piatok, 29 apríl 2016 18:31

V službách zla

Tretí prípad Cormorana Strikea je hrozivejší, náročnejší a napínavejší. Vrah sa totiž rozhodol pomstiť samotnému detektívovi a na mušku  si vzal aj jeho partnerku Robin. Cieľ je jasný: zničiť mu život hrozným a bolestivým spôsobom.

Všetko sa začalo, keď Cormoranova asistentka Robin, ktorá má, mimochodom, všetky predpoklady stať sa skvelou detektívkou, dostane poštou balíček. Myslí si, že jej prišli veci na svadbu, ktorú má o chvíľu, no v balíku bola odseknutá noha. Kto jej ju poslal? A prečo? To už musí zistiť Cormoran Strike, súkromný detektív, ktorý v minulosti vyriešil dva veľké prípady, zatienil políciu, neostal skrytý pred novinármi, a tak má teraz veľa obdivovateľov, ale aj neprajníkov.

„V škatuli bola bokom napchatá odseknutá ženská noha s ohnutými prstami, aby sa do nej zmestila.“

V balíku bola odseknutá noha.

Tentoraz je to však osobnejšie. Všetky stopy smerujú k tomu, že niekto chce cez Robin dostať samotného Strikea. Detektív má hneď niekoľko tipov z minulosti, ktoré by ho mohli priviesť k vrahovi. Ten sa medzitým stáva novodobým Jackom Rozparovačom, zavraždeným ženám odsekáva kúsky tela a niektoré skončia v pošte u Robin. Táto neželaná pošta, samozrejme, u novinárov vzbudí enormnú pozornosť a Strike prichádza o posledných klientov, dochádzajú mu peniaze a vrah je stále bližšie, pričom sa zrejme zameral práve na jeho parťáčku, Robin. Dostane sa Strike k vrahovi skôr, ako zabijak pôjde po Robin?

Zatiaľ najlepší príbeh

Žiaden z prípadov Cormorana Strikea sa nezaobišiel bez napätia, poriadnej dávky drámy a nečakaného rozuzlenia. Tretí príbeh je však oproti ostatným dvom oveľa pokrokovejší. Zaujímavou rovinou je aj odhalenie osobného života hlavných hrdinov, striedavo sa dostávame do hlavy Robin, ktorá krátko pred svadbou vôbec nevie, či sa vydá a Strikea, analyzujúceho Robin nielen z pohľadu jeho podriadenej.

„Zatiaľ čo sa Robin sústredila na jazdu v čoraz hustejšej rannej špičke, Strike mlčky fajčil a uvažoval, že ju rád rozosmieva. Okrem toho si uvedomil, že je oveľa šťastnejší, keď sedí v tomto otlčenom landroveri a rozpráva sa s ňou o hlúpostiach, než včera pri večer s Elin.“

V tomto príbehu príde detektív takmer o všetko. Rozlúštiť prípad nebude jednoduché, to je jasné. K stopám sa dostáva ťažko a mnohokrát podstupuje riskantné operácie zbytočne. Ani ku koncu príbehu neviete, kto za vraždami stojí. Tipovať môžete, koľko chcete, no kým vám to autorka neprezradí, zrejme budete poriadne mimo. Kandidátov je niekoľko, no zdá sa, že ani jeden z nich za vinníka nepasuje.

Autorka rozprávanie obohatila aj o kapitoly písané z pohľadu vraha.

Toto je presne ten atribút poriadnej krimi knihy, ktorý v takomto žánri nesmie chýbať. Autorka rozprávanie obohatila aj o kapitoly písané z pohľadu vraha, no stále nemáte potuchy, kto ním naozaj je. Navyše naozaj podrobne opisuje jednotlivé vraždy, až vám z toho miestami môže byť zle. Táto kniha rozhodne nie je pre slabé povahy.

„Aj tak však ustavične fantazíroval o tom, že To zabije. Vedel si predstaviť, ako by tá hlúpa tvár ochabla, keby jej do brucha vrazil nôž. Nemohla by uveriť, že Zlato (tak ho volala) ju zabíja, hoci by mu po rukách tiekla jej horúca krv a kovový pach by presýtil vzduch rozochvený jej výkrikmi...“

Viac pocitov ako kedykoľvek predtým

Bravúrne vykreslenie jednotlivých charakterov autorky vtiahne do deja aj toho, kto si povedal, že bude čítať s nadhľadom. Ja som niekedy knihu musela zámerne odložiť, aby som o všetkom popremýšľala, dala si veci dokopy, no aj tak som nebola ani o kúsok bližšie k vrahovi. Inak, celé pátranie nie je o tom, že by detektív svojou bystrosťou dávno vedel, kto je vrah a behom chvíľky ho strčil za mreže. Nie, pátranie je pomalé, Strike často tápa, všetko sa naťahuje – nejako takto by to mohlo pokojne vyzerať naozaj. A nikdy to nie je nudné. Totiž aj pasáže, v ktorých si myslíte, že Robin a Cormoran to môžu rovno zabaliť a ísť na kávu, lebo nič nedosiahnu, boli napísané zvláštnou dávkou napätia, ktorá vás hodila naspäť do stoličky a prinútila pokračovať v čítaní.

V tejto časti odhalia svoje vnútro väčšmi ako kedykoľvek predtým.

„Nestojí to za to! Dať sa zabiť, len aby si unikla súkromnému životu!"

Hoci ide o tretiu knihu a človek by si pomyslel, že o postavách už vie dosť, práve v tejto časti odhalia svoje vnútro väčšmi ako kedykoľvek predtým. Ich súkromný život sa síce nedostáva do centra pozornosti, stále je na periférii hlavného cieľa – dolapenia vraha – no je vítaným prídavkom, ktorý pomôže čitateľovi nahliadnuť do ich obývačiek a zistiť, že ich minulosť na nich často číha v tmavom rohu ulice a vkráda sa im do snov častejšie, než by sami chceli.

Strhla sa a on okamžite oľutoval svoje slová.
,Nevyužívam prácu ako únik,´ zamrmlala. ,Baví ma. Dnes ráno som sa zobudila a bolo mi zle z toho, čo som ti porozprávala včera večer. Bála som sa, že... že si pomyslíš, že už na to nemám.´“

Strach a hnus

Lepší názov ako V službách zla sa knihe ani nedal vymyslieť. Je to výborný príbeh plný strachu v rôznych podobách a nechutností, ktoré nemožno ignorovať. Autorka sa za svoje kriminálne romány hanbiť nemusí a priaznivci Harryho Pottera ich môžu s pokojom čítať a tešiť sa, že rozprávačský talent J. K. Rowlingová nezahodila, ale zveľaďuje ho, hoci v inom štýle.

• Meno autora: Robert Galbraith
  • Knihu vydalo: Albatros media
  • Počet strán: 512