utorok, 12 apríl 2016 08:30

Ozveny viny

Gwen má 35 rokov. So svojím otcom Chadom žije na veľkej farme neďaleko Scarborough. Je utiahnutá, bojazlivá, podľa mnohých staromódna nielen v obliekaní, ale aj názoroch a vnímaní sveta, bez ambícií a cieľov. Ako blesk z jasného neba sa pri nej zjaví muž, ktorý ju očarí. Keďže je Gwen v láske úplný začiatočník, na Davovu žiadosť o ruku nadšene pristane.

Gwen sa s novinou chce podeliť s kamarátkou Leslie. Tá je úprimne prekvapená, priateľke praje šťastie. Nie je si však istá, či je Dave ku Gwen úprimný. Na oslave zásnub sa pri jednom stole stretnú spolu so snúbencami aj Gwenin otec Chad, Leslie so svojou starou mamou Fionou, manželia a dlhoroční priatelia Colin a Jennifer. Zásnubný večer sa nečakane premení na nočnú moru. Fiona nahlas vysloví svoj názor na Dava, ktorého považuje za človeka, ktorý Gwen vôbec nemiluje, ide mu iba o jej majetok, ktorý svadbou ľahko získa.

Nie je si však istá, či je Dave ku Gwen úprimný.

Keď si hostia mysleli, že hádka Fiony a Dava bude najhoršou udalosťou večera, mýlili sa. Fionu nájdu ráno zavraždenú v neďalekom lese. Vyšetrovanie miestnej detektívky niekoľko dní nikam nevedie, polícia tápa v tme. Čo detektívku Almondovú stavia do nelichotivého svetla je aj fakt, že naďalej ostáva neobjasnená aj vražda mladej študentky. Obe tieto vraždy možno majú rovnakého páchateľa alebo motív, istotne ich však spája brutalita a nenávisť, s akou boli spáchané.

„Ubehli takmer tri mesiace, čo našli hrozne doriadenú mŕtvolu dvadsaťjedenročnej študentky, a ľudia na okolí sa k tejto téme vracali takmer denne. Taký hrozný čin sa tu už veľmi dlho nestal. Páchateľ schmatol obeť za plecia, hlavu jej roztrieskal o kamenný múr a šokovaná verejnosť sa z detailov, ktoré zo súdneho lekárstva nepochopiteľným spôsobom unikli do médií, dozvedela, že vždy chvíľku počkal, kým obeť neprecitne, a potom v ohavnom čine s ešte väčšou intenzitou pokračoval. Amy Millsová trpela najmenej dvadsať minút, opakovane sa preberala z bezvedomia, až napokon zomrela.“

Vraždy spája brutalita a nenávisť, s akou boli spáchané.

Hriechy z minulosti

Možno bol páchateľom niekto, kto poznal Fioninu a Chadovu spoločnú minulosť. Fiona v mladom veku prežila bombardovanie Londýna. Rodičia vtedy posielali deti na vidiek v nádeji, že tam budú v bezpečí a po vojne sa opäť vrátia. Fiona sa dostala k láskavej rodine Beckettovcov, ktorí už mali syna – Chada. Prežili tam najhoršie roky vojny, no Fiona mala vlastnú rodinu, preto sa musela vrátiť. Ku Chadovi však prechovávala sympatie a bola mu oporou aj v dobe, keď sa oženil a založil rodinu. V ich životoch sa ale stalo niečo, čo oboch natrvalo poznačilo. Má toto ich tajomstvo dosah až do súčasnosti? Kto a ako objavil pravdu? Najhorší scenár však do pomsty nezahŕňa iba Fionu a Chada, ale aj ich blízkych.

„Teta Edith mi zabalila vyradené obnosené šaty, ktoré mi boli prikrátke, pulóver s vyrastenými rukávmi a chlapčenské poltopánky. Mama mi ušila nočnú košeľu a uplietla dva páry pančúch. Na cestu som si dala kárované šaty, v ktorých som prežila bombardovanie, starý pletený svetrík a červené sandále – posledný majetok, čo mi ostal. Na sandále už bolo trocha chladno a mama ma upozorňovala, že istotne prechladnem, no ja som nepopustila. Prišla som o všetko, a teraz ma matka posiela preč, tak predsa v tom cudzom svete potrebujem aspoň vlastné šaty a vlastné topánky. Nech prechladnem. A možno dostanem aj zápal pľúc a zomriem. Mama ostane celkom sama, tak jej treba.“

Charlotte Linková

Pôvodom nemecká spisovateľka Charlotte Linková sa touto knihou veľkými písmenami zapísala do môjho vedomia. Tento psychologický román je nielen príbehom o nenávisti, ktorej dôsledkom je smrť. Životné príbeh hrdinov sú poznačené neúspechmi v osobných životoch, v práci, nedostatkom sily urobiť v živote zmenu, osamelosťou, opustenosťou a pocitom bezmocnosti. Charaktery postáv sa v príbehu vyvíjajú a postupne odhaľujeme, prečo sa všetci radi opakovane vracajú na beckettovskú farmu, kde sa už dlhé desaťročia vôbec nič nezmenilo, ani len vstupnú bránku nikto neopravil.

V ich životoch sa ale stalo niečo, čo oboch natrvalo poznačilo.

Každý máme svoju farmu

Každý z nás je v živote viac či menej nespokojný. Či už nás ťažia veci a udalosti, ktoré sa stali a ktoré sme mohli ovplyvniť alebo, čo je podľa mňa ešte horšie, to, čo sme mohli urobiť a neurobili sme. Presne takto sa trápia aj naše postavy. Svoje znechutenie nad životom dávajú náznakmi najavo, oveľa častejšie ho však zamykajú v sebe, aby sa o ich pocitoch zlyhania nikto nedozvedel. To je dôvod, prečo dôjde na farme k udalostiam, ktoré by nik nečakal.

Za také farmy môžeme považovať svoje rodiny, kolegov v práci, priateľov. Ak o svojich pocitoch nebudem rozprávať, môže sa jednoducho stať, že naše pocity nakazia naše vedomie natoľko, že stratíme kontrolu nad činmi a môžeme ublížiť tým, na ktorých nám najviac záleží.

Odporúčania

Knihe dávam 10 bodov z 10. Výborne napísaný príbeh, kde na konci budete neveriacky krútiť hlavou, pretože sa s tým nebudete vedieť zmieriť. Nie som si istá, či som pri dočítavaní knihy zatajila dych alebo som upadla do akejsi kómy tela, kde som vnímala iba riadky, po ktorých mi oči behali ako splašené. Musíte si knihu prečítať, aby ste sami pochopili, aké ťažké je vyjadriť slovami to, čo sa na farme u Beckettovov stalo.

• Meno autora: Charlotte Linková
  • Národnosť: nemecká
  • Počet strán: 430