utorok, 24 máj 2016 18:40

Temné tajomstvá

Tajomstvá sú ťažké bremeno. Ak ich človek v sebe nosí, ide o samotársku drinu. Keď sa k tajomstvám navyše pripojí pocit viny, môžu človeka zničiť. Ich spoločným menovateľom je, že sú temné. Niektoré dokonca viac, ako by sa nám páčilo.

Severské krimi si už niekoľko rokov drží štatút kvalitne napísanej knihy a je preto pochopiteľné, že nachádza čoraz viac priaznivcov. Takmer všetky čitateľa strhnú už po úvodných stranách, až má problém pustiť ho z rúk. Ich spojivom sú naturalistické opisy, premyslené konanie, istá tajomnosť a pochmúrnosť, nezriedka depresia, vystupujúca z napísaných riadkov. Pre niekoho možno príliš drsné, pre iného to pravé k popoludňajšej káve či večernému drinku.

Z riadkov vystupuje depresia.

Autorská dvojica Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt nám sľubuje výnimočný čitateľský zážitok. A vôbec nezavádzajú. Temné tajomstvá sú presne takým príbehom, ktorý v sebe zahŕňa všetky atribúty „pravého“ mrazivého krimi. Možno sa pýtate, kam na to tí Škandinávci chodia, alebo čo sa im musí odohrávať v hlave, keď píšu o toľkých zvrátenostiach... Nečudujte sa, čo majú robiť, keď nastane polárna noc?

„... a uvedomil si, že jeho správanie malo mnoho spoločného s motívmi, ktoré poháňajú sériových vrahov. Dá sa povedať, že kým on hral poker o zápalky, sérioví vrahovia hrali o zlaté žetóny. Základ bol však rovnaký: detstvo s nedostatkom empatie a lásky, nízka sebadôvera a potreba prejaviť svoju silu. Človek potrebuje uznanie a fantazíruje o ovládaní iných. V jeho prípade išlo o sex, pri sériových vrahoch o život či smrť obete.“

Vlastné ego je nútené skloniť sa pred osobnou záležitosťou.

Spísať v krátkosti, o čom Temné tajomstvá sú, si vzhľadom na hlavná líniu a početné vybočenia vyžaduje značnú námahu. Skrátka – sú o temných tajomstvách. O tajomstvách obete, o tajomstvách páchateľa, o tajomstvách rodiny, o tajomstvách priateľov... Každý má to svoje a ich rozsah povedie k nevyhnutnému – k vražde. Obeťou sa stáva mladý tínedžer, zavraždený obzvlášť brutálne. Stopy nevedú nikam, vyšetrovanie sa neposúva. Nátlak médií a politikov sa stupňuje, avšak vyriešenie dlho viazne. Keďže miestna kriminálka prípad nezvláda, povolaný je vyšetrovací tím Riksmord, no aj napriek špičkovým vyšetrovateľom vražda stále zostáva neobjasnená. Nové svetlo a novú chuť do práce by mohol poskytnúť bývalý kriminálny psychológ Sebastian Bergmann, ktorého povolajú k prípadu. Mohol, keby ho strata manželky a dcérky nepripravila aj o posledné zvyšky sebakontroly, empatie, úctivosti, ohľaduplnosti; keby javil aspoň mizivé známky porozumenia a rešpektu voči ostatným ľuďom; keby ho vlastné dobyvačné sklony nenútili myslieť aj na niečo iné ako jednorazovku s neznámou ženou. Ako vyšetrovanie postupuje, jeho vlastné ego je nútené skloniť sa pred istou osobnou záležitosťou, ktorá ho nakoniec do prípadu vtiahne viac, ako si predstavoval.

Temné tajomstvá sú skvelým krimipríbehom, ktorý by nemali milovníci tohto žánru ignorovať. Z knihy dýcha napínavá atmosféra, nenudí, aj napriek možno ťažšiemu rozbehu, brániacemu úplnému vtiahnutiu do deja. Avšak, už prvá veta samotného vraha, ktorý sa za vraha nepovažuje, čitateľa jednoducho musí navnadiť, takže sa s rozkúskovaním deja ľahko zmieri. Od ostatných sa môže líšiť minimom opisov, absentujúcim detailným nechutným rozpitvávaním spôsobu vraždy, dokonca aj dôvod vraždy je nakoniec prostý. Autori neriešia závažné problémy spoločnosti, postupujú jednoducho a pritom po celý čas efektívne.

„Muž, ktorý nebol vrah, si prečítal emotívny text a zamyslel sa. Chcel by, aby sa to nestalo? Rozhodne. Ale také myšlienky nemali význam. Čo sa stalo, už sa neodstane. Či cítil výčitky? Ani nie. Výčitky preňho znamenali, že človek by v rovnakej situácii konal inak.
A to by nekonal.
Nemohol.
V stávke bolo príliš veľa.“

Do očí vám bije niekoľko smutných aspektov.

Čo čitateľa poteší, je fakt, že autori vedia vytvoriť charaktery. Každá postava v sebe nesie niečo individuálne, nečitateľné, niečo, čo vás na prvý pohľad zaujme natoľko, že nebudete nad ich konaním a myslením prevracať oči. Ústredná postava Sebastiana Bergmanna je pre vyšetrovanie kľúčová, hoci jeho prílišný cynizmus a bezohľadný prístup vám nemusí byť hneď po chuti. Zvlášť tragikomická je postava miestneho vyšetrovateľa Haraldssona, ktorý kvôli manželkinej snahe otehotnieť porušuje takmer všetky svoje zásady a neúmyselne robí chybu za chybou. Táto smutnosmiešna postava v niekom môže vzbudiť pobavenie, v druhom zase údiv nad tým, čo sú ochotné páry podstúpiť, aby ich túžba po oplodnení zostala naplnená.

Temné tajomstvá pokrývajú tematiku dobre známu aj v našich končinách, aby ste ju vedeli precítiť, nemusíte nevyhnutne žiť v Škandinávii. Do očí vám bije niekoľko smutných aspektov, azda ten najsmutnejší je, že smrť mladého človeka môže byť zbytočná. Ak sa ju rozhodnete prečítať, chybu určite nespravíte, avšak aj napriek mnohým pozitívam z nej na zadok nespadnete, takže hodnotiť ju ako nevytŕčajúci priemer nemusí byť tak úplne od veci.

• Meno autora: Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
  • Národnosť: švédska
  • Počet strán: 432