sobota, 21 november 2015 22:25

Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti

Dievča uviazlo v pavúčej sieti. A všetci ostatní akosi uviazli na mŕtvom bode v riešení prípadu vraždy geniálneho vedca. Kto nájde cestu von ako prvý?

Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti je štvrtou časťou série Millennium - predchádzali jej Muži, ktorí nenávidia ženy; Dievča, ktoré sa hralo s ohňom a Vdušný zámok, ktorý vybuchol. Na úspešnú trilógiu Stiega Larssona nadviazal David Lagercrantz. Pokračovať v príbehu niekoho iného musí byť pre autora veľkou výzvou a nejde o nič bežné. Napodobniť štýl iného autora tak, aby to vyznievalo autenticky, je určite náročná úloha, zvlášť ak je vaším predchodcom Stieg Larsson so širokou fanúšikovskou základňou, musíte byť pripravení na to, že čitatelia vám neodpustia nijakú chybu. Možno aj preto kniha vyvolala rôznorodé reakcie.

Okolo malého autistického Augusta, ktorý bol svedkom vraždy, sa rozpúta malá vojna

No dobre. Priznávam, že toto všetko som si vygúglila. Mne to, že kniha je pokračovaním série, docvaklo až pomerne neskoro. Larssonove knihy som nečítala, videla som len sfilmovanú prvú časť. Čítala som ju (a aj recenzovala) ako samostatné dielo. A viete čo, naozaj vôbec neprekáža, ak ste na tom rovnako a predchádzajúce časti nepoznáte. Pri čítaní Dievčaťa, ktoré uviazlo v pavúčej sieti nebudete mať pocit, že ste mimo. Ani vám tie predchádzajúce časti k pochopeniu kontextu nebudú chýbať. Ale je veľmi pravdepodobné, že po prečítaní tohto dielu budete mať chuť aj na tie predchádzajúce. Možno aj kvôli porovnaniu.

Samotný príbeh je komplikovaný a zložitý ako pavúčia sieť.

Samotný príbeh je komplikovaný a zložitý ako pavúčia sieť. Komplikovaným je ešte pred tým, ako vôbec dôjdeme k zápletke. Veľmi veľa postáv, každá rieši zdanlivo nesúvisiace problémy. Všetko sa ale točí okolo informácií. Vitajte vo svete tajných kódov, hackerov a tých, ktorí hackli hackerov! Svete, kde všetky organizácie tušia, že v ich vnútri je čosi prehnité, len nikto nevie presne určiť čo.

Aj nový stroj to zvládne a potom ďalší a ďalší a tvorca toho všetkého, teda človek, nebude pre najnovší počítač zaujímavejší než biela myška. Stratíme kontrolu nad explozívnym vývojom inteligencie a film Matrix sa stane realitou. Mikael sa s úsmevom vrátil k počítaču:
Keď vytvoríme takýto stroj, vznikne svet, kde už ani Lisbeth Salanderová nebude môcť vyskakovať."

Aby som sa však vrátila k postavám. Tie, ktoré sa od začiatku javia ako kľúčové, sú si v mnohých veciach veľmi podobné. Tak trochu asociáli žijúci vo svojom vlastnom svete, špičky vo svojom vlastnom odbore, ale napriek tomu sa v ich osudoch či konaní ukrýva čosi tragické. Neviem ako vy, ale ja si takýchto knižných hrdinov viem hneď zamilovať.

Ed disponoval neskrotnou objaviteľskou túžbou a energiou, vďaka ktorej zhltol novú knihu s rovnakou silou, akou demoloval interiér autobusu. Nerád chodil domov. Radšej zostával v takzvanej technickej miestnosti v škole a trávil hodiny pri počítačoch. Fyzikár so švédsky znejúcim menom Larson si všimol jeho talent a po vyšetrovaní, do ktorého sa zapojila aj sociálka, mu udelili štipendium a poskytli možnosť prestúpiť do školy pre motivovanejších žiakov."

Dievčaťom v pavúčej sieti je Libeth Salanderová, mladá hackerka, ktorej mimoriadna duševná, ale i telesná sila pramení z jej ťažkého detstva. Ide si tvrdo za svojím cieľom, hoci čitateľ od začiatku presne netuší, čo konkrétne jej cieľom je. Zvláštnym spôsobom predstavuje spojku medzi legendou investigatívnej žurnalistiky, Mikaelom Blomkvistom, ktorého časopis Millennium stojí na pokraji krachu, a profesorom Fransom Balderom zaoberajúcim sa umelou inteligenciou.

Veci, hoci už dovtedy dosť prehnité, sa rozhýbu až záhadnou vraždou Baldera. Okolo jeho malého autistického syna Augusta, ktorý bol svedkom vraždy, sa rozpúta malá vojna, kedy už nie je isté, kto ho chce chrániť a kto zneškodniť. August napriek svojmu autizmu oplýva mimoriadnymi schopnosťami. Napríklad dokáže dokonale nakresliť obrazy, ktoré videl...

Špičky vo svojom vlastnom odbore, ale napriek tomu sa v ich osudoch či konaní ukrýva čosi tragické.

„August nedoplnil správne čísla. Na ľudí ako Frans Balder by tým neurobil taký silný dojem. Väčšmi ho zaujala kresba pri číslach, čo pripomínala fotografiu alebo maľbu - presné zachytenie križovatky, cez ktorú nedávno prechádzali. Nielenže ju nakreslil do posledného detailu. Urobil to navyše matematicky presne."

Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti má v podstate všetko, čo má poctivá detektívka obsahovať. Poriadne zamotaný dej, ktorý čitateľa dlho drží v nevedomosti, bystrého „detektíva", rodinné drámy odohrávajúce sa na pozadí, riadnu dávku akcie, odhalenie nečakaného i priestor na zamyslenie sa. Autor sa vyhral najmä s postavou Augusta a pekne rozvinul poznatky o savantoch medzi autistickými deťmi. Na druhej strane, občas som mala pocit, že je tam toho všetkého príliš veľa. Príliš veľa zápletiek z rôznych rovín, až to miestami pôsobilo ťažko uveriteľne a nezrozumiteľne. O niektorých veciach hovoril autor zbytočne zdĺhavo, iným zas naopak venoval podľa mňa príliš málo priestoru, až som mala pocit, že mi niektoré súvislosti unikli. V príbehu bolo načrtnutých veľa rovín, no niektoré ako keby autor ani nerozvájal do úplneho konca.

Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti pre mňa predstavovalo taký lepší priemer. Zaujala ma, na niekoľko dní zabavila, no žiadne hlbšie dojmy vo mne nezanechala. Podotýkam, že to všetko hovorím ako človek, ktorý Larssona predtým nečítal a knihu si vybral kvôli zaujímavému obalu a popisu, nie kvôli zvedavosti, ako sa Lagercrantz s pokračovaním popasoval. (Ale dovolím si tipnúť, že sa minimálne dosť snažil.)

• Meno autora: David Lagercrantz
  • Národnosť: švédska
  • Počet strán: 432