pondelok, 18 apríl 2016 19:28

Pamatuji si vás všechny

V opustenej islandskej dedinke sa trojica mladých ľudí rozhodne zrenovovať starý dom. Čoskoro zistia, že urobili osudnú chybu a v dedine nie sú tak celkom sami. Na druhej strane fjordu rieši polícia záhadnú samovraždu, ktorá vedie k otvoreniu starých prípadov. Všetko je však hrôzostrašnejšie, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

Severské detektívky sú často zárukou kvality. Platí to aj pre román Pamatuji si vás všechny od islandskej spisovateľky Yrsy Sigurðardóttir. V žánri nie je žiadny nováčik a jej detektívne thrillery s právničkou Tórou Gudmunsdóttir dostali mnohé ocenenia. Na počudovanie však začínala ako spisovateľka detských knižiek a jej pôvodné zamestnanie stavebnej inžinierky je tomu literárnemu na míle vzdialené. Dnes zvláda obidve brandže a na konte má už desať detektívnych románov, ktoré nikdy nezabudne okoreniť štipkou mystiky.

Jej kniha desí zvukmi, pachmi a tieňmi, nie krvou.

„Ten vetřelec je možná slyšel. Opět se ozvalo vrzání a rychle se blížilo. Katrín bojácně hleděla na roh domu. Byla přesvědčená, že každou chvíli musí jejich pronásledovatele zahlédnout. Jediné, co ale dokázala, bylo upírat zrak na nebezpečné místo. Líf se pohybovala jako zhypnotizovaná. Když se za rohem objevila malá ruka, obě ženy hlasitě vykřikly.”

Yrsa je naozaj majsterka v žánri a islandské prostredie jej dáva veľa možností na podčiarknutie atmosféry. Román sa odohráva v zime, ktorá mrazivé napätie umocňuje dvojnásobne. Vaše nervy sú preto na prasknutie a nemôžete knihu položiť z ruky. Keď som začala knihu čítať, myslela som si, že pôjde o klasický duchársky hororový príbeh. Zo začiatku sa moje očakávania potvrdzovali. Veď čo zaujímavejšie by mohol strašidelný dom v opustenej dedine ponúknuť? Opak bol ale pravdou. Keď vás začne nudiť hašterenie mladých Islanďanov v opustenej dedine, začne sa pred vami odvíjať ďalší rovnako zaujímavý detektívny príbeh, ktorý odkrýva mnohé záhady.

Kde sa jedna dejová línia v napätí končí, tam druhá začína.

Yrsa dokonalo namiešala jednotlivé prvky, línie a dejové zvraty. Stotožňujem sa však s mnohými názormi čitateľov, ktorí jej vyčítajú, že veľa súvislostí v knihe zostalo nezodpovedaných. Dávno som sa ale po prečítaní knihy tak nebála. Zistila som, že čítať si niečo podobné v dome v noci nie je dobrý nápad a ľakala som sa takmer všetkého. Darmo si na začiatku hovoríte, že to vôbec nie je strašidelné. Yrsa vie, ako vybudovať napätú atmosféru a šokovať v každej kapitole. Hlavné postavy sú vykreslené veľmi realisticky a hrdinovia sa snažia všetky nevysvetliteľné úkazy vysvetliť racionálne. Aj vďaka ich popieraniu nadprirodzena nie je titul klasickou ducharinou. Zaujímavosťou knihy, ktorá vyšla prvýkrát v roku 2010, je, že pre anglický a americký trh musela byť zmenená obálka, pretože tá islandská bola až priveľmi desivá. Uhrančivé oči preto vymenili za mužskú postavu s domom.

„Když už Freyr ležel v posteli, naslouchal zvukům domu, místo aby jako jindy usínal se sluchátky přehrávače v uších. Netrvalo dlouho a hořce toho litoval.”

Dej krimithrilleru Pamatuji si vás všechny sa odohráva v severozápadných fjordoch Islandu. Manželský pár Katrín a Gardar a ich kamarátka Líf sa rozhodnú zrenovovať starý dom v opustenej dedine Hesteyri. Dostať sa tam dá len pomocou člna a iných ľudí by ste tam pomimo turistickej sezóny len ťažko hľadali. V dome nie je elektrina a všetko, čo sa dá použiť, si museli mladí ľudia z Reykjavíku priniesť sami. Čoskoro zistia, že kapitán člnu ich oprávnene varoval pred domom, o ktorom kolujú čudné povesti.

Počujú zvláštne zvuky, na podlahe sa objavujú mokré šlapaje a ovzduším sa nesie neznesiteľný zápach.

„Bylo tedy nutno spokojit se s tím, že Hesteyri se stalo úředně uznaným obchodním místem roku 1881 a že v letech největšího rozkvětu tu mívalo trvalé bydliště čtyři sta dvacet lidí. Patřili k němu také rádiová stanice, později telefonní ústředna a stálý lékař. O konci osídlení tady stálo jen to, že od roku 1940 se vesnice stále zmenšovala a poslední obyvatelé se odsud odstěhovali v roce 1952.”

Druhá dejová línia nás zavedie na náprotivnú stranu fjordu do mesta Ísafjörður. Psychológ Freyr a detektívka Dagný riešia prípad záhadnej samovraždy, ktorá ich zavedie na stopu ďalších dávnych úmrtí, ktoré spolu nepochopiteľne súvisia. Keďže však išlo o úmrtia vo vysokom veku, nikto im predtým nevenoval dostatočnú pozornosť. Všetko sa začne postupne rozplietať a Freyr bude musieť znovu preskúmať aj prípad svojho zmiznutého malého syna.

Ak máte radi severské krimi a chcete si rozšíriť svoje obzory až po islandské severné brehy, musíte siahnuť aj po tejto knižke. Yrsa spája mystické príbehy z podsvetia s tradičnou detektívkou a ako bonus ponúka mrazivé chvíľky napätia a strachu, ktoré sú zaručené.

• Meno autora: Yrsy Sigurðardóttir
  • Národnosť: islandská
  • Knihu vydalo: Metafora