nedeľa, 29 november 2015 18:19

Interregnum

Historický román z obdobia vládnutia rímskeho sadistického cisára Caligulu, ktorý našťastie pre niektorých, no na nešťastie mnohých, vládol Rímu tvrdou a nekompromisnou rukou. Ako každý cisár aj Caligula sa bál o svoj život, pretože svojím vládnutím si zabezpečil nielen mnoho sluhov a oddaným dvoranov, ale aj mnoho tých, ktorí by ho najradšej videli s dýkou v chrbte.

Píše sa rok 41 n.l. Starší stotník Gaius Ancius Galicus nájde so svojimi vojakmi pri nočnej pochôdzke Rímom zavraždeného senátora. Senátora, oblečeného iba do jednoduchých šiat, spozná jeden z vojakov. Zaskočený Galicus vyhľadá svojho priateľa, mestského prefekta, ktorý mu môže v tejto situácii pomôcť. Prefekt Aulus Iulius Melinus totožnosť zavraždeného senátora pozná, čo ale zatiaľ ostáva neodhalené, je dôvod, prečo zomrel a kto ho zavraždil. Vyšetrovaním vraždy Melina, na jeho veľké počudovanie, poverí samotný cisár. To zaväzuje Galica a Melina vyriešiť prípad čo možno najrýchlejšie a bez rozruchu. To sa im však nedarí, pretože ľudia, ktorí im môžu pri vyšetrovaní pomôcť, umierajú hroznou a bolestivou smrťou. Melinovo podozrenie siaha až do najvyšších kruhov.

Vyšetrovaním vraždy Melina poverí samotný cisár.

Do okruhu ľudí, ktorí slúžia samotnému cisárovi a ktorým cisár nadovšetko verí

Aj keď sa táto teória Galicovi nepozdáva, po ďalších vraždách musia obaja pripustiť, že tento scenár nie je taký nepravdepodobný, ako sa na začiatku mohol zdať. Udalosti vo vyšetrovaní naberú ešte rýchlejší spád  po tom, čo sa v smrteľnom nebezpečenstve ocitne aj Melinus a jeho manželka. Podarí sa Melinovi a jeho priateľovi Galicovi odhaliť totožnosť vrahov senátora a odvrátiť smrť ďalších svedkov? Alebo sa sami stanú štvanou obeťou vlády cisára Caligulu?

Melinovo podozrenie siaha až do najvyšších kruhov.

Prvotina

Z času na čas do rúk vezmem aj knihy slovenských, prevažne začínajúcich spisovateľov. Každý predsa nejako pri písaní začína, aby sa postupne prepracoval možno aj do rebríčka top slovenských spisovateľov. A možno aj nie. Do kategórie spisovateľov – začiatočníkov zaradím preto aj autora tejto knihy. Musím pochváliť myšlienku a tému príbehu; odohrával sa začiatkom nášho letopočtu. Vzápätí však musím konštatovať, že okrem dobrého námetu čitateľa veľmi nezaujme.Dej je plytký, bez vedľajších odbočení či vedľajších dejových línií. Je ľahko predvídateľný podľa základného vzorca: úvod-zápletka-vyvrcholenie-dejový obrat-rozuzlenie. Naháňačka za vrahmi na niekoľkých posledných stranách knihu nezachráni, dodá iba málo energie na dočítanie knihy.

Aj keď sa mi páčila myšlienka, zasadiť príbeh do obdobia, kedy Rímu vládli cisári, názvy rímskych budov, fór a ulíc mi akosi nestačili na to, aby ma autor vtiahol do deja. Všeobecne známe ulice a budovy ako Forum Romanum, Circus Maximus a ďalšie sú príliš málo na to, aby som sa stala súčasťou pátrania po vrahovi.

Rozmach korupcie ako vedľajšia dejová línia takisto mohol byť z väčšej časti prítomný v príbehu. Možno by som potom nadobudla presvedčivejší pocit akcie a napätia, ktorý sa autor v príbehu snažil u čitateľa vyvolať.

Autor sa rozhodne má v čom zlepšovať.

„Galicus bol stále na nádvorí. Okolo neho bolo hrobové ticho. Človeku by z neho prechádzal mráz po chrbte. Mráz sa ale stotníkovi vyhýba. On sám má toho dosť. Chcel ísť do Ríma, aby chránil právo a nie aby zistil, ako je to jeho právo porušované. Koľko ľudí muselo zomrieť, aby sa mohol tým najhorším spôsobom porušiť ten najposvätnejší zákon? Už nikdy nebudú veci také, ako bývali. Na čo je cisár, keď ho môže hocikto kedykoľvek zosadiť, ba dokonca zabiť? Brániť takéto právo je zbytočné. Odteraz sa bude Galicus biť iba za peniaze, pretože len tie majú odteraz v jeho živote zmysel. Každú noc ho budú v jeho snoch prenasledovať tváre jeho druhov, ktorí museli padnúť v zbytočnom boji za mŕtveho človeka. A keďže nepozná iný spôsob zaháňania týchto snov ako je víno, stane sa na tomto nápoji závislý. Nakoniec nevydrží útrapy jeho výčitiek a hrozných spomienok. Ukončí rukou vlastný život.“

Suma sumárum

Knihu by som hodnotila známkou 3 – nie je to najhoršie, ale môže to byť aj lepšie. Autor sa rozhodne má v čom zlepšovať. Zatiaľ jeho tvorbu vnímam ako pokus možno ďalšieho úspešného slovenského spisovateľa zaujať aj náročného slovenského čitateľa.

• Meno autora: Tomáš Borský
  • Knihu vydalo: Richard Lunter - Kicom
  • Počet strán: 172