piatok, 25 september 2015 00:40

Nulté číslo

Na čítanie tohto diela spomínam ako na krátku epizódku z minulého týždňa. 180 strán sa mihlo pred mojimi očami za pomoci iba troch páuz na cigaretu. Bol to blitzkrieg. Avšak nie vďaka skromnému počtu strán, čo je na Eca celkom nezvyčajné, ale vďaka nervydrásajúcemu obsahu a túžbe mať to už celé čím skôr za sebou, pretože bez toho by bola pokojná noc v nedohľadne.

Ak mám zostať pri tých epizódach, tak kniha v sebe tiež ukrýva v podstate iba jednu relatívne krátku epizódku. Napriek tomu je nabitá sprisahaneckými teóriami, cennými lekciami z brakovej žurnalistiky a, samozrejme, aj nejakou tou láskou.

...ide o špinavú zákazku...

Eco, rovnako ako v predošlom románe Pražský cintorín, otvára denník. 18 kapitol opisuje udalosti z roku 1992, keď istý písalko-lúzer, Colonna, dostáva v Miláne zaujímavú zákazku. Dá sa povedať, že ide o špinavú zákazku. Má sa podieľať na prípravách nultého čísla nového periodika určeného na to, aby cielene vyfabrikovanými článkami zastrašovalo protivníkov svojho oligarchického zadávateľa a sponzora. O všetkom, čo sa počas príprav dialo a čo nakoniec viedlo k ukončeniu činnosti redakcie, má napísať prikrášlený a heroický obsah pre knihu, ktorá by (opäť) nevyšla pod jeho menom. Po tom, čo sa Colonna už zmieril s neúspechom na poli písaného slova a dovŕšil vek 50 rokov, má pocit, že vo svojom postavení celoživotného lúzra, neschopného ani dokončiť si školu, už aj tak vlastne nemá čo stratiť. Takže ponuku prijíma.

„...už bolo neskoro vrátiť sa na univerzitu. Problém je v tom, že sa s tým podvedome nevieš zmieriť a ďalej žiješ v úprimnej viere, že skôr či neskôr porobíš všetky skúšky a napíšeš diplomovku. A už len keď človek v sebe živí takéto márne nádeje, je z neho dokonalý lúzer. A keď si to potom ešte aj uvedomíš, jednoducho sa už na všetko vykašleš.“

...vidina slušného zárobku ich núti vydržať, aj napriek občasným morálnym a etickým zábranám.

Redakčný tím je plný indivíduí, podobných Colonnovi – možno aj celkom talentovaní pisálkovia, avšak neblahými okolnosťami (alebo aj vlastným pričinením) sú nútení písať falošné horoskopy, povrchný bulvár či lacné tajničky. Šéfredaktorom je Simei, ten aj predložil Colonnovi túto lukratívnu ponuku za (v prepočte na náš súčasný kurz a menu) cca 40 000 eur. Obaja pomocou užitočných a veľmi zaujímavých rád vedú ostatných. Tí nepoznajú úplnú pravdu o pozadí tohto projektu, ale vidina slušného zárobku ich núti vydržať, aj napriek občasným morálnym a etickým zábranám. To sa týka najmä 29-ročnej Mai, jedinej ženy v tíme. Je bystrá a talentovaná, no zvláštna, a možno aj trochu trafená, čo je kombinácia, ktorá časom začne Colonnovi imponovať: „,...no tak, Maia, nože sa nám zver s tými vzdialenými úvahami.´
,Čiže, teda... bolo by super odporučiť, aby sa namiesto slova ,ty kokos!´ na vyjadrenie údivu alebo nepríjemného prekvapenia použilo ,Ty mužský pohlavný orgán genitálno-urinárneho ústrojenstva v tvare cylindrického apendixu zasadeného v prednej časti perinea, ukradli mi peňaženku !´
,Vy ste už naozaj celkom drbnutá´ zasipel Braggadocio.“

Braggadocio, hádam najzanietenejší člen tímu, je na stope obrovskému komplotu, sprisahaniu siahajúcemu až do súčasnosti, ktoré zahŕňa fejkovú mŕtvolu Benita Mussoliniho, CIA, slobodomurárske lóže, Jána Pavla II., talianske neofašistické hnutie, medzinárodne operujúce tajné služby atď. atď. Postupne so svojimi odhaleniami oboznamuje Colonna, ten však považuje jeho teórie za príliš nafúknuté. Ale ako sa vraví, bez vetra sa ani list nepohne. Môže na tom celom niečo byť? Uvidíme...

...informácia je mocnejšia ako samotné násilie a je elementárnym prvkom všetkého.

Doba sa od deväťdesiatych rokov monštrózne zmenila. Mobilné telefóny, internet, internet v mobilných telefónoch... Informovanie už nie je doménou patriacou výlučne iba novinárom. Informácia je mocnejšia ako samotné násilie a je elementárnym prvkom všetkého, od mikrokozmu po makrokozmos. Od DNA po internetového truthseekera, zadávajúceho v prítmí útulnej izby do vyhľadávača „the truth about freemasons behind all“ alebo „the real whole truth about this world“. Vďaka podozrievavosti, ktorú v románe napr. spomínaný Braggadocio vybičoval do extrému, náš druh prežil. V dobe lovcov a zberačov ten, kto povedal, že v kríkoch sa možno skrýva lev, mal určite väčšiu šancu na prežitie, ako ten, čo ho vysmial a smelo vykročil vpred – priamo do levovej papule. Ale na druhú stranu, čo ak tam ten lev nie je, a my, ovládaní strachom z toho, že stratíme život (ktorý aj tak raz stratíme), strávime celý jeho zvyšok v predstave, že niekto alebo niečo nám bráni v rozlete, pričom sme to stále iba my sami? Ako som už napísal, bez vetra sa ani list nepohne. Ale vietor nemusí nutne signalizovať hurikán.

Koho v posledných dňoch zaujala aktuálna téma umelo vytvorených hoaxov, tendenčnej žurnalistiky či spravodajských hier, nájde v románe toto všetko plus niečo navyše. A ak náhodou neholduje tučným knihám, ale rád sa dostáva do deja rýchlo, je pre neho kniha ako stvorená. Mimochodom, Eco je génius.

• Meno autora: Umberto Eco
  • Národnosť: talianska
  • Počet strán: 184