje vraždu, príde jeho syn na návštevu. V prvej chvíli ani len netuší, ako mu synova prítomnosť pomôže prípad vyriešiť.

„Piková sedma. Na internete sa dočítal, že táto karta znamená nepríjemné prekvapenie, telesnú bolesť, ktorá nepochádza z choroby, je to skôr trest. Trest za čo? Mŕtvy bol podľa všetkého nekonfliktný typ, ale už veľakrát sa ukázalo, že aj keď to tvrdila rodina a priatelia zosnulého, potajomky žil iný život, skrýval istú svoju časť, o ktorej ani len netušili a ktorá ho v určitom čase dostihla.“

Vážna konkurencia

Netajím sa tým, že mojím najobľúbenejším žánrom je krimi. Poznáte ten pocit, keď si s autorom knihy „sadnete“? Páči sa vám, ako autor príbeh vyskladá, ako sa vyjadruje... Alica Bartková mi „sadla“ hneď po niekoľkých stranách. Neviem, čím to je, no z riadkov som akosi vycítila, že príbeh napísala ženská ruka. Naozaj ale neviem toto svoje tvrdenie vyjadriť výstižnejšími slovami.

Bola som veľmi milo prekvapená, ako ma príbeh doslova opantal. Spočiatku som totiž mala mierne obavy, ako dokáže autorka rozvinúť vyšetrovanie vraždy na iba 180 stranách v malej útlej knihe. No možno práve kvôli rozsahu nie je príbeh umelo naťahovaný, pracujete iba s faktami.

Postavy sú vystavané na kontrastoch.

V tejto knihe chýba napríklad vedľajšia dejová línia, ktorú mnohí autori krimi príbehov tak radi rozvíjajú, a to vzťah hlavného vyšetrovateľa s milenkou či bývalou manželkou. Často totiž býva iba akýmsi rozptýlením v živote vyšetrovateľa a oddychovou časťou pre čitateľa. Týmto netvrdím, že by v knihe mala byť. Aj keď istý budúci milenecký vzťah tu je predsa len naznačený.

Prezradené

Okrem príjemného prekvapenia zo strany autorky a wau efektu na konci som si všimla niekoľko detailov, ktoré môj dobrý dojem akosi oslabili. Mrzelo ma, keď som si už na obálke knihy prečítala v podstate celý príbeh. V troch rozvitých vetách autorka vystihne celý svoj román. Ochudobnilo ma to o ten pocit pátrania a napätia, ktorý by bol inak v tomto príbehu omnoho intenzívnejší.

Paradoxy postáv

Postavy sú vystavané na kontrastoch. Vyšetrovateľ Jablonský a súčasne otec Peťa je muž, ktorý prepadol naplno svojej práci. Venuje jej takmer celý svoj čas, aj na úkor rodiny. To sa samozrejme odzrkadlí, nasleduje rozvod, a syna vidí iba zriedkavo, cez víkendy. Jeho syn Peťo stojí na hranici medzi dvomi svetmi – svetom plným zákazov a príkazov ako sa správať a slušne žiť (reálny svet) a prostredím, kde sa pohybujú vrahovia, feťáci, vyvrheli spoločnosti a takí, akých jeho otec posiela prvou triedou do basy. V postave vraha sa zasa odzrkadľuje stav dnešnej spoločnosti. Charakter vraha je výsledkom dnešného trendu zatvárania očí pred šikanou a narastajúcim vplyvom členov extrémistických skupín.

Autorka vystihla zmýšľanie a pokrútenú realitu dnešnej mládeže.

„Ide sa vyšťať, otvorí dvere na vécku, a, samozrejme, nájde tam Milana, ako šuká nejakú babu. ,Kristepane! Môžete za sebou aspoň zatvoriť?!’ Zatresne a zostáva mu len čakať, kým to dokončia. Čuduje sa. Milan vždy zbalí raketovou rýchlosťou babu, akú chce, aj keď vyzerá ako troska, aj keď vlastne je troska, a aj keď nemá ktovieaké rozumové schopnosti. Nechápe, čím to je. On mal naposledy babu, ktorá mala asi dve promile, a na to nie je hrdý ani on, a určite ani ona. Odvtedy sa už nevideli.“

Piková sedma

Alicu Bartkovú po tejto knihe považujem za rovnocenného súpera spomedzi slovenských autorov kriminálnych príbehov. Myslím si, že jej príbeh o zavraždenom učiteľovi informatiky môžeme vnímať ako výborný štart autorky do krimi sveta.

• Meno autora: Alica Bartková
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 176