sobota, 13 február 2016 09:09

Smutný pondelok

Je celkom možné, že pondelky má rád málokto. Po víkende je potrebné znova nabehnúť na určitý režim, ísť do školy či do práce. Tak prečo práve na tom nepostaviť dobrý príbeh...

Možno práve na tejto myšlienke stál nápad autorky Kathy Reichs pri tvorbe knihy s adekvátnym názvom Smutný pondelok. Hlavnou postavou je forenzná antropologička, čiže odborníčka na ľudské kosti, Temperance Brennanová, ktorá je v podstate alter egom autorky. Kathy Reichs je totiž vo svojej profesii forenznou antropologičkou, pričom skúsenosti z tejto práce pretavuje do kníh a do známeho úspešného seriálu Kosti. Ale prejdime ku knihe.

Jej úlohou je zistiť, či ide o ľudskú kosť...

Bol pondelok. Temperance Brennanovú zavolali k prípadu. V pivnici donáškovej pizzérie náhodou objavili kosť. Jej úlohou je zistiť, či ide o kosť ľudskú. Nuž, áno, ide. Následným pátraním sú v pivnici objavené ďalšie kosti, celkovo tri ľudské kostry. Tri telá patriace mladým ženám, aspoň tak predpokladá antropologička po prvej prehliadke. Pri detailnejšom skúmaní kostrových ostatkov v laboratóriu sa predpoklady odborníčky potvrdia. V tejto súvislosti sa pred ňou i policajtmi, ktorí ju oslovili ohľadom spolupráce, začnú vynárať otázky, na ktoré bude čitateľ či čitateľka spolu s nimi hľadať odpovede až do konca knihy. Zomreli v zhruba rovnakom čase? Zomreli tam, kde ich našli? Čo ich zahubilo? Išlo o prirodzenú alebo násilnú smrť? Naozaj boli pochované nahé?

„Zmocnilo sa ma známe vzrušenie, aké ma sprevádza na každom mieste činu. Zrýchlené zmysly, napnutá zvedavosť. Čo keď tam nič nie je? A čo keď tam naozaj niečo je? Úzkosť. Čo ak jedným nesprávnym pohybom zničím nejaký dôležitý dôkaz?“

Naozaj boli pochované nahé?

Odbornosť autorky pretavená do odbornosti hlavnej hrdinky chvíľami spôsobovala, že som prečítanému nerozumela. Napríklad pasážam o rozklade rádioaktívneho uhlíka, čo bol proces súvisiaci s odhaľovaním veku objavených kostí. Tie som sa snažila tak nejako preskočiť, či presnejšie povedané, len letmo ich preletieť očami, aby mi náhodou neunikol nejaký dôležitý detail, ktorý by mi chýbal v mozaike vyšetrovania.

Tempe je presvedčená o tom, že kostry nájdených žien sú relatívne mladé, hlavný vyšetrovateľ si myslí pravý opak. Vzhľadom na to, že má pomerne veľa práce so živými ľuďmi, vyšetrovanie pôvodu kostí odsunie na vedľajšiu koľaj. Tempe sa však nevzdáva a v pátraní pokračuje ďalej. Nápomocný je jej aj priateľ, Andrew Ryan. Keďže je to policajt a na prípade spolupracuje, ich vzťah sa tiahne celým vyšetrovaním. Situáciu Tempe skomplikuje priateľka Anne, ktorá hľadá nový zmysel života, pretože so svojím manželom sa už necíti byť šťastná. Hľadá naplnenie života a nechtiac sa zapletie do celého prípadu. Viac však neprezradím, aby som neprezradila priveľa.

„V pondelok pred dvoma týždňami som vyhrabala kosti troch mladých dievčat. V pondelok pred týždňom som vytiahla pierka z úst mŕtvej Louise Parentovej. Zajtra možno budem prehľadávať dom hrôzy...“

kniha ma nechytila za srdce

Román Smutný pondelok má tú správnu dramatickú štruktúru dobrej kriminálky. Napätie sa stupňuje, dej sa zauzľuje, pribúda možných podozrivých a aj obetí, k slovu sa dostane aj psychoanalýza. Všetko sa postupne skomplikuje. Vcelku vyvážene dopĺňa vyšetrovanie osobný život hlavnej hrdinky. Toľko pozitíva.

Kniha však má podľa mňa aj niekoľko negatív. To najväčšie pre mňa bolo v tom, že som sa do nej nedokázala absolútne ponoriť. Plávala som po povrchu, kniha ma nechytila za srdce. Možno je Kathy Reichs odborníčkou vo svojom obore a možno iné jej knihy sú lepšie, táto je však vcelku iba priemernou. Forenzná antropologička Temperance Brennanová sa objavuje vo viacerých knihách a niektoré z nich boli preložené aj do slovenčiny, je tu preto šanca, že jej dám možnosť na reparát.

• Meno autora: Kathy Reichsová
  • Počet strán: 343
Čítané 624 krát