štvrtok, 06 august 2015 14:43

Dunaj v Amerike

Dovolenková sezóna je v plnom prúde, ľudia cestujú a užívajú si horúce letné dni. Európanov láka nepoznané za veľkou mlákou a Američanov zase ospevovaná európska exotika. A ako to dopadne, keď si chcú leto užiť americkí seniori? Pridajte do toho lásku, záhadu a o zaujímavé čítanie máte postarané.

Ruky vypovedali poslušnosť. Vzdal sa, ponoril sa a klesal na dno. Pripomína vám to najromantickejšiu scénu vo filmovej histórii, keď Jack umiera v ľadových vodách a opúšťa tak svoju lásku Rose? Nie, nejde o Titanic, ale o knihu Michala Hvoreckého – Dunaj v Amerike. Žiadny Jack, žiadna Rose, len loď plná Američanov, ktorá sa plaví po Dunaji. A áno, kniha je plná stereotypov, typickej americkej nátury a podceňovanej európskej kultúry.

kniha je plná stereotypov, typickej americkej nátury a podceňovanej európskej kultúry

Dunaj, taká neodmysliteľná súčasť Bratislavy, Slovenska a vieme o ňom tak málo. Nuž, presvedčí vás o tom aj táto kniha, ktorá vás bude sprevádzať od jeho prameňa v Nemecku až po jeho deltu v Rumunsku/Ukrajine. Keď k tomu prirátame loď plnú Američanov – seniorov, nezabudnutú lásku z detstva a zločin, o príťažlivý príbeh máme postarané. Presne 327 strán pútavého čítania, počas ktorého si príde na svoje snáď každý čitateľ. Či už ste milovníkom historických faktov, miernej irónie, alebo romantických príbehov. Ide o spleť dobrodružného románu, v ktorom sa dozviete možno až priveľa historických či geografických faktov týkajúcich sa Dunaja, romantického príbehu, ktorý – nemôžem si pomôcť – sa topil v hlbokých vodách druhej najväčšej rieky v Európe, a paródie vyvierajúcej zo stereotypného nazerania na materialistickú náturu nie veľmi vzdelaných Američanov. Miestami som mala pocit, že čítam turistického sprievodcu, inokedy zase časť severského krimi.

román sa miestami topil v hlbokých vodách druhej najväčšej rieky v Európe

Precíznosť prejavu a cielený výber každého slova v knihe na nás dýcha z každej stránky. To všetko je však odľahčené príjemnou iróniou a sarkazmom, ktorá vyplýva z paródie masovej turistiky. Láska, história, život, smrť, staroba, mladosť, zločin, spomienky a sebareflexia sa tak prelínajú v nevšednom príbehu, v ktorom sa miestami na povrch predierajú i detektívne prvky.

Bol najzúfalejší manžel a najťažší prípad pre Dr. Housa. Bol miss Južnej Karolíny Lauren C. Upton, ktorá si myslí, že Európa je štát a Hungary znamená hladný. Bol splnená misia Georga W. Busha, Britney Spears s vyholenou hlavou v sanitke, dobitá Rihanna, injekcia, ktorá zabila Michaela Jacksona. Marilyn Monroe nadránom 4. augusta 1962, Kurt Cobain s guľovnicou v ruke, nahý Heath Ledger ležiaci v byte na Dolnom Manhattane. Dunaj, ktorý tiekol v Amerike."

Ide o paródiu masovej turistiky

Hlavný hrdina - mladý Martin, pracuje na výletnej lodi. A hoci berie svoje povinnosti zodpovedne, nevyhýba sa poriadnej dávke sarkazmu, ktorá sa prejavuje nielen v jeho vnútorných monológoch, ale aj v správaní sa k okolitému svetu. Američanov vidí celkom stereotypne, a tak sa k nim aj správa. Neviem nakoľko sa mi to iba zdá a nakoľko je to aj pravda, no štýl knihy mi v mnohom pripomína štýl blogových príspevkov samotného autora. Nie je to pravda na škodu. Ak niekto z vás pozná Michala Hvoreckého, je to, okrem iného, dlhoročný bloger, ktorý sa nebojí povedať svoj názor nahlas. Má vyhranený štýl a fakt, že ide o jeho knižnú prvotinu, pri čítaní ani nepocítite.

Knihu odporúčam hlavne tým, ktorí sa radi naučia aj čosi nové o miestach a historických pamiatkach. Ak si pri čítaní užívate aj dlhé opisy a netypicky typickú romantickú zápletku, tak to je to pravé pre vás. Niekde v strede knihy sa príbeh odrazu mení na detektívne pátranie. Záhadné vraždy, veľa podozrivých postáv a málo kľúčov k vyriešeniu prípadu, do ktorého sa pustila sama hlavá postava – vševediaci a všetkovidiaci mladík, ktorý takmer všetko zvláda s prehľadom. Nuž, takmer všetko…

• Meno autora: Michal Hvorecký
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 336