pondelok, 16 máj 2016 12:46

Anglický špión

Pri sledovaní/čítaní sa často dokážeme identifikovať s hrdinstvom hlavných postáv. V čom tkvie to hrdinstvo superhrdinov? Sú to všetko takmer nadľudia s priam magickými schopnosťami na jednej strane a na strane druhej s črtou, ktorá ich zdanlivo diskvalifikuje, no v prevažnej miere si práve ňou získavajú sympatie čitateľa. Aký je Gabriel Allon?

Gabriel Allon zo spomínaného radu superhrdinov vybočuje. Zlú vlastnosť by sme na tomto izraelskom špiónovi hľadali ťažko. Je vynikajúco fyzicky, psychicky, odborne i jazykovo dokonale vybavený. Ešte aj pre hrdinov typická zvláštnosť je reštaurátorstvo, ktoré využíva ako svoje krytie i koníček. Žiadny chľast, drogy, ženy, supersila ani nič podobné. Jedným slovom dokonalý sympaťák. O možno jeho jedinej chybe, zodpovednosti pri výkone povolania, by mohla hovoriť jeho žena. Ako by ste reagovali, keby váš manžel pár dní pred pôrodom dvojčiat nasadol v Taliansku do lietadla a napriek sľubu sa zapojil do špionážnej hry? No a po pár dňoch by prebehla svetovými médiami správa, že zomrel v Anglicku...

Väčšinou sa všetko jeho konanie deje akosi až príliš prirodzene.

Allonov „otec“ Daniel Silva je americký a podľa mnohých špičkový autor špionážnych románov. Anglický špión je jeho ostatným dielom zo série, ktorú pravidelne servíruje, s ročnou prestávkou, od roku 2000. Špionážna séria s Gabrielom Allonom má teda ďalšie pokračovanie.

Musím konštatovať, že som bola trošku sklamaná. Hoci dôvody sklamania sú pre žáner špionážnej literatúry skôr typické. Allon cestuje hore dole po Európe, v každej z tajných služieb niekoho má, stačí SMS a je v lietadle s novou identitou, veľa vydrží, prežije výbuchy či splynie s prostredím. Neviem posúdiť, či je to v kontexte tajných služieb bežné, ale ak áno, tak wow! Väčšinou sa všetko jeho konanie deje akosi až príliš prirodzene, plynule. Problémy prichádzajú z jediného dôvodu, aby ich Allon lúsknutím prstov vyriešil. Neraz by sa nestačil diviť ani Bond, a to je už čo povedať.

„Malo to tak byť. V spravodajskej aj v reštaurátorskej práci vždy sledoval svoj cieľ. Želal si, aby mohol nepozorovane prísť a odísť, nezanechať po sebe žiadne stopy. Pravda, nie vždy sa to podarilo. A teraz bol mŕtvy.“

Línia rozprávania o teroristickej IRA udržiavala moju pozornosť.

V knihe Anglický špión Allon pátra po mužovi, ktorý spôsobil množstvo utrpenia, spolupracuje s diktatúrami, pracuje pre IRA a navyše stojí za bombou, ktorá Allonovi zobrala syna. Práve línia rozprávania o teroristickej organizácii IRA, pomeroch v Severnom Írsku a ich vzájomných stretoch s Anglickom sú tým, čo udržiavalo moju pozornosť. Pomohlo mi to do istej miery lepšie pochopiť situáciu, reálie a trošku oprášiť vedomosti o tejto zložitej kapitole európskych dejín. Ak sa však chcete poriadne zorientovať alebo vám tieto skutočnosti nič nehovoria, budete potrebovať šikovnú monografiu, alebo aspoň nejaký ten internetový vyhľadávač.

„Gabriel vytiahol z vrecka BlackBerry a poslal dopravnému oddeleniu na Bulvári kráľa Saula požiadavku na dve letenky prvej triedy – jednu pre Johannesa Klempa, druhú na meno Adrien LeBlanc. Dopravné okamžite potvrdilo príjem správy a vyzvalo Gabriela, aby počkal. O dve minúty mu prišli čísla rezervácií.“

Silvov štýl, akým nám všetko vyššie spomínané podáva, je v mnohých ohľadoch nevyspytateľný. Pasáže plné akcie a rýchleho sledu udalostí strieda s nekonečne nudnými časťami. A keď už máte pocit, že sa konečne orientujete, objaví sa postava z minulosti a vy ani netušíte, kam ju zaradiť. Mnohí sa zamotajú do siete skratiek názvov tajných služieb, ktoré pred nami neustále defilujú a povedať, kto, s kým, kde a ako, bude naozaj zložité.

Anglický špión je žánrovo vyhranená kniha.

„,Myslíš, že Rusi majú zmysel pre iróniu?´ ,Tolstoj ho mal. Ale cár rozumie iba sile.´ ,A Iránci?´ Šamron sa nakrátko zamyslel, kým odpovedal. ,Tí ešte majú čo stratiť,´ povedal nakoniec. ,Preto s nimi treba zaobchádzať opatrnejšie.´“

Anglický špión je žánrovo vyhranená kniha. A práve vyhranenosť zrejme spôsobí, že čitateľa, ktorý nie je fanúšikom špionážneho románu, si kniha nezíska. Dokonca si myslím, že titul zaujme ani nie tak fanúšika žánru ako fanúšika samotného Daniela Silvu. Treba však povedať, že sa môže stať zaujímavým vybočením a spestrením pre nejedného knihomoľa. Existencia ľudí ako Allon robí náš svet obývateľnejším, aspoň ten fiktívny. Buďme preto pokojní aspoň počas čítania, veď Allon je späť.

• Meno autora: Daniel Silva
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 344