pondelok, 30 máj 2016 21:59

Karty na stole

Ako vraví Hercule Poirot: Vražda je vražda, nezáleží na tom, kto je jej obeťou. V tomto príbehu pôjde o dômyselný zločin a obeťou bude muž, ktorý si o problémy dlhšie koledoval. Nech sa páči, pozývam vás na partičku bridžu. Rozdáva Agatha Christie.

O tom, že zdanlivo nevinná kartová hra bude mať vražedné vyvrcholenie, hádam nikto nebude pochybovať. Ani o tom, že obete budú pribúdať. A už vôbec nie o tom, že kto sa zahráva s ohňom, ľahko sa popáli...

Na výstave tabatierok sa Hercule Poirot stretáva s pánom Shaitanom, výstredným zberateľom kuriozít, milovníkom neviazaných večierkov – skrátka s človekom, ktorého má každý správny Angličan chuť nakopať. Pán Shaitana má ojedinelú záľubu – v oblasti zločinu má naporúdzi tie najlepšie živé objekty páchajúce trestné činy. Zbiera len tých najlepších, a teda tých neusvedčených. Zhrozený Poirot nezdieľa jeho názor, že vražda môže byť umením, že vrah môže byť umelcom, a preto len váhavo prijíma jeho pozvanie na večierok spojený s hraním bridžu.

Napokon sa u Shaitanu stretáva pestrá spoločnosť: lekár, mladá dáma, bohatá vdova, major a ako ich protipól môže pôsobiť slávny belgický detektív Hercule Poirot, vyšetrovateľ Battle zo Scotland Yardu, pani Oliverová, spisovateľka detektívok, a plukovník Race. Večierok prebieha v napodiv príjemnej atmosfére, hostia ho nerušene trávia pri kartách, hostiteľ je spokojný. Teda, aspoň dovtedy, kým ho niekto nezavraždí...

Hostiteľ je spokojný, kým ho niekto nezavraždí...

„,Keď ste sedeli pri bridžovom stolíku, nikto nebol obrátený priamo tvárou ku kozubu?´ opýtal sa zamyslene superintendent Battle.
,Nie, sedeli sme bokom a medzi nami a kozubom stála aj masívna skrinka – veľmi pekný čínsky kúsok. Pravdaže, je mi jasné, že bolo celkom možné toho chlapa bodnúť. Koniec koncov, keď hráte bridž, hráte bridž. Neobzeráte sa a nevšímate si, čo sa deje. Jediný, kto to robí, je tichý hráč. A v tomto prípade...´
,V tomto prípade je vrahom nepochybne tichý hráč,´ dopovedal Battle.“

Vyšetrovanie vedie superintendent Battle, ale po svojom mu asistujú pani Oliverová a plukovník Race. Samozrejme, svojimi šedými bunkami prispieva aj Poirot. Ide o zaujímavý prípad, nemajú nič, čoho by sa mohli chytiť – len štyroch podozrivých, a jeden z nich vraždu určite spáchal. Z materiálneho hľadiska páchateľa nič neprezrádza, nemajú žiadne hmatateľné stopy, odtlačky, usvedčujúce dokumenty. Majú len samotných hráčov a... zápisové lístky z bridžu. Hoci sa Poirotova metóda vyšetrovania (pomocou zrekapitulovania jednotlivých štyroch partií bridžu) môže zdať na prvý pohľad pritiahnutá za vlasy, nepochybujte, že má svoj význam. To, aký je človek hráč, môže prispieť k poznaniu jeho charakteru, správania sa. Či je chladnokrvný, nebojácny, alebo, naopak, ustráchaný, opatrný – to všetko vedie k tomu, aby sa odhalil Shaitanov vrah.

Moment prekvapenia nebude potlačený.

„Keby sa niekto rozhodol spáchať zločin za týchto pomerne nezvyčajných okolností (teda počas partie bridžu), musel by počítať s dvoma vážnymi rizikami. Prvým bolo, že obeť vykríkne, a druhým, že aj keby nevykríkla, jeden zo zvyšných troch v kritickom okamihu náhodou zdvihne hlavu a stane sa svedkom vraždy.“

Karty na stole je ďalší výborný detektívny prípad z Poirotovej série, ktorý si môžu čitatelia prvýkrát prečítať aj v slovenčine. Bez váhania ho môžeme označiť za jeden z najoriginálnejších a Agathe Christie sa skutočne vydaril. Zároveň je to jeden z najobľúbenejších prípadov samotného Belgičana, preto som zvedavá, čo naň povedia čitatelia. Kapitánovi Hastingsovi, Poirotovmu dlhoročnému priateľovi, sa napríklad zdal nudný... Ja však zastávam názor, že príbeh je hocijaký, ale určite nie nudný, práve naopak.

Niektorých možno odradí fakt, že je dopredu jasné, z ktorých štyroch potenciálnych páchateľov sa skutočne vykľuje vrah. Aby to však nebolo také očividné, Agatha Christie do toho primiešala vraždy z minulosti, pretože nám chce odhaliť myseľ vraha, núti nás dedukovať, vďaka čomu sa nemôže stať, že bude moment prekvapenia potlačený. Táto detektívka sa preto odlišuje od ostatných, riadiacich sa nemenným vzorcom, že vrahom je outsider, ten, o ktorom si myslíte, že s najmenšou pravdepodobnosťou spáchal zločin.

Celý román je skrátka magnifique!

Ďalším lákadlom môže byť zoskupenie hlavných postáv, ktoré Agatha Christie do príbehu vložila. Inšpektor Battle je známym vyšetrovateľom – vyskytol sa vo viacerých detektívnych prípadoch, kde s Poirotom spolupracoval, plukovník Race je tajným agentom britskej informačnej služby a Poirotovým priateľom, no najpozoruhodnejšou postavou (samozrejme, okrem Hercula Poirota) je postava spisovateľky, pani Ariadne Oliverovej. Ide o akési alter ego samotnej Agathy Christie a práve vďaka nej máme možnosť spoznať osobnosť samotnej autorky (inak úzkostlivo si strážiacej súkromie). Napr. Ariadne je posadnutá jablkami, rovnako ako Agatha, o ktorej sa povrávalo, že svoje zápletky vymýšľala vo vani, pojedajúc jablká.

Ďalšia podobnosť je, napríklad, v hlavnom hrdinovi: pre Ariadne je to fínsky detektív Sven Hjertson a svoju voľbu neskôr ľutuje, pretože o Fínoch dokopy nič nevie. To isté platí aj pre Agathu, tiež časom začala ľutovať, že si za svojho styčného detektíva zvolila Belgičana, pretože vôbec nepoznala ich mentalitu. Ariadne Oliverová sa dokonca stala akousi hovorkyňou Agathy Christie, prostredníctvom tejto postavy autorka vyjadrovala svoje názory, postoje, sťažovala sa, aká je jej práca náročná, že musí veľa premýšľať a premýšľanie je podľa nej veľmi nudné.

Karty na stole môžeme považovať za pozoruhodnú knihu. S náčrtom zápletky ste sa mohli stretnúť vo Vraždách podľa abecedy, Poirot sa tu zmieňuje aj o vyšetrovaní Vraždy v Orient exprese a nakoniec tu môžete nájsť aj niekoľko narážok, ktoré by sme dnes pokojne mohli označiť za rasistické. Nič to však nemení na tom, že celý román je skrátka magnifique!

• Meno autora: Agatha Christie
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 184