sobota, 23 apríl 2016 14:45

Piata žena

Taký majster spisovateľ, ako je Henning Mankell, môže siahnuť po akejkoľvek téme a vždy z nej vytvorí neuveriteľne napínavý príbeh. Taký, z ktorého často mrazí a páchateľ nie je jasný do poslednej strany. A my ho preto zbožňujeme.

Ako už u Mankella býva zvykom, detektívny príbeh Piata žena v sebe nesie viaceré nepochopiteľné vraždy, v ktorých nič nie je také, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Prvou obeťou je starší muž, ktorého našli napichnutého na hroty kolov dômyselne umiestnených v priekope. Na to by predsa páchateľ potreboval nielen dotyčného dlhodobo sledovať, ale mať aj poriadnu fyzickú silu, prípadne ďalšieho pomocníka.

„,Nielenže ho zavraždil, ale chcel, aby trpel. Ktovie, ako dlho tam visel. Veď ho počuli len vrany. Na túto otázku nám možno budú vedieť odpovedať lekári.´ Lisa Holgerssonová skrivila tvár od hnusu:  ,Kto by to robil?!´ ,Netuším, ale je mi z toho na vracanie.´“

Všetky stopy ich dostávajú späť na začiatok vyšetrovania.

Bezradným vyšetrovateľom všetko zhoršuje nepríjemné počasie, obyvatelia tvoriaci si vlastnú domobranu a ďalšie podivné vraždy, ktoré síce nemusia spolu súvisieť, no aj tak komisár Wallander so svojim tímom riešia všetko spoločne. Teda – snažia sa riešiť. Všetky stopy ich dostávajú späť na začiatok vyšetrovania, a tak až do poslednej chvíle nespia, neoddychujú, len pátrajú po zločincovi, akého tu ešte nemali.

Obrovskou výhodou pre čitateľa je v tomto prípade fakt, že prebiehajúce vyšetrovanie je prelínané krátkymi časťami, ktoré opisujú páchateľove činnosti. Už od začiatku tak viete, kto je tým brutálnym vrahom. Teda, skôr viete, čo sa chystá spraviť a poznáte pár jeho krokov ešte predtým, ako sa stanú. V tom momente však budete mať veľkú chuť vstúpiť do knihy a bezradným vyšetrovateľom pomôcť. Ak nie nájsť vraha, aspoň zachrániť budúce obete. Budete im chcieť našepkať, že to, čo im chodí po rozume, je v skutočnosti pravda a nemali by zvažovať iné možnosti.

Budete mať veľkú chuť vstúpiť do knihy a bezradným vyšetrovateľom pomôcť.

„Wallander posedával v aute a premýšľal nad jej slovami. Žeby ho desil práve fakt, že človek je mŕtvy celú večnosť? Naštartoval motor a viezol sa krajinkou, ktorá mu pripadala rovnako pochmúrna ako prebiehajúce vyšetrovanie. Uvažoval o udalostiach posledných dní – prepichnutom mužovi z priekopy a mužovi priviazanom o strom. Nezabudol, samozrejme, ani na otca ležiaceho na zemi medzi svojimi obrazmi. Smrť sa ukázala v najhoršom možnom svetle.“

Mankell už tradične nesklamal. Jeho trilery sú plné napätia a zamotaných detektívnych prípadov, ktoré by nedokázal vyriešiť nik iný, len vyšetrovateľ Wallander a jeho tím. Každý z nich je úplne iný a prežíva okrem práce aj svoj súkromný život. Ann-Britt má dieťa, o ktoré sa jej kvôli práci neustále musí starať opatrovateľka. Martinssonovu dcéru v škole zbili kvôli nevyriešeným vraždám. A samotný Wallander sa na začiatku knihy zblíži so svojím otcom na dovolenke v Taliansku, no o pár strán ďalej sa musí zmieriť s jeho smrťou. Najhoršie je, že ani nemá čas smútiť a vyrovnať sa s tým. Práca je ich spoločným záujmom, ale aj rovnakým zdrojom osobných či rodinných problémov.

Ani menej vnímavý čitateľ sa v stránkach knihy nestratí.

Čítanie tejto knihy plynie veľmi ľahko. Mankell nevyužíva žiadne rozsiahle opisy, či zbytočné odbočky od hlavnej dejovej línie. Má výborný štýl a my sa naozaj cítime ako súčasť vyšetrovacieho tímu, núti nás hltať jedno slovo za druhým až do poslednej strany. Autor niektoré súvislosti počas knihy párkrát zopakuje, vďaka čomu sa ani menej vnímavý čitateľ v stránkach knihy nestratí.

Ak máte chuť na kvalitnú detektívku, siahnite po tvorbe geniálneho Henninga Mankella. Nemusí to byť nutne Piata žena, pretože nech začnete ktoroukoľvek jeho knihou, budú tie ostatné pre vás povinnou jazdou. Sú totiž silno návykové a knižná duša každého fanatika do kriminálok bude jednoducho túžiť po ďalšej.

• Meno autora: Henning Mankell
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Marenčin PT