nedeľa, 16 august 2015 16:42

Ja, pútnik

(5 hlasov)

Hotel, mŕtva žena, neúprosný vrah. Vrah? Ktorý chlap nechá pivo na bielizníku a mlieko v chladničke? Veru tak, aj v dokonale naplánovanej a premyslenej vražde sa môžu objaviť chybičky, ktoré napokon dovedú kriminalistov k objaveniu páchateľa. Alebo páchateľky.

Kniha Terryho Hayesa Ja, pútnik začína dokonalou vraždou. Ten či tá, kto ju spáchal, nezanechal po sebe žiadne stopy. Nevieme, kto zabil a nevieme ani koho. Chýba teda aj motív a ak chcete vedieť viac, výborne, chytili ste sa na autorovu udičku. Vyšetrovateľom spáchaného zločinu je Ben Bradley, poručík z oddelenia vrážd. Na pomoc si zavolá človeka, ktorý má toľko mien, že už nik nevie, ktoré je to pravé. Len on sám, patrí to však k jeho najstráženejším tajomstvám.

Nevieme, kto zabil a nevieme ani koho

Presne 10 rokov pracoval v super tajnej americkej spravodajskej organizácii. Rád by však začal nový život. Skončenie s tým starým signalizuje aj vydanie knihy, v ktorej popisuje ním vyšetrované prípady. Vydal ju, samozrejme, pod jedným z prisvojených mien. Kniha má byť inšpiráciou pre ďalších vyšetrovateľov, má ich upozorniť na detaily, chyby, ktorých sa dopúšťajú aktéri zločinov. Čo ak sa ňou však budú inšpirovať aj tí, ktorí stoja na druhej strane zákona? Práve preto je vražda v hotelovej izbe v New Yorku „dokonalá“. Spáchal ju človek, ktorý si knihu o vyšetrovacích postupoch a zbieraní a odhaľovaní dôkazov detailne naštudoval...

„Neexistuje totiž lepšie alibi než vlastná smrť, nemám pravdu?“

Má nájsť človeka, ktorý vlastne neexistuje.

Človek bez mena, ktorý knihu o vyšetrovaní napísal, odhaľoval zločiny rôzneho charakteru. Násilné, sexuálne, ekonomické. Ak to bolo nevyhnutné, aj ich sám páchal. Vždy však v mene Divízie. Tajnej organizácie, ktorú zriadil prezident Jack Kennedy. A ešte aj vo svojom mene, pretože sa stal jej riaditeľom. Modrým jazdcom. Ale hoci sa chystá do výsluhového dôchodku, aj s prijatím patričných ochranných opatrení, novou identitou (ďalšou), je jasné, že si naň ešte chvíľu bude musieť počkať. Má pre svoju vládu splniť poslednú úlohu. Nájsť človeka, ktorý podľa oficiálnych záznamov vlastne neexistuje. Človeka, ktorého on sám pre seba nazval Saracén. Ako neskôr zistil, Saracénovi, pochádzajúcemu zo Saudskej Arábie, v 14-tich rokoch popravili otca za jeho názory. To ho navždy poznačilo, verejná poprava jeho otca z neho vytvorila teroristu.

„Zvuk, ktorý sa ozval vzápätí, nezabudne spomenúť nikto: hlasný a mľaskavý, ako keď rozrežete melón. Čepeľ preťala zoológovi miechu, krčné tepny a hrtan a oddelila mu hlavu od tela.“

Skutočne prepracovaný príbeh s mnohými detailmi.

Ja, pútnik je kniha, v ktorej je napätie i dráma. Je kriminálkou i dobrodružstvom. Občas ma napínalo na dávenie (hádajte, ako sa dostanete do prísne stráženej budovy, ak k tomu potrebujete očnú sietnicu iného, ešte živého človeka, ale toho človeka už nie...), no jednoznačne ma kniha pohltila. Autor išiel do hĺbky, ponúkol skutočne prepracovaný príbeh s mnohými detailmi. Bol schopný aj pôvodne nesúvisiace príbehy a udalosti spojiť do jedného veľkého, no fungujúceho celku. Na časovej osi sa pri čítaní posúvate chvíľu vpred, chvíľu vzad, vždy však veľmi jasne, vždy s vedomím toho, kam smerujete. Kniha zaujme každého, kto má rád napätie a chce sa nechať prekvapiť, kto obdivuje inteligenciu a rád sa nechá vtiahnuť do príbehu. Lebo práve to sa vám stane.

A viete, čo je zaujímavé? Modrý jazdec i Saracén majú čosi spoločné – neuveriteľnú cieľavedomosť. A ešte inteligenciu a schopnosť pracovať na svojom cieli aj roky, ak je to nevyhnutné. Oboch spoznáte natoľko dobre, že ich konanie chápete. Je preto veľmi ťažké vybrať si, komu fandiť, pretože obom budete rozumieť.

Dej je zasadený do súčasnej Ameriky, poznačenej pádom Dvojičiek, bojom proti terorizmu, hrozbou nukleárnej katastrofy i šírením chorôb, ktoré ľudstvo už raz zdolalo. Zdá sa, že tak ako vraví nápis na knihe, je to jediný triler, ktorý si tohto roku musíte prečítať. A je jedno, aký rok sa práve píše v kalendári...

• Meno autora: Terry Hayes
  • Počet strán: 616
  • Žáner: krimi, dobrodružné