streda, 12 jún 2013 18:01

Minulosť ťa dostane

Vydať knihu, ktorú písalo viac spisovateľov, nie je dnes ničím výnimočným. Ale keď sa vydavateľstvo rozhodne uviesť na trh román od dvanástich autorov, ktorí o sebe doposiaľ nikdy nepočuli, tomu sa hovorí odvaha.

Slovensko píše román – tak znie oficiálny názov projektu. Spisovateľka a vydavateľka Eva Urbaníková napísala prvú kapitolu, vďaka ktorej uzreli svetlo sveta dve hlavné postavy – Eva a Igor. Kapitola bola zverejnená na webovej stránke projektu, potom už všetkým ostávalo len čakať, čo sa z príbehu vyvinie. Týždeň čo týždeň bola spomedzi súťažných textov vybraná ďalšia časť, na ktorú mali začínajúci autori opäť nadväzovať.

Život manželov Evy a Igora poznačila havária, ktorú Igor zapríčinil. Jej následkom zomrela jedna osoba. Hneď nato dostal výpoveď v súkromnej klinike, kde pôsobil ako plastický chirurg, a nakoniec so svojím vzdelaním skončil v penzióne na pozícii recepčného. O pár rokov neskôr prichádza zaujímavá ponuka zo zahraničia. Plat je viac než postačujúci a vidina opäť pracovať ako lekár lákavá. Igor ponuku prijíma, netušiac, že prestížna klinika má čo-to za ušami. A nie je toho málo.

„Nejaká ruská súkromná klinika mu prostredníctvom Uljany ponúkala prácu plastického chirurga. Ponuka bola v angličtine. Najprv si myslel, že je to nejaký omyl alebo spam, keď sa však do textu začítal, zistil, že to môže byť pravda. Písalo sa tam, že poznajú jeho nepríjemnú situáciu a sú ochotní pomôcť mu, aby jeho kariéra mohla pokračovať ďalej.“

Myslím, že nikto nepredpokladal, že sa z diela nakoniec stane krimi román plný napätia a prekvapení. Tlieskam projektu, oceňujem myšlienku a teším sa z toho, že mnoho začínajúcich autorov dostalo možnosť prejaviť sa. Výsledkom je pozoruhodná, informáciami nabitá knižka. No práve tu sa začína menší problém.

Každý autor sa chcel blysnúť a naplno využiť svoj potenciál, čo spôsobilo, že sme sa na jednej strane dozvedeli až zarážajúce množstvo informácií, ktoré bolo miestami ťažké tak narýchlo spracovať. Postáv bolo čoraz viac, vzťahy medzi nimi sa menili a nové, prekvapivé udalosti na seba tiež nedali dlho čakať. Pri štyristostranovej detektívke by som to hodnotila ako veľké plus, ale v útlom kabelkovom paperbacku to narobilo slušný guláš. Neraz som musela listovať o pár strán dozadu a pripomínať si predchádzajúce pasáže, aby som si ujasnila, kto je kto, kto je kde a kto sa kam ešte len chystá. Pozorný čitateľ si v knihe dozaista všimol nezrovnalosti, ktoré mali byť podchytené hneď na začiatku. Autori si v niektorých veciach doslova odporovali, a hoci šlo o maličkosti, deju to pridávalo ešte viac zmätku.

Napriek všetkým chybám mala kniha niečo do seba. Dej upútal od prvej strany a obsahoval ten hnací motor, ktorý mnohým kriminálkam chýba, no je potrebný na to, aby mal čitateľ motiváciu prevracať stránku za stránkou. Tiež bolo zaujímavé pozorovať špecifiká štýlov jednotlivých autorov. Niekto sa viac našiel vo vytváraní dialógov, iní zasa všetko stavili na opisy. Kniha tým získala pestrosť.

„Pripadal si ako v nejakom horore, keď si čítal veci, ktoré ukrýval ten papier. Potreboval to čítať nahlas, aby to počul na vlastné uši, pretože inak by tomu neveril. Považoval to za bláznovstvo. Ani v najhorších snoch by si nepredstavoval, že kaluž, v ktorej sú Barón a Alex namočení, je taká hlboká.“

Ak sa na dielo pozriem objektívnym pohľadom, uvidím priemernú knihu, ktorú však treba čítať s očami otvorenými dokorán, aby nám neunikli žiadne podstatné fakty. Pretože nik nemôže vedieť, od čoho sa odrazil autor ďalšej kapitoly, a teda aj celkom banálna vec sa neskôr môže ukázať ako východisková.

• Meno autora: Kolektív autorov
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 247