sobota, 30 január 2016 17:38

Dívka se sněhem ve vlasech

Magdaléna Hanssonová, rozvedená žena s malým synom, sa presťahovala z veľkomesta do malého mestečka, kde ako dieťa vyrastala. Kde každý pozná každého a každý o každom všetko vie. Naozaj?

Magdaléna sa domov, do mestečka Hagfors, nevráti v najlepšom čase. Počas Silvestra zmizlo 16 ročné dievča. Rodičom tvrdilo, že ide na párty k spolužiačke, ale keď sa v stanovený čas nevrátilo, šokovaní zistili, že ani párty, ani spolužiačka neexistujú. Kde je teda Heddy? A s kým? Čo sa to s ňou v poslednej dobe dialo? Polícia pri obhliadke domu, kde začala s pátraním a hľadaním stôp, nájde schovaný denník dievčaťa, ktorý ich privedie na určitú stopu...

Polícia pri obhliadke domu nájde schovaný denník dievčaťa

„Proč nikdo nevidí, jak se cítím? Proč nikdo nevidí, že už nemůžu dýchat, že se topím? Proč se všichni spokojují s mým unaveným úsměvem a mými lžemi? Je to samozřejmě nejjednodušší, ale já jím to nikdy neodpustím. Jak člověk může přečkat celý ten dlouhý život? Nesmyslný život?“

Hedda a jej hľadanie sú len jednou časťou príbehu v knihe Dívka so sněhem ve vlasech od Ninny Schulman. Sme divákmi predovšetkým príbehu Magdaléninho života, ktorá je ako novinárka pomerne blízko k vyšetrovaniu zmiznutého dievčaťa. V malom meste je zmiznutie slušného dievčaťa z normálnej rodiny pomerne veľký šok. No keď sa náhodou objaví mŕtvola mladej ženy v zhruba zodpovedajúcom veku, ale nie je to Hedda, šok sa znásobí. Kto? Ako? Prečo? V mestečku, kde si ľudia vidia až do kuchyne, všetci sú nejako previazaní, poznajú sa celé roky aj generácie dozadu – ako je možné, že sa niečo také deje?

Objaví sa iné mŕtve dievča, ktoré nikomu nechýba

Objavenie mŕtveho dievčaťa, ktoré absolútne nikomu nechýba, je iba vrcholom ľadovca. Hlboko pod morskou hladinou sa totiž deje čosi, čo by nikto ani vo sne nečakal. Polícia je na stope človeku, ktorého podozrieva. Je to však ten, koho skutočne hľadajú? Nespokojná Magdaléna sa spolu s kolegom rozhodne pátrať na vlastnú päsť, aj keď si uvedomuje podstupujúce riziko.

Avšak nevinní na jednej strane sú vyvážení vinnými na strane druhej. Počestní občania nie sú vždy natoľko počestní, ako sa zvyčajne na prvý pohľad zdá. Žijeme vo svete, kde si človek radšej zapchá uši a zakryje oči, len aby nepočul krik a plač nesúci sa od susedov. Bojíme sa do niečoho zapliesť, ale to znamená, že nepomôžeme ani tam, kde už možno ide o život. Čo sa nás netýka, to nás netrápi...

„,To je zvláštní, že lidé, o kterých si člověk myslí, že je zná, můžou mít takého tajnosti.´
Christer měl dojem, že ucítil, jak otec vedle něj ztuhl, ale možná si to jenom namlouval. ,Ano, to je pravda,´ přikývl. ,Lidé, kterým věříš, můžou být skutečná prasata. A přece si pokaždé dokonale překvapená, když se to skutečně stane.´“

Počestní občania nie sú vždy takí počestní, ako sa zdá

Dívka se sněhem ve vlasech je kriminálnym príbehom, ktorý určite poteší každého čitateľa holdujúceho tomuto žánru. Dej je plynulý a aj keď ho prerušuje niečo ako záblesky rozprávania ďalšieho dievčaťa, ktoré je evidentne niekde väznené a podľa všetkého je čímsi ako sexuálnou otrokyňou, tieto záblesky dotvárajú atmosféru pátrania po nezvestnej Hedde a hľadaní identity mŕtveho dievčaťa. Číta sa to veľmi dobre, príbehy sa prelínajú a skončia v jednom závere, hoci možno aj inak, ako človek čaká spočiatku. To je však práveže bonusom. Jediné, čo by som knihe vytkla, je naznačený problém Magdeléninho syna Nilsa, ktorý súvisí s jeho pendlovaním medzi rodičmi. Autorka ho však naozaj len naznačila, ďalej sa mu nevenovala a nerozvíjala ho. Čakala som, že aj z toho niečo bude.

Ninni Schulman má na konte aj ďalšiu knihu, kde ústrednú postavu zohráva novinárka Magdaléna Hanssonová. Aj dej románu Chlapec, ktorý prestal plakať sa odohráva v Hagsforde, zdá sa teda, že odhaľovanie tajných životov navonok slušných občanov bude pokračovať. Severské krimi má zdatnú pokračovateľku.

• Meno autora: Ninni Schulman
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Galatea