pondelok, 30 máj 2016 17:32

Cudzinec

Medzi vaše najobľúbenejšie činnosti patrí čítanie kníh. Romantika, krimi či literatúra faktu. Čítate všade, kde sa len dá, hocikedy, keď máte čo i len jednu voľnú chvíľku. Jeden večer si z nočného stolíka vezmete nový román, ktorý vás láka svojou zápletkou. Potom v ňom spoznáte seba a čitateľský zážitok sa mení na hotovú nočnú moru...

Catherine má niečo po štyridsiatke. Je úspešnou dokumentaristkou so schopnosťou vypáčiť z ľudí všetko nepríjemné bez toho, aby si to vôbec uvedomili. Darí sa jej, má šťastné manželstvo a zdravého syna, snažiaceho sa konečne postaviť na vlastné nohy. A k tomu jedno ťaživé tajomstvo, udalosť, ktorú si nepripúšťa a dvadsať rokov sa jej ju darilo vytesniť. Minulosť však každého skôr či neskôr dobehne, najmä, ak ide o smrť.

V tomto prípade pôjde o skutočne originálne odhalenie – Catherine niekto daruje Cudzinca, knihu opisujúcu istú udalosť spred dvadsiatich rokov – Catherininu osobu a zážitok z dovolenky v Španielsku. Neznámy pozná presné detaily, a to Catherine neskutočne desí. Uvedomuje si, že jediná osoba, čo o tomto všetkom vedela, je už dvadsať rokov mŕtva. Kto je autor a čo od nej chce? Prečo ju ničí a prečo sa kniha dostala práve do rúk jej syna? Prečo hlavnú hrdinku niekto nešťastnou náhodou zhodí v metre pod vlak a tá utrpí zranenia nezlučiteľné so životom?

Dvadsať rokov sa jej udalosť darilo vytesniť.

Cudzinec je sugestívne podané rozprávanie a z určitých častí vám z neho bude behať mráz po chrbte. Zhruba prvá polovica má prudký a napínavý dej, nebudete vedieť, na čom ste, čo Catherine urobila, keď jej vinou niekto zahynie... A keď sa tam objaví vetchý starček Stephen – to ešte len začnú dohady... No po tomto čitateľskom vrchole nasleduje strmý pád v podobe okatého riešenia a na konci vás dokonca môže čakať (v závislosti od veľkosti očakávania) mierne sklamanie. Celkový dojem z knihy teda ostáva taký nemastný-neslaný.

„Tá kniha bude ako teriér, taký môj maličký Jack Russel. Vyňuchá ju, vydurí zo skrýše a vyženie von. Ostrými špicatými zubami z nej strhne falošné ja, ktoré si vybudovala, nahú ju vystaví pohľadom verejnosti. Dobrý úkryt si našla – dlhoročné vydarené manželstvo, celebritná kariéra, materstvo... Hlavne na to materstvo by sme nemali zabudnúť. Samé dôveryhodné prestrojenia. Vyjdi s farbou von, doriti! Predveď sa svetu taká, aká si! Uvidíme, ako sa ti potom bude žiť.“

Negatívne emócie si môžu nájsť cestičku aj k vám.

Román je nabitý negatívnymi emóciami, zovšadiaľ cítite len zlobu a nenávisť, a pokiaľ si nedáte pozor, resp. sa neodosobníte, nájde si cestičku aj k vám. Rozprávanie sa strieda medzi Catherine a Stephenom, až kým nedôjde k ich vzájomnému a nevyhnutnému stretu. Ten vypáli tak, že vás zrazí na kolená. Ich stretnutie bolo podľa mňa jedným z najpodivnejších momentov knihy. Neverila som, že autorka po všetkej tej zlosti a psychotyranii na nás vybalí dojemné uzmierenie dvoch tak veľmi odlišných ľudí. Avšak aj na tomto mieste sa prejavila jej zručnosť, pretože si vybrala inú, tretiu cestu.

Cudzincovi pôjde o rýchle a nekomplikované čítanie. Text je rozčlenený do niekoľkých krátkych, na seba nadväzujúcich kapitoliek odohrávajúcich sa v jednom období. Výnimku tvorí len zopár z nich, ktoré nás prenesú v priestore do Španielska a v čase o dvadsať rokov späť. Vety sú jednoduché, výstižné, žiadne zbytočné slová. Nie je tu miesto pre sentiment či dojemné scénky a autorka sa nedrží ani stratégie v zmysle koniec dobrý, všetko dobré. Všetko je presne také, ako má byť, asi aj preto sa príbeh tak rýchlo stal bestsellerom.

„Ryba zaberie, viem to, a len čo sa zahryzne, vytiahnem ju. Nie doslova, nijaká sieťka nie je, ale aj tak. Mne stačí, aby sa tá klzká rybička zahryzla. Predstavujem si, ako mi zabrní ruka, keď zacítim šklbnutie silonu. Chcem ju vidieť s háčikom zabodnutým v hrdle. Dívať sa, ako moja korisť bojuje o každý nádych. Mať jej osud vo svojich rukách. A potom tresk po hlave niečím tupým. Aké jednoduché!“

Domnienky sú klamlivé a zavádzajúce...

Renée Knightová nám vo svojej prvotine dokonale predostiera, aké sú domnienky klamlivé a zavádzajúce, aké je nebezpečné sústrediť sa na jednu očividnú vec a nepripustiť si aj iné možnosti interpretácie. V jej románe pomaly strácame vlastný úsudok, pretože sa naša pomyselná miska váh nakláňa na jednu i druhú stranu. Podvedome cítime, že pravdu má Catherine a držíme jej prsty, aby v sebe našla dostatok síl vydržať, nepoddať sa, neprehrať, no zároveň nezostávame ľahostajní k spomienkam, tvrdeniam, no najmä dôkazom v rukách Stephena a jeho ženy.

Cudzinec je výborným psychotrilerom, demonštrujúcim, že pomsta a nenávisť sú silnými zbraňami, najmä v rukách labilnejšieho človeka. Rovnako nás utvrdzuje v tom, že polopravdy sú ešte horšie ako lži a zároveň vo fakte, že tajomstvá sú tajomstvami nielen preto, aby sa uchovávali, ale najmä preto, aby sa odhaľovali. A na to netreba zabúdať.

• Meno autora: Renée Knightová
  • Počet strán: 304
  • Dátum vydania: utorok, 23 február 2016